Visa ett inlägg
Gammal 2017-06-13, 20:16
dePaul dePaul är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Polar300 Visa inlägg
1. Eftersom ni i princip har översvämmat den med multisar så tyckte jag att min gamla trotjänare
för Fiske 3 (30-60g) vore ett vettigt komplement för att balansera vågen något tillbaka åt haspel-
hållet.

2. Jag köper gärna några ytterligare spolar om någon har över!

3. jag brukar använda drag från ungefär 15/20g till 40/50g med den här rullen - och någon enstaka gång
70/80/90g pirk från båt

4. Jag hatar frambromsade haspelrullar! Jag begriper inte hur någon ens kan uppfinna något så oergonomiskt som frambromsat?!?
1. Nja, nog finns det en och annan haspel i tråden . Men OK, multisarna väger kanske över något i antalet.

2. Ett tips är att i stället för originalspolarna (som gärna går sönder/spricker av trycket som en nylonlina utsätter dem för i samband med längre förvaring) är att gå över till metallspolar!

T ex: http://www.classicvintagefishi ... eelparts.htm

3. Hm, med 90 g-pirkar borde snäckväxeln i din Cardinal vara rejält ansträngd .

4. Där ser man. Personligen föredrar jag de frambromsade rullarna eftersom bromsen oftast är överlägsen de bakbromsade rullarnas dito i fråga om jämn och stark verkan. Med en fighting broms så är heller inte risken så stor att man smäller av linan .

~Paul~

PS Tack för de fina bilderna. Får se om jag får tummen ur och slänger upp några bilder i morgon
Svara med citat