Ullfrotté blir WoolPower?

Den som inte orkar slipper

crazy; sa:
Orka.

Vem faan bryr sig. Den enda som är viktigt är huruvida produkterna är bra.

Visst, men hur ska man kunna veta vilken produkt som är bra om man inte vet vad den heter?

"Har du nåt tips på bra underställ?"
"Visst, det finns en skitbra."
"Vad heter den?"
"Vem faan bryr sig?"

:D
 
"Vem fan bryr sig" - För den som vill lukta lite som folk?

Primuskök, Themarest, Gore-Tex m.fl. har ju inte bytt sina varumärkesnamn bara för att deras varumärken eller firmanamn har kommit att bli synonyma med en hel nisch av produkter med många olika tillverkare. Det finns ju nämligen bara ETT original:

logo_ullfrotte.gif


Uppenbarligen har man väl inte ansett att detta räckte av någon anledning, möjligen inför en större internationell lansering?

(Kan nästan se framför mig hur det hela gick till: Okej folks, vi ska köra en drive på USA mm framöver och ledningen tycker att vi kanske ska döpa om våra produkter för att passa "Over There" som man säger. Lasse, vad tycker du? Ehh, ull blir ju wool så den saken är ju klar. Sen låter det där frotté lite som powé, dvs power? Vad sägs, Woolpower? Jamen strålande Lasse, kan vi klubba WoolPowé, jag menar WoolPower?)

Men jag tycker personligen inte att WoolPower känns särskilt unikt eller lätt att skilja från andra tillverkare som exempelvis Smartwool:

SmartWool-Logo_fs.jpg


Däremot är namnet Ullfrotté mycket väl inarbetat på svenska marknaden och företaget med originalprodukterna som nu ska överge namnet lämnar ett stort utrymme för sin närmaste konkurrent att exploatera namnet ännu mer än idag. Ett möjligen inte helt riskfritt tilltag från originaltillverkarens sida? Jag menar om produkterna inte är avsevärt mycket bättre än konkurrentens, och man dessutom slänger bort originalköpargumentet i sin nisch, har man då inte sågat av den gren man sitter på?

En lustighet i sammanhanget är ju att Ullfrotté är långt ifrån nåt woolpower-material. Jag vet få material som rispar sig så lätt som Ullfrotté. Men det kanske de inte tänkte på på det där brainstorming-mötet?

Din tur igen Martin! ;)
[Ändrat av tigertamjaren 2006-01-18 kl 18:19]
 
märkesdegenerering

tigertamjaren; sa:
"Vem fan bryr sig" - För den som vill lukta lite som folk?

Primuskök, Themarest, Gore-Tex m.fl. har ju inte bytt sina varumärkesnamn bara för att deras varumärken eller firmanamn har kommit att bli synonyma med en hel nisch av produkter med många olika tillverkare. Det finns ju nämligen bara ETT original:


Det är lite skillnad: vilken tillverkade som helst kan kalla sina underställ för ullfrotte utan att bryta mot någon formell lag. Dock kan man inte tillverka kläder som heter goretex utan att ha ett laminat som är licensierat från Gore Inc. Du kan inte heller (utan att bryta mot lagen) tillverka ett friluftskök och kalla det för primuskök. ett uppblåsbart liggunderlag som det står thermarest på måste komma från det företaget - annars är det juridiskt fel.

Och som sagts tidigare så har ullfrotte inte registrerat just namnet ullfrotte och därför är det fritt fram för andra som vill åka snålskuts genom att använda namnet ullfrotte.

Oavsett vad det heter så gillar jag ullfrotte orginal, dels pga de är varma, transporterar bort svett bra och dessutom luktar de INTE illaa efter 24*7 timmars konstant användning på fjället.

/Patrik, som får vänja sig vid att framöver köpa under nytt namn

När ett märke blir synonymt med produktkategorin kallar ekonomer ibland det för märkesdegenerering. Märket tappar värde.
 
Min uppfattning är ju att det inte spelar så stor roll vad företaget själv kallar grejerna om butikssäljare och köpare ändå på grund av det inarbetade begreppet identifierar produkten som ullfrotté? Antagligen smäller då Original (dvs de som en gång uppfann och namngav joxxet) högre än det i sammanhanget något udda WoolPower?

