Är gäddor farliga!?

Re: Re: Sötvattenskrokodiler.

ala; sa:
Hoppas min ironi framgick. Jag är inte rädd för gäddor! Men jag tycker det var en intressant artikel, om än ett inte så ovanligt fenomen som jag trodde. Ett par tre gånger per år enligt dig.
/Andreas

Jodå,själv tycker jag att det är lite obehagligt att bada i insjöar,fast det är inga problem i havet. Teoretiskt sett borde det ju vara tvärt om.

Tycker att man läser/hör om det varje sommar,inte lika allvarligt kanske.Oftast släpper den ju direkt.


peter
 
Gäddor hugger ju instinktivt. Plaskas det t.ex med fötterna från bryggan kan det bli ett bett om en gädda just då står lite fel för plaskaren. När det blir riktigt varmt i vattnet kan annars slöa gäddor bli förvirrade, och bita till t.ex ett barn.

Glöm inte badbyxorna när du är ute och simmar; verkar farligt om något dinglar omkring;-)

Raskesven
 
Någonstans

Raskesven; sa:
Gäddor hugger ju instinktivt. Plaskas det t.ex med fötterna från bryggan kan det bli ett bett om en gädda just då står lite fel för plaskaren. När det blir riktigt varmt i vattnet kan annars slöa gäddor bli förvirrade, och bita till t.ex ett barn.

Glöm inte badbyxorna när du är ute och simmar; verkar farligt om något dinglar omkring;-)

Raskesven

Någonstans, mest troligt i Gunnar Bruzewitz:s bok med titeln "Silverlöjan .....", har jag läst att en präst i Skåne upptecknad ett missöde där en dräng skall ha blivit biten uti en viss känslig lem vid bad.

Själv har jag blivit gäddbiten en gång i handen. Mitt fel var det, jag skulle lyfta in gäddan i båten och greppade fel. I munnen i stället för bakom gällocken.

Ont gjorde det och vassa var tänderna. Jag badar gärna i insjöar och fiskar gärna gädda men som alltid vid fiske anser jag att det är ett villkor att äta upp fisken. Att hiva den till skogs ä just huliganism och inte gott fångstmannaskap.

Att inte äta gädda är dessutom högfärd baserad på kulinarisk ignorans för att inte säga idioti.
 
Bjumisgädda

Slik tävling hade vi i Kalix redan för två veckor sedan

*och ändå säger de att vi Kalix-bor ät låååååångsamma* [/QUOTE]


Å veem pååståår det?
Känner du till incidenten i Bjumis ca. år 1975 då en flicka blev biten i foten av en gädda? För egen del var det färdigbadat det året i Bjumis...
 
-Patric-; sa:
Jag tykker att vi gör som i Norge, låt oss döda alla rovdjur!!
Ja, och flå dem levande (som man gör i Norge med vissa andra vattenlevande djur).

Nä, jag blev biten spontant en gång, satt och höll fingrarna över båtrelingen och plockade näckrosor (oh, vilken poesi!) En liten gädda (max 20-15 cm) rispade mitt lillfinger. Jag var sex år. Sedan dess har jag i min vendetta dödat åtskilliga gäddor (senast idag, den var god).

Men det blir inga vackra sår om de får tag rejält. Ungefär som att stoppa fingrarna i ett automatiskt rivjärn. Och j-ligt infekterat.
 
Men...

Hur är det med alla ekorrar då???

Fallande kottar torde drabba fler än älgar, gäddor och getingar totalt...

Dessutom ser de söta ut på håll...
 
ala; sa:
Läste detta i lokalpressen:

http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=242932&avdelning_1=101&avdelning_2=136

En fyraåring fick sy 25 stygn i handen efter att ha blivit attackerad av en gädda! Har någon hört talas om något liknande?

Törs jag bada ute i sommar?
Är det bara Jämtlandsgäddorna som är så här aggresiva?
Slöar de till sig när vattnet blir varmare?

/Andreas

De kan vara mycket farliga. Dylika historier rapporteras varje år. De är ju våra nordiska hajar. Man får akta sig för att bada naken. Speciellt om man är man.

Mitt råd är att du bara badar i bassäng. Speciellt om du vill bada naken.
 

avslutad210712

Gäst
Re: Bjumisgädda

cozmo; sa:
Slik tävling hade vi i Kalix redan för två veckor sedan

*och ändå säger de att vi Kalix-bor ät låååååångsamma*


Å veem pååståår det?
Känner du till incidenten i Bjumis ca. år 1975 då en flicka blev biten i foten av en gädda? För egen del var det färdigbadat det året i Bjumis... [/QUOTE]

Jobbar i Luleå och där är de minsann snabba att tala om hur långsamma vi Kalix-bor är :)

Fast jäklar så tysta de vart när Kalix-målet blev utsett till Sveriges vackraste dialekt tidgare i våras :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tezooo UL-spö som är teleskopmodell ellet mycket kompakt? Fiske 4
Jiggprofeten Fiske är meditation Fiske 8
lsjonsson En slant att tjäna när man är på fiskesemester i Norge. :) Fiske 4
lausvik Vad, mer än fiskegrejor, bär du med dig när du är ute och fiskar? Fiske 43
Ahvenet Varför är flugfiskare så bortskämda? Fiske 18
KaptenKrok Draget som aldrig ger något, vilket är ert? Fiske 12
lausvik Vi är här nu Fiske 46
achillesfrench vad är "kottar"... Fiske 2
675112N201548E Nu är det nog! Rädda Arjeplogs strömmar! Fiske 23
avslutatmedlemskap160620 Fiske är ingen sport Fiske 2
quid Vad är det för fisk på bilden? Fiske 11
Kalixälven är värst - 149 cm Lax Fiske 0
Avslutat1005 harasjömålas flugström är toppen för nybörjare! Fiske 0
Avslutat1005 Vilken fiskebutik är bäst i Malmö? Fiske 0
mipert GPS talar om när det är bäst att fiska, är det månen? Fiske 8
Freud Hur är fisket i små vattendrag på Island? Fiske 1
vuogga Nu är Havsöringen på G utanför Gävle!! Fiske 1
Staffan Andersson LOOP är döda, länge leve Danielsson Flyreels Fiske 3
M.Gustavsson Hur är Dammån så här års? Fiske 0
ConZec Hur är fisket/vattenståndet i Härjedalen nu? Fiske 8
nisseman hur mycket är gjort? Fiske 27
laif hur är fisket i fjällen nu? Fiske 11
maskon Lekfärgad lax är smaskens... Fiske 0
peppe_malmqvist Skicka ett mail om du är intresserad Fiske 1
Kålle Vilka är viktigaste tipsen till en ny flugfiskare? Fiske 80
haak Flugfiske på Island, är det bra? Fiske 0
Tomas Odhult Långrev, är det värt besväret? Fiske 4
0164 Fjällfiske i sommar är du sugen? Fiske 10
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
nka Största gäddan? Fiske 5
Morkass Video: Galna gäddor i super slowmotion!! Fiske 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...