Höga vildmarks/jakt boots för fiske och blöta turer i skogen?

Hejsan! Är ny här på forumet ☺️

Behöver hjälp med val av boots för mina outdoor äventyr, hoppas ni är villiga att hjälpa mig!

Det jag gör absolut mest när jag är utomhus är att fiska, där jag fiskar är gäggigt och blött på sina ställen så jag behöver några boots som är sköna att gå i men som även klarar av 2dm vatten och gägga(så jag kan slippa gummistövlarna).

Jag är inte jätte sugen på att betala 4-5lax utan tänker mig ett pris på 1500-2000kr.

Mvh Wictor
 
För det ändamål du anger tycker jag att stövlarna är överlägsna. Men vid långvarig användning - 10-14 dar - så blir de blöta av fotsvett/kondens, som accumuleras dag för dag. Och de är svåra att få torra.

Själv blir jag minst lika blöt i kängorna (två par Lundhags och ett par Meindl). Andra som går i kängor, men inte alla, tycks vara torra om fötterna. Så jag har väl missat något.

På Blocket, Tradera och här på Utsidans Prylmarknad finns många fina kängor, ofta felköpt storlek. Normalpriset är just det intervall du anger.

Lycka till önskar Pelle
 
Tror också på ett par riktiga gummistövlar. Det är stor skillnad på ett par stövlar på 400-600 kronor samt ett par vandringsstövlar för det dubbla. Det är viktigt att stöveln sitter bra på just din fot och att sulan är tillräckligt styv. Det sistnämnda kan du prova genom att trampa på en kula eller sten stor som en tumme, om du känner av stenen märkbart så är sulan inte tillräckligt styv.

Kängor kräver mycket vård och smörjning, sen börjar det att läcka för eller senare ändå. Har ägt alla välkända fabrikat och det har tyvärr inte varit några positiva överraskningar över huvud taget.
 
Jag har i många år gått i Nokian Tuura. En vinterstövel som jag kör året runt. Men de har förstås fler modeller, känns som rejäla grejor. Men lite lurigt med storleken. Jag har 41-42 på det mesta men 40 på stövlarna, ändå får jag plats med dubbla sockar, det yttre paret ofta HH som ju tar mycket plats.
 
Tips

Ett jägartips: ta på dig alla dina strumpor/sockor och sen drar du över en plastpåse över foten... och nu kan du använda vilka kängor som helst utan att bli blöt...

P.S.
Finns även bra neoprensockor som kan vara ett alternativ...

Mvh troswe
 
En fot kan avge ungefär 2dl svett per dag så torr kommer man inte vara...med en plastpåse

Det är Goretexkängor eller gummistövlar som gäller.
Finns även strumpor med Goretex som du kan ha i valfria skor.
 
Påsmetoden

En fot kan avge ungefär 2dl svett per dag så torr kommer man inte vara...med en plastpåse

Det är Goretexkängor eller gummistövlar som gäller.
Finns även strumpor med Goretex som du kan ha i valfria skor.

Om man gör likadant som med gummistövlar, torra sockar i packningen att byta med, funkar påsmetoden bra. Men om kängorna är konstant blöta kan de förlora passformen eller till och med ruttna.

När svenska militären först provade gortexmembran i kängorna fick dom problem med att kängorna ruttnade. Soldaten behövde flera par kängor att växla med för att kängorna skulle hinna torka ut mellan varven.

/John
 
Påsmetoden funkar bra bara man är beredd att byta strumpor - då och då men det är la lite mer improvisering.
Typ knalla in på Konsum och köpa tåliga fryspåsar (Topits) och ett trepack sportstrumpor för och fixa joggingskorna dugliga för lite värre äventyr.

Han kan ju köpa Goretexstrumpor till sina vanliga skor - man brukar få hem dom för typ 200 spänn från militarysurplushoppar i UK.

Angående kängor med Goretex , dom funkar bra för jägare,fiskare och yrkesfolk som regelbundet kommer i värmen efter varje pass.Dom är inte så lämpade för veckor i väta då dom blir svårtorkade.
Då är det bättre att köra : Ofodrade kängor,strumpa,Goretexstrumpa och sen strumpa på foten så man kan riva ut allt och torka.
Strumpan mellan kängan och Goretexstrumpan är bra att ha för att skydda strumpan från nötning.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...