Teleskopspö, litet som ej knäcks

Hej!

Har försökt lusläsa internet efter ett bra litet teleskopspö.
Alla tips är välkomna, helst av er som använt era spön ett tag.
Är inte så inbiten fiskare så kom med allt ni har.

Anledningen till teleskopspö är att dels kunna dra ut/ihop ett spö snabbt och smidigt när jag är ute på vandring i snårigare skogar.
Samtidigt ska det vara litet nog att ha i MC-väskan, Max 45cm ihopfällbart läge.

Fiske för allmänt fiske ex abborre, öring etc..

Har tittat mycket på shimano exage mini tele 240. Väldigt litet och behändigt, smart förvaringsväska, korkhandtag osv.
Men efter digert internetletande verkar det som vissa knäcks väldigt enkelt (med drag inom dragvikten). Någon här som har erfarenhet om detta spö? Positivt negativt? Värt pengarna?

Samtidigt finns enklare varianter jag inte behöver vara något direkt rädd om pga. priset. Då kan spöt möjligen vara ovanpå väskan utan att medpassagerare behöver vara rädd om det när de hoppar på.
Abu Garcia vildmark tele är ett exempel. Någon med erfarenhet av dessa? Är det värt att köpa det spöt och byta ut rullen istället?

Har ni fler tips, skriv :)
 
Senast ändrad:
Jag använder ett DAM Shadow Tele mini 8' som är ~240 cm utdraget och ~41 cm hopfällt, med korklätt handtag och totalt 9 teleskopiska delar inkl. handtagsdelen med rullhållaren. Påstås vara lämpligt för betesvikter 7-20 gram, men jag skulle nog snarare säga 5-15 gram. Det allra yttersta segmentet är extremt tunt, och antagligen i motsvarande grad känsligt. Jag håller mig under 15 gram för säkerhets skull. Annars så är det ett bra och bärbart spö (om man tolererar nackdelarna med teleskoplösning) till ett hyfsat bra pris.
 
Har haft dessa två teleskopspön i cirka 10~15 år och dom fungerar bra i insjöar. Så hållbara är dom ju... :)

Abu Garcia
Combo Series Graphite Composite 7" (5-30g)
Combo T-70
54cm, 6 sektioner

Abu Garcia
Vildmark Pro tele 6" (5-20g)
46cm, 6 sektioner

Mvh troswe
 

Bilagor

  • IMG_20180113_200150-1.jpg
    IMG_20180113_200150-1.jpg
    19.7 KB · Visningar: 3,434
Problemet med teleskopspön är att spöringarna till linan måste placeras på lika avstånd dvs i skarven till varje sektion och inte där de behövs för att avlasta klingan. Speciellt på toppsektionerna blir avståndet mellan spöringarna för stort vilket ökar stressen i klingan på de tunna sektionerna. Stressmaximum är mitt mellan två spöringar, så enda sättet att kontrollerna detta vid användning är att undvika belasta klingan för hårt ex genom att undvika vinklar mellan linans riktning och spöets handtag som är över 45 grader (sk "cykelhjul" är ett effektivt sätt att knäcka ett spö när man skall landa fisken eller håva den då det ger en onaturlig böjning och stress på toppen - all kraft läggs på spöklingan och inte på den starkare linan).
Ett flerdelat spö är att föredra om man vill ha ett tåligare spö då ringarna kan placeras mer optimalt än på ett teleskopspö.

Moderna spön med hög halt av kolfiber är mer känsliga är äldre eller billigare spön med högre halt av glasfiber för felaktig hantering eller repor som lätt initierar ett spöbrott vid belastning.
 
Kolla efter 3 eller helst 4-delade spön istället för ett teleskopspö.
Dom är smidiga att bära med men betydligt bättre kvalitet samt känsla när man fiskar.

Lycka till
 
Exage BX mini tele

Hej!

Har försökt lusläsa internet efter ett bra litet teleskopspö.
Alla tips är välkomna, helst av er som använt era spön ett tag.
Är inte så inbiten fiskare så kom med allt ni har.

Anledningen till teleskopspö är att dels kunna dra ut/ihop ett spö snabbt och smidigt när jag är ute på vandring i snårigare skogar.
Samtidigt ska det vara litet nog att ha i MC-väskan, Max 45cm ihopfällbart läge.

Fiske för allmänt fiske ex abborre, öring etc..

Har tittat mycket på shimano exage mini tele 240. Väldigt litet och behändigt, smart förvaringsväska, korkhandtag osv.
Men efter digert internetletande verkar det som vissa knäcks väldigt enkelt (med drag inom dragvikten). Någon här som har erfarenhet om detta spö? Positivt negativt? Värt pengarna?

Samtidigt finns enklare varianter jag inte behöver vara något direkt rädd om pga. priset. Då kan spöt möjligen vara ovanpå väskan utan att medpassagerare behöver vara rädd om det när de hoppar på.
Abu Garcia vildmark tele är ett exempel. Någon med erfarenhet av dessa? Är det värt att köpa det spöt och byta ut rullen istället?

Har ni fler tips, skriv :)

"Exage BX mini tele" är ett mycket lätt teleskopspö. Tänk bäcköring, harr och abborre. Inte gädda, havs-lax och torsk. 0,20mm nylon inte 0,20mm flätlina.
Det är byggt i kolfiber. En liten repa och det kommer att knäckas. Det levereras med tub, så man behöver inte få sand i det.
Jag har 2 olika längder av spöet. Har haft dom i ca 6 år. Har hållit för mig.
30 cm inklusive fodral gör att man får med sig spöna vart som helst.

/John
 
"Exage BX mini tele" är ett mycket lätt teleskopspö. Tänk bäcköring, harr och abborre. Inte gädda, havs-lax och torsk. 0,20mm nylon inte 0,20mm flätlina.
Det är byggt i kolfiber. En liten repa och det kommer att knäckas. Det levereras med tub, så man behöver inte få sand i det.
Jag har 2 olika längder av spöet. Har haft dom i ca 6 år. Har hållit för mig.
30 cm inklusive fodral gör att man får med sig spöna vart som helst.

/John

Jag har på mitt Shimano fått åtskilliga gäddor och grov öring med spunnen 0,15 lina och det håller än. Den fetaste gäddan smällde på en liten 12 grams spinnare på en paddeltur och landade på styvt 9 kilo.
 
Fiskat förr?

Jag har på mitt Shimano fått åtskilliga gäddor och grov öring med spunnen 0,15 lina och det håller än. Den fetaste gäddan smällde på en liten 12 grams spinnare på en paddeltur och landade på styvt 9 kilo.

Får jag gissa?
Du är van fritidsfiskare.
Du är rädd om grejorna. Dom får inte ligga o drälla i båten, utan åker ner i fodralet när dom inte används.

Jag har också fått gäddor på mina. Inga stora, under 4 kg.

Så länge ytan är hel på kolfibern är den urstark, men akta dig om du repar den med tex ett krokbryne. Spöna är hållbara för den som är van vid lätta kolfiberspön.

Jag ville mera belysa varför ett spö kan vara jättebra för en fiskare men kasst för en annan.

Man ser ibland fiskare som inte bara lyfter fisken ur vattnet med spöet, dom praktiskt taget bryter en fisk som inte är uttröttad ur vattnet med spöet. Och till och med lossar bottennapp genom att lyfta med spöet eller rycka med det.
Om inte spöet håller för sådana tag är dom missnöjda, då är det fel på spöet.

/John
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
blastlast Teleskopspö för vandring Fiske 4
Tobias.Åsman litet flugspö.kan detta va ngt? Fiske 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...