Dun eller Primaloft?

Behöver ett varmt förstärkningsplagg som går att packa ihop så litet som möjligt. Framförallt för klättring, men även andra tillfällen när man behöver värme.

Vad har ni för erfarenheter av primaloft? Hade tänkt mig en dunjacka, men vad finns det för för och nackdelar?
Primaloft är inte lika varmt i förhållande till vikt, eller har jag fattat fel?
[Ändrat av diluruf 2006-11-06 kl 02:29]
 
diluruf; sa:
Primaloft är inte lika varmt i förhållande till vikt, eller har jag fattat fel?
Korrekt. Om Primaloft vore lika varmt eller varmare än dun i förhållande till vikten skulle du nog redan ha köpt ett förstärkningsplagg med Primaloft... ;)
 
Dun är varmare, lättare och mer komprimerbart

Primaloft funkar, till skillnad fràn dun, även i fuktigt tillstànd, samt har, till skillnad fràn dun, även till viss del vattenavisande och snabbtorkande egenskaper.

Alltsà: Primaloft kommer till sin fördel fr.a om du tror att du kommer att bli blöt ofta.
 
diluruf; sa:
Behöver ett varmt förstärkningsplagg som går att packa ihop så litet som möjligt. Framförallt för klättring, men även andra tillfällen när man behöver värme.

Vad har ni för erfarenheter av primaloft? Hade tänkt mig en dunjacka, men vad finns det för för och nackdelar?
Primaloft är inte lika varmt i förhållande till vikt, eller har jag fattat fel?
[Ändrat av diluruf 2006-11-06 kl 02:29]

Jag har en Rab Photon Hoody (http://www.rab.uk.com/products_synthetic_phohood.html) som jag använt som säkringsjacka vid isklättring ner till -30 C. Den väger ca 500 g och är isolerad med Primaloft 1. Den har varit ovärderlig som värmeplagg utanpå skaljackan, men absolut inget man hade velat nödbivackera i. Man kan väl säga att ytterligare fördelar med denna över en dunjacka är att isoleringen är mindre känslig för revor i yttertyget och hela jackan är ganska billig, vilket kan vara kul när man har isskruvar och -yxor i närheten.

Dock tänker jag frångå konceptet i vinter till förmån för en lätt dunjacka för att få lite mer marginaler. Dun är definitivt varmare per viktenhet och på dagsturer i norra Sverige borde det vara möjligt att hålla dunet torrt.

Vill man ha en seriös syntetjacka så kan väl Patagonias Das Parka vara ett alternativ? Ganska tung (900 g?) men varm och "idiotsäker". För samma pris får man dock fina dunjackor...

/P
 
Primaloft

Jag har oxå en Rab Photon Hoodie. Gillar den skarpt då den är lätt, smidig, fukttålig, komprimerbar och framförallt har bra isolation. Jag har också främst använt den attt säkra i över skaljackan, men under vissa riktigt kalla dagar har jag bytt ut den mot skaljackan och klättrat i underställ och sedan jackan. Det har funkat super. Nu har jag en Rab Neutrino Endurance dunjacka som är nästan lika lätt, tror det skiljer 150 g och den är betydligt varmare, men mycket fuktkänsligare, så vid klättring där det kan droppa lite vatten här och var föredrar jag Primaloftjackan om det inte är svinigt kallt. Skall jag däremot iväg på tur i några dagar då väljer jag dunjackan helt klart, då är den ovärderlig.
/Johan
 
Det mesta är väl sagt om skillnaden mellan dun och Primaloft. Kan dock tillägga att jag sytt en quilt i Primaloft och har en termojacka i Primaloft från MEC och båda funkar bra. Den största nackdelen är att isoleringen tappar volymen mycket snabbare än dun.

Efter en treveckorstur och en månads vila uppvisade quilten ett loft på 4 cm istället för de ursprungliga 5 cm. Detta gör att jag själv skulle leta efter en enkel och billig Primaloftjacka i första hand, eftersom livslängden nog är klart begränsad. Man skall nog vara mycket försiktig med att komprimera materialet, om man kan.

Det lär väl också hända en del de närmaste åren vad gäller andra syntetmaterial. Primaloft och Polarguard Delta som anses vara de bästa, har ju funnits i några år.

