Kläder

Hej!

Jag vet att denna fråga har tagits upp tidigare, men då åren har gått och utbudet av tillverkarnas modeller har ändrats (och tidigare länkar dött) tänkte jag ändå prova att ta upp frågan om lämpliga kläder igen.

Jag är nybörjare och är på jakt efter vettiga skalkläder som jag inte behöver byta ut inom ett par år. (Jag är medveten om det kanske något löjliga över att som nybörjare fokusera alltför mycket på kläderna, men kombinationen av vinterreor och befintlig garderob gör det ändå värt tycker jag :)

Vad jag förstått är softshellplagg som är vindtäta, åtminstone för överkroppen, men med god andningsförmåga att föredra. Bör jackan vara just "vindtät" (som jag antar kräver ett membran, typ gore-tex windstopper, exempelvis mammut ultimate v) eller räcker "vindavvisande" nylon/polyester(/-elastane)-blandningar (exempelvis marmot mobilis)?

Tacksam för eventuella tips!
 
Svårt att råda. Ditt åktempo och inte minst dina åkkompisars åktempo är rätt avgörande.

Jag skriver under på att välventilerade kläder gäller. Inga membran för min del utom i pjäxor där de är bra vid blöta förhållanden.

Jag tycker att även windstopper blir för tätt men är mer förtjust i bomull som etaproof och ventile. Modell och skärning har betydelse t ex gillar jag Klättermusens Einride 1.0 mer än 2.0 då 1.0 har mer ventilation via ärmsluten.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ajfandetvarintedu Vad ska jag köpa för kläder till vintern? Långfärdskridsko 4
tiddelipom Kläder & säkerhet Långfärdskridsko 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...