Joha PRO med Skyllermarks röd

Jag har beställt ett Joha PRO slipställ (https://www.skateatsea.se/joha-pro-jig), och det kom idag. Tyvärr så får inte mina Skyllermarks röd 47 plats i jiggen.

Jag har fått tips om att slipa bort lite aluminium bak på skridskorna, så att de går in i jiggen, men jag vet inte om det påverkar skridskorna. Skridskorna är för breda nu.

Jag misstänker att skridskorna får plats väl i slipposition, men jag får inte ner dem i jiggen. 42-centimeters borde funka utan problem.

Möjligtvis skulle man kunna få dit dem genom att montera ner jiggen, men det verkar inte vara så lätt.

Någon som har erfarenhet av detta?
 

Bilagor

  • IMG_0062.jpg
    IMG_0062.jpg
    43.7 KB · Visningar: 483
Om det inte går att backa in skridskon eller justera bindningen kan nog en avsmalning av aluplattan bakom bindningen fungera.

Det går att göra ännu radikalare varianter också om du tycker skenan är väl lång.

Thure
 
Nu har jag fixat till det genom att slipa bort bredd på skridskorna baktill enl. figur. Jag kan då sticka in dem med bakdelen först, och sedan sätta dem i slipposition.

Nu en hållfastighetsfråga:

För att göra det snyggt så har jag tänkt mig att slipa bort enligt den vita kurvan så att jag tar bort material både framför och bakom min nuvarande inslipning, som ju behövs för att få in dem i jiggen. Jag har dålig koll på hur mycket materialet där ute tillför stabilitet till konstruktionen. Någon som har en känsla för det? Det borde inte spela nån roll om man slipar bort lite aluminium där i ytterkanten, va?

Nån materialkunnig som kan teoretisera lite? :cool:

Ett tillägg:
Som ni ser så behövde jag även flytta fram hälplattan till position 37-39, vilket är ok för mig som har storlek 41. Skon sticker ut 5 mm bakom hälplattan med denna inställning, men det ska nog inte påverka nåt.
 

Bilagor

  • curve.jpg
    curve.jpg
    25.8 KB · Visningar: 358
Att smalna av plattan fram eller bak försämrar ingenting för stabilitet eller hållfasthet. Men sitter skruvspåren eller skruvhålen som används för nära kanten kan resterande smala platta deformeras av påfrestningarna från bindningen via skruvarna.

Ett problem som inte gäller din bindning men Salomons SNS är att hävstången som stänger och öppnar bindningen kan petas upp av vrakis, överis eller vid plurr om den inte täcks av underliggande platta.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fekki Lundhags T-skate Pro med NNN BC-Bindning? Långfärdskridsko 6
Wisentdual Lundhags X-Pro och X-Arc Långfärdskridsko 8
Marcus Karlsson Skyllermarks Orange märkligt tung Långfärdskridsko 8
jofo69 Brynställ till Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 5
hedstrom89 Skyllermarks röd Långfärdskridsko 1
lawe Kapa Skyllermarks blå Långfärdskridsko 3
sonias Skyllermarks 42 eller 47 cm? Långfärdskridsko 5
Ihlberg82 Längd/Placering Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 12
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
Läraren Skyllermarks röd vs OAC Carbon Racer Långfärdskridsko 6
Jimmituna Skyllermarks blå, utan bindning Långfärdskridsko 2
Stuvarn Skyllermarks Röd....Bra Köp? Långfärdskridsko 2
Daddy Skyllermarks Birka? I så fall vilken längd? Långfärdskridsko 9
Boosse Skyllermarks Långfärdskridsko 1
rannug Zandstra vs. Skyllermarks Blå - märks skillnaden i styvhet på isen? Långfärdskridsko 3
rickard svanström Inställning Skyllermarks blå Långfärdskridsko 0
avslutad20150710 Hårdhet Skyllermarks blå? Långfärdskridsko 16
Nisse P Inställningsproblem Skyllermarks Blå Långfärdskridsko 6
ajn Längd Skyllermarks blå? Långfärdskridsko 5
lasse054 Kapa Skyllermarks blå ? Långfärdskridsko 6
JLjung "Kapa" Skyllermarks blå Långfärdskridsko 12
ottagono modifiera Skyllermarks blå Långfärdskridsko 0
AK Vikt på Skyllermarks blå? Långfärdskridsko 2
tmthulin Ändra profilen på Skyllermarks Långfärdskridsko 4
Boosse Skyllermarks blå Långfärdskridsko 0
jabe05 Skyllermarks Blå? Långfärdskridsko 9
chlindberg Skyllermarks nya blå ? Långfärdskridsko 0
angelikaj Skyllermarks remless Långfärdskridsko 3
Skyllermarks Birka (igen) Långfärdskridsko 1
Skyllermarks Birka något att ha? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...