Jörgen
 
Vikt..

haskell; sa:
diluruf; sa:
Primaloft är inte lika varmt i förhållande till vikt, eller har jag fattat fel?
Korrekt. Om Primaloft vore lika varmt eller varmare än dun i förhållande till vikten skulle du nog redan ha köpt ett förstärkningsplagg med Primaloft... ;)


Undrar då när vilken vikt(antal gram) en Primaloft jacka måste väga för att värma lika mycket som en dunis? Finns det något generellt räknesätt?

En värmejacka i syntet(Primaloft,Thermolite) är ju betydligt billigare, rör sig ju runt halva priset contra en tunn dunjacka.

//Anders
 
Re: Vikt..

andy69; sa:
haskell; sa:
diluruf; sa:
Primaloft är inte lika varmt i förhållande till vikt, eller har jag fattat fel?
Korrekt. Om Primaloft vore lika varmt eller varmare än dun i förhållande till vikten skulle du nog redan ha köpt ett förstärkningsplagg med Primaloft... ;)


Undrar då när vilken vikt(antal gram) en Primaloft jacka måste väga för att värma lika mycket som en dunis? Finns det något generellt räknesätt?

En värmejacka i syntet(Primaloft,Thermolite) är ju betydligt billigare, rör sig ju runt halva priset contra en tunn dunjacka.

//Anders

När jag köpte min termojacka 2003 så kostade Patagonia Puffball ca 2300, Haglöfs Barrier ca 1300 och MEC Northern Lite 600 kr. (Den senare skickade en kompis från Canada).

En Patagonia DAS syntetjacka kostar $260 och en WM Flight dunjacka $225. Flighten saknar visserligen huva, men väger mindre än hälften av vad DAS-en gör.

Min slutsats är att det inte bara är materialkostnaden som avgör hur dyrt ett plagg är, utan kanske lika mycket loggan. Som ju inte värmer lika mycket på fjället som på stritan.

Flighten som jag själv äger, har ett loft på ca 3 cm. Den har dock genomsydda sömmar. Jag vet inte hur tjock DAS-en är, men betvivlar att den är tjockare, snarare aningen tunnare. Och det är materialets förmåga att hålla luft som avgör isoleringsförmågan. Obetydligt förenklat så är det tjockleken det beror på.

Sammanfattningsvis så är alltså vikten på isoleringen inget bra mått på hur väl den isolerar och att jämföra vikten mellan dun och syntetisolering är inte särskilt gångbart. Bättre alltså att mäta tjockleken på två jackor eller sovsäckar.

Jörgen
 
Med risk att göra otillbörlig reklam, så tycker jag att Fjällsport i Tärnaby just nu har ett schysst pris på Lundhags Primaloft-jacka "Featherlight", 800 spänn istf 1800 (vilket iofs vore ett totalt överpris!)
http://fjallsporttarnaby.e-butiken.se/

Själv tycker jag en av fördelarna med primaloftjackorna är just priset, som gör att man inte behöver gråta blod om de drabbas av vassa grankvistar, fiskslem eller glödsprätt. På sommaren tycker jag dessutom att en dunjacka är overkill (utom i högfjällsområdena), medan en primaloftjacka gör fleece-/ylletröjans jobb, fast bättre.
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=2214
 
Strykarräven; sa:
Med risk att göra otillbörlig reklam, så tycker jag att Fjällsport i Tärnaby just nu har ett schysst pris på Lundhags Primaloft-jacka "Featherlight", 800 spänn istf 1800 (vilket iofs vore ett totalt överpris!)
http://fjallsporttarnaby.e-butiken.se/

Själv tycker jag en av fördelarna med primaloftjackorna är just priset, som gör att man inte behöver gråta blod om de drabbas av vassa grankvistar, fiskslem eller glödsprätt. På sommaren tycker jag dessutom att en dunjacka är overkill (utom i högfjällsområdena), medan en primaloftjacka gör fleece-/ylletröjans jobb, fast bättre.
http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=2214

Instämmer i ovanstående. Men eftersom min Flight dunjacka bara väger 20 g mer än Primaloftjackan och är betydligt varmare så följer den nu med till fjälls även sommartid, även om det inte skulle behövas. Även en tunn Primaloftjacka är klart varmare än en fleecetröja. Dubbelt så varm och hälften så tung, kan man säga. Det är bara att titta på hur mycket luft respektive plagg innehåller.

