TV4 program Expeditionen till Lobuche peak

Hej,
jag följer programmet dels för att jag är nyfiken på hur personerna klarar sig som egentligen alla är nybörjare och för att se hur landskapet ser ut.

Jag har tänkt att boka guide i Katmandu till att vandra EBC loop, upp via Gokyo rutten och ner den vanliga leden inför Oktober nästa år. Får se om jag kommer att klara det.
Personerna i programmet har ju en ännu svarare utmanning och flyg-olyckan i början var ingen bra start. Vad tror ni om alla klarar att komma upp på peaken?
Med vänlig hälsning, Veni
 
Har bara hunnit med första avsnittet. Tyckte det var rätt segt (åtminstone jämfört med det liknande "kändisäventyret" Över Atlanten som gick nyligen).

Det hintas ju rätt tydligt i början om att alla inte kommer klara toppbestigningen, men det är ju väldigt öppet än så länge vilka som eventuellt kommer få problem.

Hoppas det blir lite mer tempo i kommande avsnitt.
 
supercurlade kändisar som leds av en minst sagt omdebatterad expeditionsledare. Har sett det, men inte direkt imponerad. Trögt tempo, gnälliga deltagare.
 
Vet att expeditionsledaren är omtalat, finns ju en tråd här på utsidan men har inte följd den och vet lite om honom så jag har ingen åsikt om honom.
Ja, de flesta är gnälliga men hör lite till när man gör ett sådant program.
De verkar inte ha någon aning om vad de har givit sig in på.
Lite trögt ja men tycker det är ändå bättre än det där med seglingen över Atlanten.
 
Expeditionen på fyran,segt..

Det går trögt, något gnälligt, skratt. Leden med en del trappor, lite sten, men ändå relativt lättvandrad. Man ser när de går på denna led, där andra vandrare också drar fram. En del deltagare verkar ha ett lågt intresse för vandring, friluftsliv och har nästan aldrig tränat att sätta upp ett tält, vilket expedition ledare kommenterar o flinar åt. En del har broskräck, när de ska gå över dessa hängbroar. Mycket snack o ganska lågt underhållningsvärde på de 2 avsnitt som gått. Tycker de skulle satsat på svensk fjäll miljö i stället, med lite mer strapatser i obanad terräng, Då skulle svenska folket få lite mer insikt av landets vackra fjäll. Detta en färdiglagd bred astrada, med tillsynes ganska ointressant vandringsstig. Visserligen i Himalaya o vandring mot 6000 meters höjd, men det mesta ger tyvärr inte så mycket.....
 
Ja igår såg jag ikapp de två senaste avsnitten (så nu har jag sett tre), och jag
håller med om att det känns lite "oäventyrligt" att det är så mycket annat folk.

Det kanske blir lite mer äventyrligt med själva toppbestigningen sen när de lämna baslägret, men sträckan fram till baslägret nu har ju sett ut lite som att vandra på Drottninggatan...

Tempot känns som det har ökat lite grann, men det kan å andra sidan bero på att jag körde i 1,3 gångers hastighet när jag kollade:)

Flera av deltagarna känns rätt oengagerade, och Johan verkar inte riktigt lika bra "ledare" som Gurra Krantz.

Det häftigaste hittills var ju när Jinder och Persbrandt mötte "Andy" (skriver inte mer detaljer för att inte spoliera för de som inte sett avsnittet än).
 
Jag tror Micke och Stefan har goda chanser att nå toppen, båda känns starka. Dominike gav som väntat upp och varken Josefine eller Nils känns motiverade nog för att ens försöka med det här.

Oavsett hur det går så tycker jag hela expedtionen är ansvarslös. Att låta ett gäng människor utan erfarenhet av bergsbestigning åka iväg och försöka sig på ett 6000 m berg som inkluderar isklättring är idioti. Det som dödar mest folk i bergen är arrogans, det är fakta. Expedionsledaren tog dessutom ett ganska dumt beslut att inte låta gruppen acclimatisera sig två nätter i Namche. Det är under 4000 m som kroppen fortfarande kan bygga sig starkare, efter det bryts du långsamt ner. Alla kommer inte nå toppen och man får bara hoppas att ingen olycka sker men då hade ju knappast tv 4 sänt programmet.
 

avslutad210712

Gäst
Jag tror Micke och Stefan har goda chanser att nå toppen, båda känns starka. Dominike gav som väntat upp och varken Josefine eller Nils känns motiverade nog för att ens försöka med det här.

Oavsett hur det går så tycker jag hela expedtionen är ansvarslös. Att låta ett gäng människor utan erfarenhet av bergsbestigning åka iväg och försöka sig på ett 6000 m berg som inkluderar isklättring är idioti. Det som dödar mest folk i bergen är arrogans, det är fakta. Expedionsledaren tog dessutom ett ganska dumt beslut att inte låta gruppen acclimatisera sig två nätter i Namche. Det är under 4000 m som kroppen fortfarande kan bygga sig starkare, efter det bryts du långsamt ner. Alla kommer inte nå toppen och man får bara hoppas att ingen olycka sker men då hade ju knappast tv 4 sänt programmet.

Persbrandt och Larsson (dinosauregubbar) tror jag når toppen och troligen även Kallur.

Har sett "Toppar och dalar" som inte är i närheten av lika dramatisk men som troligen hade varit mer lämpligt för tre av deltagarna. Inte ens det hade de klarat av.

Hur kan man ens fundera på att skicka ut Dominika utanför asfalten
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...