Höga Ecolihalter i fjällvattendrag

Det kan komma både från människor och djur, speciellt om det regnat mycket så att jord och avföring rinner ned i vattendragen. I de Svenska fjällen har vi ju väldigt mycket renar
 
Enan

Att oroa sig för fjällbäckar uppe på fjället är nog ganska onödigt. Enan är ju närmare en älv än en fjällbäck. (Media har en tendens att överdriva.)
Försiktighet kanske bör iakttas runt Jämtlandstriangeln men för övrigt borde inget kunna inträffa.

I övrigt kan man - om man har lika otur som mig- även se upp s.k. lämmelår då det kan förekomma döda lämlar i vattendragen som förgiftar vattnet. Jag har blivit förgiftad en gång på 40 år. Knappt värt att släpa med sig filterprylar varenda tur med den statistiken.
 
Nu ska man ju inte dra några förhastade slutsatser men det faktum att det är årligt återkommande i augusti och oktober (dvs i anslutning till vandringssäsongen) och att Enan vid provtagningsplatsen samlat upp vatten som passerat både Sylarnas och Blåhammarens fjällstationer vid den populära Jämtlandstriangeln känns ju inte bara som en slump.
Därmed absolut inte sagt att det är från stationerna det kommer men att det är vandrarbajs låter rätt troligt. Och det måste nog till rätt många dåligt genomtänkta friluftsbajsningar för att komma upp i de nivåer det tydligen handlar om. Allra helst eftersom det finns raststuga med dass halvvägs mellan de båda fjällstationerna.

Visst kan det vara renar (eller andra djur) men i så fall låter det ju märkligt att det (såvitt vi vet just nu) bara är Enan som drabbats.

STF ska nog ta det här på allra största allvar.
 
Senast jag vandrade i det området, det var1982 vill jag minnas.
Redan då såg jag skyltar som upplyste om att Sylälven var förorenad och den rinner väl ut i Enan.
 
Men vid provstället har ju enan runnit förbi E14 samt viss bebyggelse. Borde ju vara därifrån det kommer? Borde man inte ta ett nytt test lite längre upp på fjället innan man kallar det fjällvatten?
 
Men vid provstället har ju enan runnit förbi E14 samt viss bebyggelse. Borde ju vara därifrån det kommer? Borde man inte ta ett nytt test lite längre upp på fjället innan man kallar det fjällvatten?

+1 på den! TV-inslaget var lite av skräckpropaganda, men ändå värt att beakta. Vore ju bra att få lite koll på kvaliteten på "fjällvatten", med början i de områden där det rör sig mycket folk, även om det naturligtvis inte är statiska förhållanden någonstans.
 
Men vid provstället har ju enan runnit förbi E14 samt viss bebyggelse. Borde ju vara därifrån det kommer? Borde man inte ta ett nytt test lite längre upp på fjället innan man kallar det fjällvatten?

Som jag tolkade texten så tas proverna precis uppströms ("Det är ovanför bron i Enkroken") E14-bron. Inte för att bron/vägen lär ha något med det hela att göra.

Bebyggelsen i området är ju också minst sagt sparsam, ser ut att vara två byggnader efter vägbommen i Rundhögen som kan påverka. Jag har ingen aning om hur mycket det kan påverka men min gissning är att det knappast kan vara den enda boven i dramat.
 
Det är ju lätt att misstänka fjällstationerna i detta område. Att deras reningsanläggningar skulle klara den anstormning med fjällvandrare som vistas på stationerna vid den aktuella tiden är ju inte helt självklart. Det hade varit intressant att se hur STF jobbar med frågan. STF borde utföra kontrollmätningar vid sina reningsanläggningar vid fjällstationer. Utför man mätningar rätt och vid rätt tidpunkt borde man lätt kunna finna svaret. Åre kommun borde helt klart vara mer aktiv i frågan.
 
Kanske en renskötare som har lagt en jättekabel någon mil uppströms?

Jag har hört, men vet förstås inte om det stämmer, att en ensidig kost bestående av torrkött under längre perioder passerar långsamt genom mag- och tarmkanalen och minskar behovet av regelbunden tömning men att när det väl är dags, kan innebära de hemskaste proportioner på fekalierna.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...