När funkar solceller?

Jag har införskaffat en solcellspanel på 14W. och funderar på att ta med den på en tur i början av mars. Det jag undrar är om solen är stark nog vid den tiden på året för att det skall vara någon mening med det.
Vandringen går genom Stockholms och Södermanlands län.
 
Svaret är ju lite beroende på vad du vill ladda eller driva med solcellen, ju mer energikrävande prylar du vill driva desto mindre nytta har du av solcellen. Jag gissar dock att du vill ladda din mobiltelefon, och för den kan det vara vettigt att ha med solcellen, men då blir svaret beroende av var du tänkt vandra: i skog är nyttan i stort sett noll medan den på öppen terräng blir mycket högre.
 
Solinstrålningen i mars är ca hälften så stor som i juni-juli. Sen hänger det helt på hur vädret är.
Jag gick 9 dagar i fjol sommar med endast en solpanel på 6W som jag laddade min telefon med. Jag var aldrig i närheten av brist på laddningen men det var väldigt stor skillnad på laddeffekt beroende på väder. Vid gråväder laddade den inget alls. Det var tvunget att spricka upp lite innan laddningen kom igång men då funkade det fin-fint.
 
Har 30 års erfarenhet av solel/solpaneler från stugan i Västerbottenskusten och min erfarenhet är:
- Äldre paneler kräver 100% solbelyst panel för att ge någon som helst laddning. Det har förbättrats men är fortfarande väldigt känsligt.
- Dagens paneler laddar lite, kanske 25-50 % av max effekt, vid soldis. Mulet ger i princip ingen laddning alls
- Att vandra i skogen och tro att man kan ladda med solpanel tror jag är dödfött. Blir aldrig sammanhängande sol på en panel i skogsområden. I vår stuga i Västerbottenskusten, på en ö, har vi noll laddning november-februari beroende på att träden på landsidan skymmer solen
- På kalfjället kan säkert en solpanel ge laddeffekt, men det kräver bra väder.
- Efter 30 års erfarenhet av solceller/laddning skulle jag aldrig förlita mig på en solpanel under vandring, inte heller om hela vandringen företas ovan trädgränsen. Visst, det kan fungera om man har tur vädret, men vill man vara säker är det powerbank som gäller.
För övrigt tycker jag att en vandring har sin stora njutning i att jag kan, med gott samvete, koppla ner mig och inte alls bry mig om vad som händer där ute i världen (brukar dessutom vara relativt lite).
Säkerhet? Jo, men vi vandrade ganska många år utan att ens visste vad mobiltelefoner var och vi överlevde.
 
På pulka eller kajak funkar det. Men det är nog knepigare på vandring, är det Sörmlandsleden? hur stor yta har panelen?

Be att få ladda om du handlar nånstans är mitt tips. Eller använd powerbank. Finns pannlampor vars batteri kan användas som powerbank. Energieffektivast och lättast är att ha ett extra laddat batteri till sin mobiltelefon (det är inte så många såna på marknaden nu). Men det finns mobiler med extra biffiga batterier.

Thure
 
Tack för alla svar så här långt.
Jag kommer att vandra i både skog och öppen terräng. När jag tidigare har använt solcellspanel har jag huvudsakligen laddat på lägerplatsen och under tidig vår strävar jag efter att slå läger på en solbelyst yta ( för att få värme från solen ).
Jag brukar naturligtvis ladda telefonen ( om möjlighet gives ) t.ex. när jag besöker "civilisationen" för att proviantera.
Utifrån de svar jag fått tänker jag att jag tar med en mindre power bank samt solcellspanelen.
Slutligen vill jag bara kommentera inlägget av Lennartohmark. Ditt inlägg innehåller mycket värdefull info, men jag håller inte med om sista meningen. "Jo, men vi vandrade ganska många år utan att ens visste vad mobiltelefoner var och vi överlevde". Det är som att jag skulle säga: "När jag var barn var det mycket få människor som använde cykelhjälm, och vi överlevde".
 
Hur bör i er åt då ni laddar? Eftersom man absolut inte skall ladda i minusgrader?

Ett litium jon-batteri ska inte laddas i minusgrader, det kan då ta permanent skada. Tänker man sig att ladda med solceller på en vintertur är det dumt att ladda telefonen direkt vid kallare väder men kanske man kan tänka sig att slita på billigare powerbank eller skaffa en powerbank som inte har litium jon-batteri. Har sett att expeditioner använder andra typer av battericeller.

Enklast kanske är att köpa en större powerbank som laddas hemma, ladda sedan telefonen i fickan när den är varm.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Davvids Skidjacka som funkar till vandring Utrustning allmänt 19
veni Lägerskor som funkar även vid vadning och simning Utrustning allmänt 63
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
JFrisk Titan, funkar på induktion!? Utrustning allmänt 1
CptChernobyl Solcell + Kamera på fjället, funkar det? Utrustning allmänt 21
Mangee Funkar dem här kängorna? Utrustning allmänt 18
P.D Funkar inte gasol på vintern ? Utrustning allmänt 34
hypnosaa Funkar luftbädd i tält? Utrustning allmänt 14
Norr SteriPEN... Funkar detta tro? Utrustning allmänt 42
bodilnylander Hur funkar fräutrustning från Villmark? Utrustning allmänt 3
ollefisk Handvärmare: hur funkar den??? Utrustning allmänt 4
coffeegeek Solceller? Utrustning allmänt 38
Terraplane Vikbara lätta solceller Utrustning allmänt 14
andy69 Solceller.... Utrustning allmänt 22
Dlanatur Portabel energi / batterier / solceller mm Utrustning allmänt 2
hakann Ladda Canon-batterier med solceller Utrustning allmänt 6
aksello Goal Zero i Sverige? (solceller) Utrustning allmänt 1
MarcusPantani Solceller till Garmin 500 Utrustning allmänt 4
Matte83 Ladda Iphone med solceller? Utrustning allmänt 15
Friluftsnomad solceller generatorer? Utrustning allmänt 0
jamo Solceller för laddning Utrustning allmänt 17
scuda Brunton solceller - någon som sett/provat? Utrustning allmänt 6
Newlin Köpa Solceller ISUN Sport i Sverige Utrustning allmänt 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...