Med tanke på mina kommentarer om slitstyrkan hos vadderingen är den här jackan ett kostnadeffektivt alternativ:
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16269&plats_id=1352

Det är förmodligen inte Primaloft och där står inget om vikten, men priset är ju bra för ett "förbrukningsplagg".

Jörgen
 
öringen; sa:
NUI; sa:
Med tanke på mina kommentarer om slitstyrkan hos vadderingen är den här jackan ett kostnadeffektivt alternativ:
http://www.idefixteko.se/open_produkter/produktinfo_body.asp?prodid=16269&plats_id=1352


Jörgen

Jag har den jackan och har egentligen bara en sak att anmärka på: den tål inte särskilt mycket väta alls.

Är det yttertyget som är problemet eller stoppningen?

Det där med vattenbeständighet varierar tydlgien mycket mellan olika syntetmaterial. Primaloft är känt för att vatten s a s rinner av vadderingen bättre än t ex Polarguard Delta. Men om man dränker båda dessa i vatten så torkar Polarguard fortare än Primaloft. Så det där med att tåla vatten är (inte heller det) en sanning utan modifikationer.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Väst som förstärkningsplagg - dun eller syntet? Kläder 7
FarmerJoe Dun eller Fleéce? Kläder 26
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7
myrddraal Mellanlager dun eller fleece? Kläder 23
Piffy Förslag på packlitejacka inte dun... Kläder 3
pelka Montane Featherlite dun jacka Kläder 0
xfredrikx Vinterjacka utan dun Kläder 18
7S Fjällräven Arktis Parka Dun Kläder 0
Henke stj Material med dun. Kläder 1
Joel_P Fjällrävens dun Kläder 2
masvean Dun Sovepose for de kaldeste vinternetter? Kläder 5
Kristina&Neo Patagonia dun tröja - vem säljer sådana? Kläder 16
figgegbg Dun jacka Kläder 13
dr_ljungberg Dun - Begreppsförvirring, please Mr/Mrs Wise Man/Woman Kläder 6
Martin Gidlund Hur mycket dun? Kläder 16
schweingaard Roberts dun jacka Kläder 16
Kris-10:an Rast/värme-jacka. Ej dun! Kläder 5
Avslut090305 "Syntet-Dun-Jacka?" Kläder 10
undar Dun Kläder 5
mekelund Dun i dunjacka Kläder 2
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
langben Klättermusen Misty 2.0 eller Arc'teryx Gamma LT? Kläder 2
friluftsbruden Vinterskor 1 eller 2 storlekar större? Kläder 11
marp68 Impregnera grövre bomullsjacka med vaxtvål eller impregneringsspray? Kläder 4
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Pohman Gaiters eller Chaps Kläder 6
Elvah Akut: kängor istället för Jörn, höga med mjuk sula eller låga med hård? Kläder 21
joakimkarlsson1022 Var hittar jag vadarpåsar eller annan lösning? Kläder 8
Livetiskuggan Olles bror eller yllemössa Kläder 4
FriFågel Jacka för vandring: en eller två jackor? Kläder 7
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Silver Fang Skidjacka eller vindjacka Kläder 6
bionicon Turbukser med ventilasjon på lår? Insider og/eller utside? Kläder 3
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
silash Stabila sandaler för inlägg? Eller luftiga skor? Kläder 3
MathiasG1985 Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0 Kläder 10
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
bionicon Varma Sorel eller liknande Med bra fotform!??? Kläder 12
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
nicko_ Nubuckkängor - vare sig vax eller fett? Kläder 6
nicko_ Softshell Tierra Off-course pants eller Fjällräven Keb trousers? Kläder 6
andy69 Sealskinz eller annat vattentätt på fötterna! Kläder 9
Cryfish Torrdräkt, hel eller delad Kläder 4
salvion Lägga upp byxben? Symaskin eller butik? Kläder 11
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...