Bygga eget flugspö

Lim/lack...

eller vad det nu kallas. Det är vad jag förstår ett epoxylim med låg viskositet (vid aplicering) och någon mjukhet/seghet efter härdningen, för att hålla kvar ringarna.

Vad jag inte begriper, är varför man använder nylontråd, för att fästa dessa ringar.
Flätad kevlartråd borde vara det enda rätta, inte minst vid förstärkningarna för holkarna.

Fick några flugvideos i julklapp, bla Erik Orres spöbyggarfilm.
Någon som har några synpunkter på hans metod, eller är det bara att köra på?

/Björn
 
Tråd

Efersom lindningen efter lackning blir tillräckligt hård, så är det nog ingen poäng att använda extra stark tråd. Det är viktigt att tråden absorberar lack, vilket jag inte vet om kevlar-tråd gör

Dock är det viktigt när man lackar med epoxy-lack att man har en rotator som snurrar klingan (ca 8 varv per minut) , annars så får man en ojämnt formad lindning. Jag har byggt en i lego (!!) som jag använder, det funkar fint.

Videon har jag tyvärr inte sett.
 
Vad vidhäftningen beträffar, är det ingen skillnad på kol-, kevlar-, glas-fiber etc.

Större betydelse har då varje enskild fibers diameter i kardelen och kvalite´n på denna.
Även att fibrerna är helt fria från andra bindmedel.

Vad man däremot bör tänka på är att fibern skall ta upp krafterna, innan epoxyn brister.
Annars uppstår sk krackeleringar, som effektivt gnager av fibrerna.

Har ett par fabriksbyggda spön som brustit i holkarna, kanske nylontråden var av sämre kvalitet?

Usse, har du nån bild på din spörullare?
Kan du i sånt fall maila mig denna?
Förväntansfull.

/Björn
 
Hmm...

Graip, jag tror att det kan vara lite vanskligt att använda kevlartråd, iom att det (kanske?) finns en risk att klingan blir "uppäten" av kevlartråden, om du tänker på vad som händer om du drar Fireline i dina händer kanske du förstår vad jag menar...men det är visserligen bara en misstanke.

För min del så funkar dock Gudebrods trådar ypperligt, så att jag ser inte nån anledning till att köra med skottsäkert...

Som Usse säger så är det viktigt att man klingan roterar när man har lackat klart, jag använder en grillmotor..det är en batteridriven motor som man egentligen ska ha för att rotera kött med när man grillar...hittade den på OK för några år sedan, vet ej om de fortfarande finns?

Filmen du skrev om har jag ej sett, tyvärr...
/Anders B
 
klingor till andra spön..

Mycket bra tips samlade på en gång, vilket föranleder min fråga.
Jag flugfiskar inte (än), men går ändå i spöbyggartankar, problemet ligger i att hitta en klinga anpassad till haspel. Är det någon som vet vart man skall vända sig?
Har för mig att jag sett något om att Sjösländan har blandade klingor till salu, är det någon som vet något mer om dessa?

Mvh.
Magnus.
 
Alla goda...

spötillverkare tillhandahåller klingor för självbygge.
Nästan alla, ska jag väl säga.

Vad sjösländan beträffar (eftersom jag har ett själv), kan jag varmt rekommendera modellen SS i 13fot och spinnutförande, som medger rysliga kastlängder och har ryggrad att drilla de allra största laxar, öringar och gäddor.

SS 11fot, 10-50gram, en klinga till både haspel och spinn, är mer allround.
Kolla http://home.swipnet.se/flyfisherman

Men eftersom detta forum i huvudsak ska handla om flugfiske, måste jag rekommendera, att du provar på flugfisket, som ger en annan dimension åt fisket (än mer fiskeglädje).

Lycka till med bygget sickboy.

/Björn
 
Grilla spön?

Några i min gamla fiskeklubb i Växjö använde också grillmotorer och det fungerade mkt bra.

Tyvärr har jag ingen bild på min i lego, men den är mkt enkelt byggd. Bara en 8 V liten elmotor som är utväxlad med kugghjul för att få rätt hastighet. Jag kopplar den till en bilbatteriladdare.
 
Två ryggrader...

eller kanter i toppdelen, verkar denna toppen ha, till detta spö, som jag har införskaffat för att bli mitt första byggprojekt.

Enligt Erik Orre, skall då dessa anses som sidor och mjuksidorna där emellan, blir fram och bak (så att säga).
Den sida av dessa, som lättast blir konkav, skall ringarna sättas på.

Kommentar, brook eller nån?

/Björn
 
Jag...

vet inte riktigt om jag har fattat det hela med "sidor" men jag skulle ha satt ringarna på motsatt sida om den kant/ryggrad som känns starkast, dvs om det är två ryggrader...måste säga att ordet ryggrad är lite konstigt att använda på icke-levande ting, men det funkar ju ;)...så sätter du ringarna den "mjukare" ryggraden.

Men det är ju hur jag gör det, vanligtvis så brukar jag bara hitta en ryggrad på de klingor jag hållit på med...

/Anders B
[Ändrat av brook 2002-01-12 kl 23:40]
 
Lättast konkav...

blir ju då den starkaste sidan, ok, då är vi överens på den punkten. Eller vad tusan :)

Enl ovan nämnde spömakare, ska man på ett spö med 2 så kallade ryggrader, utnyttja denna lilla kraftskillnad de ger, genom att låta dessa bli sidor.
Då ger dessa spötoppen en bättre stabilitet i sidledd, toppen kan lugnt jobba i rak bana (framåt/bakåt), utan zick zack pga vind etc.

Nåja, jag har rullat topparna på mina Strömsländanspön och de är ringade precis som du anger.

/Björn


[Ändrat av Graip 2002-01-13 kl 00:59]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nappe Bygga flugspö, idéer? Fiske 18
Joakimlejon Gula kortet Göteborg, flugspö men vilka beten? Fiske 4
erske Val av flugspö Fiske 25
blekingefiskaren Flugspö Fiske 21
Piranha_paradise Rulle till flugspö Fiske 3
cyanopsis alternativ tub till 7-delat flugspö Fiske 14
ala flugspö och haspelrulle? Fiske 14
bredviken Flerdelat flugspö?? Fiske 3
Tobbe L Flugspö Fiske 7
Graip Flugspö/isyxa Fiske 3
moekk Black Master Flugspö Fiske 1
flugfiskarn Flugspö till gädda ? Fiske 5
PoH Byta flugspö, tips någon ? Fiske 7
AA Flerdelade flugspö Fiske 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...