Montane Minimus - plötsliga bekymmer med lyckligt slut

Hur ofta tvättade du jackan?
Jacka #2 bara en gång, varsam handtvätt i <30 gradigt vaten och lite rena olivoljetvålflingor. Sedan lite påbättring av DWR på utsatta ställen, med av tillverkaren rekommenderad produkt (Nikwax). Jag bär aldrig sådana jackor mot bar hud och #2 hann ju inte användas särskilt mycket innan den kraschade. Jackan fungerade felfritt långt efter tvättillfället.
 
Goretex jackorna brukar må bra av att tvättas ofta. Dem rekommenderas att göra det. Som jag fattat det så täpper porerna på membranet igen av smuts, svett, och kroppsfett/olja. Samt att kroppsfett/oljor kan delaminera jackorna i längden eftersom det löser upp limmet.

Olivoljetvål låter inte så bra för dem. Oftast rekommenderas nikwax techwash eller liknande tvättmedel.
 
Goretex jackorna brukar må bra av att tvättas ofta. Dem rekommenderas att göra det. Som jag fattat det så täpper porerna på membranet igen av smuts, svett, och kroppsfett/olja. Samt att kroppsfett/oljor kan delaminera jackorna i längden eftersom det löser upp limmet.
Olivoljetvål låter inte så bra för dem. Oftast rekommenderas nikwax techwash eller liknande tvättmedel.
Pertex Shield+ är ett hydrofilt PU-membran, så nej, inga porer som kan täppas till, även om membranet hade kommit i kontakt med hudfett och/eller svettsalter (vilket det alltså inte gjort). Den milda rena tvålen använde jag snarare av hänsyn till yttertyget och dess DWR. Vad tvålen är gjord av är inte relevant, utan att slutprodukten ska vara "bara tvål", dvs fri från de moderna, betydligt mer ytspäningsupplösande, detergenter och andra tillsatser, som ingår i dagens tvättmedel. Nikwax är bara ett dyrare sätt att undvika dessa ingredienser :). Det är också vad som rekommenderas av både Montane och andra tillverkare, tillika tvätt i 30-gradigt vatten.
Jag har som sagt haft två olika ex av denna jacka sedan 2011, tvättat bägge (lika sällan) på ovanstående sätt efter direktkoll med Montane, och kan inte se något tidsmässigt samband mellan tvättillfällen och membransönderfall.
 
Av det jag läst om skalplagg så verkar tejpen släppa för vissa. Tydligen finns det spekulationer att skaljackor inte går ihop med vissa personers kroppsoljor och därför delaminerar det lättare.

Tänkte mer om din tvål hade olja/fetter i sig. Olja o fetter verkar vara fiende till tejp/lim.

Arcteryx rekommenderar att man tvättar deras jackor rätt ofta. Varje tvättning efter 10-30 användningar. Sen kanske man inte tvättar så ofta om man bara använder jackan ibland. Fast då kan det vara dåligt om den får hänga länge smutsig utan användning.
 
