Treriksröset - Smygehuk

Hallå allihop!

Jag sitter och planerar en månadsresa på min hybridcykel i sommar från Treriksröset till Smygehuk, och tänkte be om lite tips och råd från er gamla och nya rävar.
Jag har ingen direkt erfarenhet av lopp (i stil med Vättern), men har cyklat en del kortare lopp (~11 mil) i schysst tempo och är van vid att både cykla och tälta. Dessutom ligger jag inne med en härlig fäbless för lite självplågeri i lagom dos.

  1. Jag tänkte börja i norr i slutet av maj, för att undgå mygg som jag fattat börjar bli lite kaosartat efter midsommar. Kan det finnas problem med att cykla så tidigt?
  2. Hur tar man sig bäst till treriksröset? Jag bor i Lund så flyg upp med cykeln är att föredra. Flyg till Tromsø eller Kiruna? Bussar man sen eller?
  3. Planen är att köra växlande tält och vandrarhem. Kan det bli problem norröver?
  4. Hur deprimerad kommer man bli av att cykla genom 50 mil ekonomiskog i Norrland?
  5. Jag har hört om Sverigeleden, är den najs att cykla på?
  6. Utrustning jag inte klarar mig utan?

Supertacksam för svar!
 
Kanske du skulle cykla Haparanda-Smygehuk i stället? Det lär också bli mindre ekonomiskog om du cyklar längs kusten.
 
Jag har cyklat Treriksröset-Smygehuk via Sverigeleden och bilat inlandsvägen E45 vid ett annat tillfälle. E45 är betydligt mer öde än Sverigeleden, jag valde Sverigeleden då jag ville ha närhet till samhällen med butiker, vandrarhem, camping m.m men missförstå mig inte, Sverigeleden är även den bitvis öde.

I Kilpisjärvi/Karesuando ligger snön kvar till månadsskiftet juni-juli.

Du kan vandra till Treriksröset eller ta båt över för att sen komplettera med en kort vandring några km ut till röset, jag tog båten vilket var väldigt smidigt, men jag skulle vilja vandra hela vägen någon gång. Minns inte riktigt vad båten kostade men omkring 20€ t/r, båten har fasta avgångstider och avgår bara ett par gånger om dagen.

Jag tog flyg från Stockholm till Tromsö och cyklade sedan till en camping som ligger 15-20 minuter ifrån flygplatsen i närheten av ishavskatedralen och övernattade där för att nästa morgon ta buss ner till Kilpisjärvi vilket är staden man utgår ifrån till Treriksröset, väl i Kilpisjärvi checkade jag in på hotellet som ligger i närheten av båten för att få en skön start på min cykling.

Skulle jag göra om resan skulle jag ha gjort exakt samma sak med den lilla förändringen att jag istället skulle ha cyklat från Tromsö till Kilpisjärvi (mycket naturupplevelser.)

Oavsett om du tar E45 eller Sverigeleden ser jag inga problem, det är bara att smälla upp tältet på lämpligt ställe.

Deprimerad blev jag inte men jag tog ton på cykeln sjöng eller pratade med mig själv en del hahaha.

Ja sverigeleden är skön att cykla på varierande underlag, mestadels asfalt men även grus. Vid en jämförelse mellan Sverigeleden och E45 föredrar jag Sverigeleden då det är betydligt mer skiftande naturupplevelser.

Utrustning och utrustning, jag skulle väl säga se till att du har så att du klarar dig för att kunna utföra enklare reparationer och säkra tillgången på vatten och mat och var medveten om att E45 kan ha mer begränsningar än Sverigeleden.
 
Planerar du att cykla genom delar av norska finnmarken, alltså från Tromsö, så planera för MYCKET mygg och knott!!
Jag gissar att det nog kan vara lite lättare att skaffa transport norrut från Haparanda/Torneå på finska sidan av Torne älv. Där finns i alla fall vägar och vill minnas även järnväg en bit.
 
