Hur får man sitt kokkaffe godast?

" Inget stolligt mörk- eller Skånerost" - varför? Passar inte mörkrost för kokning, eller bara en personlig åsikt?

Finns inget godare än ett mustigt mörkrost, givetvis hemmamalet. favoriten är Zoega Sidamo Ethiopia. Rekommenderas starkt!

Jag tycker inte om mörkrost som bryggkaffe heller (och bryggkaffe i sig är ju också sämre än kok...), så det är förstås en fråga om personlig smak. Jag tycker helt enkelt att mörkrostat kaffe smakar bränt.
 
Jag tycker inte om mörkrost som bryggkaffe heller (och bryggkaffe i sig är ju också sämre än kok...), så det är förstås en fråga om personlig smak. Jag tycker helt enkelt att mörkrostat kaffe smakar bränt.
Samtycker! Jag älskar starkt kaffe, de flesta som kommer hem till mig tycker att jag och frugan har alldeles för start kaffe, men... jag vill ha det starkt genom att använda mycket kaffe inte genom att bränna bönorna. Mellanrost är min grej!!
///Claes
 
Koka kaffe i termos!

Vet inte om det nämts tidigare i tråden men det går alldeles utmärkt att koka kaffe direkt i en termos. Häll malet kokkaffe i lämplig mängd (relativt termosens storlek) direkt i temosen. Fyll på med kokande vatten. Sätt på korken och skaka om.
När kaffet ska avnjutas låter man termosen stå still en stund så att sumpen får sjunka. Kaffet blir riktigt mustigt och fint och blir alldrig beskt!

MVH ///Claes
 
Mnja, en sak att tänka på med kaffetermos är att rostfritt stål funkar som katalysator så att kaffet bryts ned fortare. Kaffe i ståltermos smakar alltså sämre efter ett tag. Klar skillnad jfrt med en i glas.
 
Håller med om att det är skillnad på starkt kaffe och "bränt kaffe"!
Jag gillar också "stark mellanrost".

Det är sant att ståltermos snabbt ger en bismak. Min uppfattning är att det smakar termos även efter en mycket kort stund i en ståltermos. Däremot upplever jag inte att det blir sämre och sämre med nån slags linjaritet.
Det som däremot händer är att temperaturen sjunker, till en nivå som till sist är under den drickbara. Som kokkaffemänniska så gillar jag även kaffet tämligen hett. Jag dricker det ofta vid en temperatur som i och för sig är klart över den optimala, men samtidigt är det kanske så att när kaffet svalnat till den perfekta temperaturen så blir de väldigt snabbt också FÖR kallt.
 
Haha!
Inte så sällan när jag ska iväg med termoskaffe hemifrån så sker allt i viss tidsnöd, det brukar innebära att jag häller upp kaffet innan det sjunkit - men då brukar jag använda det sofistikerade redskapet kaffe/te-sil...
 
sumpen i pannan?

Hej!

Har alltid kokat mitt kaffe både hemma som ute ett par år nu så själva kaffekokandet är jag rätt bra på. Har nyss skaffat mig en begagnad trangiapanna av ovanligt låg modell som jag gillar skarp! Innan hädade jag o kokade i snuskburkens lock :p

Men jag undrar hur ni gör med sumpen i pannan? Hur tar ni ut den när det är dags att packa ihop? Hade det varit mycket snö ute nu hade jag ju smält snö o sköjlt ur. Är inte alltid i närheten av vatten och vill inte slösa mitt dricksvatten när jag är ut. Men det är bara sköljning som gäller va?

Hoppas på något supertips av någon. Har testat att rosta sumpen torr över elden o hälla ut .. men det lämnade fula märken i botten i insidan av pannan, samt att aluminiumet kanske riskerar smälta?
 
I regel när man druckit klart finns både en skvätt kaffe och en hög sump kvar. Det är sällan man silat bort ALLT kaffe.

Sätt litet rotation på sörjan och slunga ut det. Skaka sedan ut resterande klumpar. De korn som finns kvar är torra och går att skaka ur vid nästa kok.

Så gör jag, och de korn som eventuellt tar sig ut i väskan hör i värsta fall till de små problemen under turen :)


EDIT:
Att koka sitt eget kaffe är halva grejen när man är ute och har ansträngt sig i några timmar. Att tjafsa med termos är hädelse. Snacka om att stressa sig igenom njutningen :)
Har jag så bråttom har jag hellre varmvatten i termos och kör på choklad eller buljong, och så tar jag mig en rejäl kaffekoksrast litet senare istället :)
 
Jag tycker inte typen utav kaffe spelar så stor roll. Frystorkat, kokkaffe eller brygg tillredes som vanligt.

Det som dock är av yttersta vikt är att kaffet får koka länge och, om lägereld används, att brygden får utstå en god dos rökgaser (tex att man låter kärlet stå utan lock rakt på elden). Det sistnämnda är det som ger det där extra.
 
Helt rätt

Töresticka. När den trycks ner i pannan sjuder kaffet till och sedan sjunker det snabbare än utan sticka. Jag vet inte varför men det fungerar. Fördjupar också kaffets smak:)

Raskesven

Det här skall ni prova på. Så här har jag gjort de senast 12åren och det funkar.
Men mitt kaffe mått är att man häller kaffe tills det blir en liten ö i pannan(ju större ö, ju starkare)
Så mitt lilla recept: Koka upp vattnet, ta åt sidan och häll i kaffet. Låt stå en stund.
Koka upp en till två ggr med lite villa i mellan.
Sen tryck bara ner den brinnande töre pinnen,
och du har ett mycket välsmakande kaffe med en nyans av rök och tjära.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
greendanger Vem får äta? Friluftsmat 7
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.