Av det jag läst om skalplagg så verkar tejpen släppa för vissa.
Ingen tejp har släppt i dessa bägge, däremot membranet INTILL tejpen, vilket tyder på mekanisk påfrestning p g a töjning.
Tydligen finns det spekulationer att skaljackor inte går ihop med vissa personers kroppsoljor och därför delaminerar det lättare.
Jäklar, vilket öde om jag råkar vara en av dessa! Fast då skulle det krävas distansverkan, för som sagt: det har inte förekommit någon hudkontakt i dessa två fall. Usch, jag får konstiga fantasier om giftiga ångor som utsöndras av min intet ont anande kropp ;)
Arcteryx rekommenderar att man tvättar deras jackor rätt ofta. Varje tvättning efter 10-30 användningar.
Arcteryx använder olika Goretex-versioner, dvs mikroporösa membran. En äldre version av Dermizaxmembran har under "firmanamnet" TCS2000 fungerat felfritt i i mina ca 20 år gamla, billiga, hårt slitna, ofta nersvettade och frekvent i vanlit tvättmedel maskintvättade Stadium-skidbyxor. Toray framhåller, att man kan maskintvätta Dermizaxlaminerade tyger i vanligt tvättmedel, så ofta eller sällan man behagar, eftersom där inte finns några porer som kan sättas igen. De påstår t o m, att inte heller kontakt med kroppsvätskor/oljor kan skada membranet. Detta borde i logikens namn gälla även andra hydrofila icke-porösa membran, men kanske är just Pertex Shield+ extra känsligt? Jag använder annars tvålflingor mest av miljöskäl och för att vara extra snäll mot det tunna yttertyget.
Fast då kan det vara dåligt om den får hänga länge smutsig utan användning.
#2 hängde länge i skåpet, i stort sett splitterny, p g a den uteblivna vandringshösten 2017. Efter det användes den sporadiskt till alpina teknikövningar, skid- och skridskoåkning, tvättades enligt ovan inför sommaren och... fortsatte hänga på galge tills det var dags för en tälttur i slutet på augusti 2018. Såg helt intakt ut vid avfärden, men bestämde sig för att lägga av under tre dagars snöblandat ösregn på nära 2000 m höjd :( :( :(
 
Senast ändrad:
Det kan stämma. Det är ju egentligen väldigt svårt att veta varför. Kan vara produktionsfel. Har den släppt där du haft ryggsäck eller någon annan påfrestning.

Sen vandrar ju smuts/oljor med ditt varma svett ut till jackan genom kläderna tillslut. Kan vara så att dessa jackor har varit dåligt limmade i kanterna vid sömmarna. Så där tränger det in små partiklar fast det egentligen skulle vara lim där.

Det sägs att tillverkarna vet om det där med vissa oljor men skulle aldrig erkänna pga legala skäl. Var nån som pratat med en goretex ingenjör off the record som erkännt det. Men det spelar ju ingen roll för dem för goretex byter ju oftast ut jackor det händer på har jag förstått.

Tror inte ditt plagg egentligen är mer känsligt än något annat, felet är väl att man tillverkar dem på samma sätt med limning o tejp. Vilket blir dess svaghet. Om nu inte andningsfunktionen på just pertex shield visar sig skicka in smuts lättare i plagget än andra membran?
 
(...) Har den släppt där du haft ryggsäck eller någon annan påfrestning. (...) Sen vandrar ju smuts/oljor med ditt varma svett ut till jackan genom kläderna tillslut. (...) Kan vara så att dessa jackor har varit dåligt limmade i kanterna vid sömmarna. (...) Tror inte ditt plagg egentligen är mer känsligt än något annat (...)
Om nu inte andningsfunktionen på just pertex shield visar sig skicka in smuts lättare i plagget än andra membran?
- Avdunstande vatten bär inte med sig några andra partiklar. Det är så man gör destillerat vatten :).
- Oljor och annan organisk "smuts" består, till skillnad mot vattenånga, av stora molekyler/molekylkedjor/partiklar, som inte adsorberas in i ett hydrofilt membran. Kan teoretiskt vara annorlunda med oorganiska saltjoner (alltså salter i vattenlösning), men de hydrofila membran jag läst på om deklareras alla som ej saltkänsliga (några rekommenderas p g a detta för seglarkläder o.d.).
- Kanterna och tejpen är som sagt intakta, och delamineringen uppträdde inte under axelrem/höftbälte.
- Montane Minimus och/eller Pertex Shield+ i sig har uppenbart visat sig "mer känslig" än andra jämförbara 2,5L-jackor.

***
Känns inte meningsfullt att fortsätta med amatörkemi och detaljer om hur just jag använt jackorna, helt oavsett vilka gissningar som stämmer med fakta. Vi vet faktiskt inte varför membranet delaminerat, bara att det inte är något tillfälligt eftersom det hänt två gånger enligt samma mönster.

Det angelägna med denna tråd är att folk som ev. tänkt skaffa jackan får reda på att den - alternativt Pertex Shield+ generellt - kan bete sig så efter kort tids korrekta handhavande.

