Tvätta kläderna utan vatten? Går det?

Det lär väl vara tyngre att släpa med sig alkohol för tvätt istället för vatten?

Passa på att tvätta när du passerar vatten och låt kläderna torka på kroppen eller utanpå ryggsäcken?
 
Använder bikarbonat för diverse rengöringsändamål hemma, så det tror jag kan vara värt ett försök. Har alltså inte provat att avdofta kläder med det.
 
Vädring är ju klassikern, men jag har svårt att se att problemet går att lösa på ett enkelt sätt.
Tvätta, ha med ombyte, ha med allt annat som listas och lägg en massa tid varje dag, eller så står du ut med lukten.

Vart ska du vandra?
Du måste väl ändå passera en vattenkälla då och då?

När jag vandrar så har jag en (1) tröja som jag går i. Min andra tröja har jag på mig på kvällen och när jag sover.
Den smutsiga tröjan tvättas på kvällen. Den hinner torka hyfsat, eller till och med helt, till nästa dag.
Skulle jag behöva ta på mig en blöt tröja nästa dag så är det ju inte i hela världen.

Tvätt i rent vatten räcker långt, men tvättmedel är såklart bättre.

Om det är just armhålorna som är problemet så finns ju Absolut torr. Då slipper du just den odören.
 
Jag tror på bikarbonat. Har inte testat tvätta kläder men gör egen deodorant på lika delar bikarbonat, potatis- eller maizenamjöl och kokosolja. Den tar garanterat bort lukt och är en av de bästa jag nånsin använt så det är det som gäller sedan flera år tillbaka. Kör en testrunda med bikarbonat innan du ger dig iväg, vettja! Jag skulle vädra först och sedan pudra på bikarbonat på strategiska ställen. Eller kanske tvärtom?! :)
 
Tänkte vandra Abisko-Kebnekaise, så det kommer finnas massa vatten. Men om det regnar? Hur hänger man då på tork? Inuti tältet bildar ju mina snarkningar kondens så det lär ju inte bli torrt därinne. Eller?

Tvätta i vattendrag låter ju logiskt, men andra vandrare hämtar ju sitt dricksvatten ur samma drag. Jag vill ju inte att de ska dricka såpigt vatten!

Det var dessa två scenarier som fick mig att undra över torra tvättsätt.
 
När man är ute på vandring får man kompromissa.
Låt bli att tvätta = lukt och obehag.
Ha med en massa ombyte = tungt.
Gå i fuktiga kläder = tillfällig obehag.

Om det inte regnar på kvällen så hinner din tröja torka i blåsten.
Om det regnar så får du antingen hänga den på tork i tältet (fuktig på morgonen), eller låta bli att tvätta (torr men smutsig).
Eftersom man blir svettig och blöt under regnkläderna dagen därpå så tycker inte jag att det gör så mycket om tröjan är fuktig när man klär på sig. Är det bra väder på morgonen hinner tröjan förmodligen torka medan du äter frukost.


Tvätta med tvättmedel ska man vara försiktig med i vattendrag. Vattnet med tvättmedel slänger man ut över en stor yta en bra bit från vattendraget.
Enklast är att värma en kastrull vatten till ca 40 grader och tvätta i kastrullen. Slå ut vattnet, hämta nytt, skölj, slå ut.
En sköljning i kallt vatten tar bort saltet och svetten, men tvättmedel och varmvatten är såklart effektivare.


Det viktigaste när man är ute är att man har torra kläder när man rastar och sover. Torra kläder innebär välbehag.
Att ta på sig en blöt tröja när man ska börja dagens vandring medför visst obehag, men efter en stund har du värmt upp den och känner inte av det.
Med denna metod är din rast- och sovtröja alltid torr och ren.
 
Tycker du har ett icke-problem faktiskt. Jag har också syntetiska kläder närmast kroppen vid vandring (aldrig annars) och då främst för att de är lätta och torkar blixtsnabbt. Regnar det så får man väl hoppa över tvätten någon dag.