Jag har cyklat Treriksröset-Smygehuk via Sverigeleden och bilat inlandsvägen E45 vid ett annat tillfälle.

I Kilpisjärvi/Karesuando ligger snön kvar till månadsskiftet juni-juli.

Fantastiskt Kevin, tack så himla mycket för dina matnyttiga tips!! Tror jag kommer ha dundernytta av det i planeringen av turen. När cyklade du? Och vilken period tror du är bäst?
 
Tjena Henrik,

Om jag minns rätt så började jag från Tromsö den 8 augusti så min referensram ligger där. Det var helt ok att cykla i augusti, det regnade lite första dagen men det gjorde inte så mycket. Jag skulle nog satsa på att börja andra veckan i juli för och hoppas på lite mer sol.

Kika in på följande länk så kan du ta del av kartorna som jag plottade inför den här resan.

https://connect.garmin.com/modern/group/2183760/courses

När jag plottade min Garmin använde jag cykelfrämjandets karta som hjälp för att märka ut sverigeleden i gpsen och jag skulle vilja säga att rutten från norr ner till Stockholm/Kista följer Sverigeleden till 95% med reservation att jag kan ha gjort nått litet fel men jag minns att det var skyltat med sverigeleden hela vägen.

Från sista kartan i södra sverige så avvek vi från Sverigeleden eftersom det skulle ta alldeles för lång tid att cykla klart sträckan så vi cyklade lite inått land, därifrån så har jag inte plottat några kartor då det fanns gott om skyltar.

Hoppas detta hjälper! Jag minns själv att det var lite bökigt med att hitta information för att göra denna resa.

/Kevin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
jees889 Treriksröset - Smygehuk (Solo) Långcykling 1
JA64 treriksröset-smygehuk Långcykling 29
R.Sandin Projektarbete Treriksröset-Smygehuk Långcykling 4
the medic Treriksröset - Smygehuk på tandem Långcykling 3
AWG Treriksröset-->Smygehuk Långcykling 2
Stiffmeistern Treriksröset - Smygehuk avslutat Långcykling 3
Stiffmeistern Treriksröset Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset - Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset till Smygehuk Långcykling 1
Stiffmeistern Treriksröset till Smygehuk Långcykling 0
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
Gunnar.o Smygehuk-Treriksröset Långcykling 0
lejnur Lämplig cykel för treriksröset-smygehuk Långcykling 12
nilsjohan Treriksröset-Smygehuk Långcykling 1
Senoren Treriksröset-Smygehuk Långcykling 133
Mickael83 Sponsorer Treriksröset - Smygehuk Långcykling 25
avsl0912 Följ den 17-årige Andree från Treriksröset - Smygehuk Långcykling 8
Freddie treriksröset- smygehuk sommaren 2004 Långcykling 3
Willey Treriksröset - Smygehuk på cykel Långcykling 2
Rekordtid Treriksröset - Smygehuk? Långcykling 3
snöängeln Smygehuk-treriksröset Långcykling 1
krs Smygehuk - Treriksröset, hur lång tid tar det? Långcykling 10
Nikhi Nordkap & Treriksröset Långcykling 7
Kevin123 Treriksröset Långcykling 3
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Benny G Nordkap- Treriksröset Långcykling 19
JA64 treriksröset Långcykling 3
Polarnatt Cykel till Treriksröset Långcykling 3
vetlanda Två 17 åringar till treriksröset. Långcykling 13
jimpaw färdvis till treriksröset ? Långcykling 5
ecsrigu Treriksröset Långcykling 6
Har cyklat till Prag,Treriksröset,tvärs över USA Långcykling 0
Dantiberg Trerik - Smygehuk Långcykling 28
cocosnot Kiruna-Ystad (Smygehuk), redogörelse, lärdomar och funderingar Långcykling 8
AWG Jönköping -> Smygehuk Långcykling 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...