Det är också intressant att de får reda på hur reklamationer hanteras av tillverkaren (som ju lämnat "livstidsgaranti") och återförsäljaren.

Fortsatt återkoppling följer.
 
För egen del har jag svårt att se att (kemisk) degradering av det lim som håller ihop laminatets olika lager skulle vara en mindre sannolik felorsak än mekanisk belastning. Men som skrivits är det inte meningsfullt att spekulera.

En lärdom för Gore-Tex användare är att en reklamation av en motsvarande skada förmodligen hade ifrågasatts (se nedan en text från Norrönas hemsida från ett tidigare inlägg men man kan hitta motsvarande hos andra tillverkare). Det är viktigt att tvätta plaggen regelbundet.


Vad säger tillverkarna (för Gore-Tex)?

Norröna (https://www.norrona.com/en-GB/Help-me/WarrantyClaims/)
An example of insufficient maintenance is when a jacket delaminates in the neck due to infrequent washing, which causes oil, sweat or sebaceous from the skin to delaminate the GORE-TEX® fabric.

Norröna anser alltså att delaminering kring nacken kan uppstå om man inte tvättar sitt plagg nog ofta.
 
Senast ändrad:
...och hur det gick med reklamationen denna gång.

(...)
En lärdom för Gore-Tex användare är att en reklamation av en motsvarande skada förmodligen hade ifrågasatts (se nedan en text från Norrönas hemsida från ett tidigare inlägg men man kan hitta motsvarande hos andra tillverkare). Det är viktigt att tvätta plaggen regelbundet.
Logiskt. Goretex är som sagt ett mikroporöst membran.


***
Jag har nu fått svar från Montane, att de självklart ersätter jackan om jag vill. Problemet är ju snarare, att jag inte är intresserad av en ny sådan. På det svarar de att de gärna uppgraderar mig med någon "more sturdy" modell, och jag behöver bara betala den eventuella prisskillnaden.

Inte ett ords ifrågasättande av hur jag skött och/eller använt jackan/jackorna.

Faktiskt så schysst hanterat som det överhuvudtaget är möjligt, men det är synd att jag inte mer kommer att våga skaffa en jacka med 2,5-lagers Pertexmembran. De var helt enastående, så länge de funkade...
 
Senast ändrad:
Logiskt. Goretex är som sagt ett mikroporöst membran.


***

Inte ett ords ifrågasättande av hur jag skött och/eller använt jackan/jackorna.

Faktiskt så schysst hanterat som det överhuvudtaget är möjligt, men det är synd att jag inte mer kommer att våga skaffa en jacka med 2,5-lagers Pertexmembran. De var helt enastående, så länge de funkade...

Nja, att tro att den förenklade bild av materialets funktion som finns på en "hang-tag" innehåller alla transportprocesser man kan förvänta sig i ett "riktigt" material är nog att ta det lite väl långt. Vore världen så enkel skulle ingen ha problem med Gore-Tex heller.

Montane verkar absolut ha en generös reklamationspolicy.
 
Senast ändrad:
Nja, att tro att den förenklade bild av materialets funktion som finns på en "hang-tag" innehåller alla transportprocesser man kan förvänta sig i ett "riktigt" material är nog att ta det lite väl långt. Vore världen så enkel skulle ingen ha problem med Gore-Tex heller.
(...)
Självklart, men det känns som denna förenklade grovsortering i hur olika membran (huvudsakligen) fungerar är fullt tillräcklig för trådens syfte.

Montane verkar absolut ha en generös reklamationspolicy.
Tycker jag med, och även Northstar ska ha beröm för sin gränslösa hjälpsamhet. Men jag hade hellre sluppit behöva den :)

***
Tack alla för alla råd och tips i tråden!
Nu drar jag snart ur kontakten och sticker iväg på nya äventyr, medan jag funderar på hur jag skall ställa mig till erbjudandet om uppgraderad ersättningsjacka. Fortsättning följer alltså, men först i oktober.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...