Om inte annat kan man nog räkna med att konkurrenten i Sverige gnuggar händerna om de nu blir ensamma om att kalla sin produkt för Ullfrotté. Det skulle i alla fall jag göra om jag var dem.
 
tigertamjaren; sa:
Men jag tycker personligen inte att WoolPower känns särskilt unikt eller lätt att skilja från andra tillverkare som exempelvis Smartwool

Där har du en poäng.
Min inställning är dock att det mesta är bättre än dagens förvirrade Klar-Ullfrotté-Original-Ullfrotté-AB-situation. Ett starkt varumärke kräver tydlighet. Det finns inte idag.

Men det finns ju grader av "bättre". Jag tror till exempel att den samlade Utsidan-kompetensen skulle kunna komma på nåt bättre. Om vi skulle orka fokusera oss :)
Wool-Tex? Woolcan? Woolleberg?

(Tack Tango, som skrev resten av det jag annars skulle ha skrivit)

Tillägg:
Jag tror inte att Woolpower kommer att sluta kalla materialet ullfrotté. Det vore dumt.
Men att använda det som varumärke är en dum risk att ta, eftersom vem som helst kan göra det.
[Ändrat av Nordesjö 2006-01-18 kl 19:58]
 
Så du menar att förvirringen skulle bli mindre när Ullfrotté "äntligen" börjar kalla sina produkter (inte materialet) för WoolPower medan konkurrenten kallar dem för Ullfrotté? Man baxnar. ;)
 
tigertamjaren; sa:
Så du menar att förvirringen skulle bli mindre när Ullfrotté "äntligen" börjar kalla sina produkter (inte materialet) för WoolPower medan konkurrenten kallar dem för Ullfrotté? Man baxnar. ;)

Jag menar att nu när du hittar ullfrotté från 10 olika märken så är det klurigt att veta vilken som tillverkas av Ullfrotté AB (nämligen KLAR). Folk tror sig köpa ullfrotté från Ullfrotté AB (den som egentligen heter KLAR) eftersom de vet att ullfrotté ska vara bra, men de köper i själva verket ullfrotté från Ullmax eller ITAB. Inte KLAR. Där är vi idag: Ullfrotté har en ullfrotté med varumärket KLAR men som de själva kallar Ullfrotté.

Och varje liten peng som Ullfrotté lägger ner på att berätta för marknaden att ullfrotté minsann är jättebra (och bara halvintresserat nämner KLAR) kan alltså Ullmax eller ITAB få avkastning på.

Och jag gissar att Ullfrotté AB är måna om att marknaden ska veta vilken ullfrotté som de tillverkar.
Nämligen den ullfrotté som bär namnet Woolvadenuva.
 
Re: Den som inte orkar slipper

Nordesjö; sa:
crazy; sa:
Orka.

Vem faan bryr sig. Den enda som är viktigt är huruvida produkterna är bra.

Visst, men hur ska man kunna veta vilken produkt som är bra om man inte vet vad den heter?

"Har du nåt tips på bra underställ?"
"Visst, det finns en skitbra."
"Vad heter den?"
"Vem faan bryr sig?"

:D

Så sant. Jag vänder kappan och anser att ursprunginlägget var ett mycket bra inlägg.

Förövrigt är det ju uppenbart att ullfrotte vill internationalisera sig. Smartull.
 
Nu har panelen bollat lite vad vi tycker om greppet att byta namn, vilket betyder att vi kan gå in lite på om ryktet stämmer eller inte :)

http://www.woolpower.se och .com har i alla fall registrerats av McBride, som är Ullfrotté AB:s reklambyrå.
[Ändrat av Nordesjö 2006-01-18 kl 22:54]
 
Nog om Ullfrotté, eller...?

Haglöfs byte av logga låg ju helt rätt i tiden.

Indianwannabees med fjäder och cojbojhatt ägnar sig icke åt randåné, jibbing och annan snöhigtech i orange eller ärggrön, smörgåslaminerad outfit.

För det är ju det som H säljer och deras målgrupp är jädrit kinkig med detaljerna.

:)
 
Nordesjö; sa:
(men att ett varumärke degenereras till en varutyp är det värsta som kan hända, eftersom man då förlorar ensamrätten till det)

Helt rätt.
Men det kan vara värre än så. Man kan få skit för andras dåliga kvalitet.
Om en pappersförpackning för dryck läcker så svär man lätt en lång ramsa om hur kass det är med tetrapak. Fast det kanske är någon helt annan tillverkare som gjort just den förpackningen.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...