Jag har med 3stycken Y-3 och två 5-liters fryspåsar (om en går sönder). Vid tillfälle fylls fryspåsen med någon liter och jag går bort från vattendraget 10-15 meter till lämplig fast mark. Använder hälften i Y-3 påsen till tröja, fillingar och strumpor och sedan är det bara att agera tvättmaskin. Töm och vrid ur på stället samt hämta nytt vatten för sköljning några gånger (minst 5) och töm på samma ställe, alltså aldrig i vattendraget. Jag har ett byte med mig av dessa superlätta plagg. Det tvättade hänger jag på tork i små klädnypor på ryggsäcken. Regnar det så får man hänga upp i tältet, stugan, tät gran, etc,etc.
 
Som ovan men man kan köra förtvätt med lite klor för och avdöda bakterier och fotsvamp.

Lös upp lite klorgranulat i vattnet och se till att det är upplöst innan
kläderna åker i - blekning...

2 korn per liter vatten för dricka är ok men här kan man ta 10 korn
 
Jag brukar framförallt tvätta mina kläder (i synnerhet tröjor och strumpor) för att få ut saltet som annars kan ge skavsår. Jag brukar helt enkelt sänka kläderna med en sten i en jokk och låta dem ligga där i typ 1h. Då blir de ordentligt genomsköljda utan att jag använt några medel alls till dom.
Det är kanske inte någon metod för finsmakarna och ger ingen överväldigande effekt på talg och lukt, men det funkar för det som det är avsett för.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Tvätta Dermizax i 40 grader? Kläder 8
oscar.nystromer Att tvätta och ta hand om Polycotton Kläder 3
rJohansson Tvätta ull sockor? Kläder 51
Supergoofy tvätta eller spola av skalkläder för att bibehålla funktion längst möjligt? Kläder 0
JenniferS Kan jag tvätta skalplagg med såpa? Kläder 12
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
lilla_o Tvätta klättermusen byxor Kläder 4
terroor TVÄTTA FJÄLLRÄVEN JACKA, Bästa kemtvätten i stockholm???? Kläder 7
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
miss.daisy Tvätta GoreTexjacka? Kläder 8
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
thomasj Tvätta G-tex kängor??? Kläder 27
esoxlucius74 Tvätta jackan? Kläder 28
carbide Tvätta Paclite Kläder 7
Danne H Hur tvätta "skoterstövlar"? Kläder 0
Nyman Hur tvätta min Marmot Thunderlight jkt? Kläder 2
Glännman Vad tvättar ni kläderna med ? Kläder 17
stratus Försäljarnas kunskaper om gift i kläderna. Kläder 2
goldfish Hur tight:a ska kläderna vara? Kläder 2
Elvah Nylonstrumpor utan tåsöm Kläder 0
Moga Slitstarka polycotton-brallor utan stretch? Kläder 12
tango Regnbyxor utan foder Kläder 12
doffy_74 Hjälp med kängor utan GTX mm. Kläder 16
ilves Anorak utan dragkedjor.? Kläder 7
Ghostery Vinterparkas med eller utan membran? Kläder 26
spaceromancer Alltid torr utan regnkläder! Kläder 17
macsailor Hanwag med eller utan Gore-Tex? Kläder 14
7S Skyddskäng/skor utan foder? Kläder 8
xfredrikx Vinterjacka utan dun Kläder 18
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
Oskar R. Tröjor utan krage Kläder 4
niklaz Billiga foppatofflor/Corcs utan hål i Stockholm (lägerskor) Kläder 3
mb80 Ullunderställ utan djurplågeri Kläder 29
kerstinn Kängor med eller utan Gore-tex Kläder 4
Viberg Arc'teryx epsilon (med eller utan huva) Kläder 1
erikhaglund Tvättmedel utan tensider?? Kläder 8
mipert Var hitta billiga skalvantar (utan foder)? Kläder 11
Angelica R Skaljacka -laminerade dragkedjor utan vindslå=problem? Kläder 13
Henric Nilsson kängor/skor utan skinn, läder eller mocka. Kläder 11
Jekyll Isolationslager utan polokrage Kläder 2
IslandTraveller Plånboksvänliga underkläder utan bomull? Kläder 14
Rickard Falkenäng Värme utan vind Kläder 10
Mx2 Läderkängor utan GTX - finns det? Kläder 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...