Skim Kayaks

Alla ni som har erfarenhet av Skim-kajaker, hjälp mig! Jag är 168cm och väger 63kg. Paddlar idag en Differ som jag är väldigt nöjd med, förutom de stora packluckorna som jag tycker är lite för tight placerade mot skrovet. Ni som har kört Differ vet vad jag menar. I övrigt är den väldigt lättdriven och fungerar bra för 1-2 veckorsturer. STORT pluss dessutom för stor packlucka både fram och bak.

Nu är tanken att paddla hela Sveriges kust sommaren 2015 och måste bestämma vilken kajak jag skall ha då beställning hos fabriken bör läggas strax efter nyår. Differn kan fungera, men är den tillräckligt sjövärdig vid lite hårdare väder? Jag har paddlat mycket på västkusten och flera gånger under ganska stökiga förhållanden, men under en blå-bandet-paddling tippar jag att man kan råka ut för det mesta. Thor Jensen rundade Danmark i en Differ sommaren 2014, vilket fungerade bra men han tycker att packutrymmet är lite för snålt (320liter totalt) samt att den har en tendens att gräva ner sig i vågorna vid surf, vilket jag själv också upplevt, om det nu är någon nackdel?:)

De kajaker jag väljer mellan är Beaufort (358liter), Beaufort LV (320liter), Braveheart LV (312liter) samt Differ (320liter) då förståss. Beauforten skall tydligen vara lättdriven och sammtidigt väldigt sjöduglig, en kombo som inte alltid är helt lätt att få till. Frågan är om den kanske är för stor för mig. Det ser så ut på bilder men tittar man på måtten så är den inte särskillt mycket större än min Differ. Borde jag gå på någon av LV-varianterna? Vill gärna ha en så lättdriven kajak som möjligt då det kommer bli en ganska lång tur men sjödugligheten kanske också måste prioriteras högt? Har tänkt att provpaddla en Beaufort men LV-varianten vet jag inte om jag hinner testa innan det är dax att bestämma sig då den inte finns i Sverige ännu.

Alla åsikter, erfarenheter och tankar är välkomna!
 
Beaufort är den bästa kajak jag haft :)

Hej!

Jag har en vanlig Beaufort, dvs. 358 l antar jag. Jag har både hyrt, lånat och ägt flera kajaker. Beauforten är verkligen min favorit. Har aldrig känt mig så trygg i en kajak som i denna. Den går väldigt bra i sjön och klättra över vågor, är rolig att leka med opackad och går lugnt och säkert med tung packning. Den går förstås att packa full om man inte vill/kan packa smart. Lagom lång och stor.

Den är lättdriven i marschfart, framför allt om man väger in att den går så bra i sjön när det inte är slätvatten, men jag antar att det finns kajaker med bättre toppfart. Den är helt ok att rolla osv. och är en bra plattform för kamraträddningar. Det finns andra kajaker som rollar ännu lättare, tex grönlandskajaker, men inte så många som är så här sjövärdiga och lättrollade.

Snygg modern kajakdesign, dessutom hög finish och bra kvalitet.

Då jag fått barn för några månader sedan så lutar det åt segelbåt. Hör av dig om du vill övertala mig att sälja min ögonsten till kajak. : )

Jag kände mig tvungen att lägga till det viktigaste: jag sitter väldigt bekvämt i min. Detta trodde inte jag var så viktigt när jag började paddla. Nu är det det viktigaste för mig då jag vill trivas och kunna sitta i kajaken så länge som jag vill!
 
Tack Emil! Precis som du är det många som verkar vara nöjda med den modellen, så jag ska försöka testa den. Ett par killar paddlade hela Norges kust med den modellen i somras. Hur liten/stor är du föresten?

Segling är skoj, men jag gillar att arbeta lite mer med kroppen när jag färdas på vattnet!:) Barn behöver väl inte betyda slutet på paddlandet? Släng i ungen i det bakre skottet och sy ett specialkapell. Det har jag sett/hört andra som gjort och också något jag kommer köra på själv den dagen jag skaffar barn!:)
 
Beufort är lite stor för mig

Jag har paddlat de flesta av skims kajaker. Beufort var alldeles för stor för mig. Jag väger runt 58 kg, 170 cm lång och kunde inte tynga ner den. Den hade också för högt fribord för mig. Men för någon som väger 20-30 kg mer och är någon dm längre tror jag att den är superbra. Själv paddlar jag Braveheart LV sedan några år tillbaka. Den är jag riktigt nöjd med även om jag saknar lite fartmöjligheter.

Är själv lite sugen på att prova Beufort LV då den har det jag gillar hos Braveheart och är lite snabbare.

Har du tänkt på Differ MK2. MK2 modellerna har lite mer volym i fören. Paddlat DEX MK2 på några turer och den har inte alls samma tendens att dyka i vågor.

Ska du beställa redan nu så kolla om du kan flytta skottet bakåt och snåla inte på kolfiber och kevlar.

Hälsningar
Magnus
 
Jag har paddlat de flesta av skims kajaker. Beufort var alldeles för stor för mig. Jag väger runt 58 kg, 170 cm lång och kunde inte tynga ner den. Den hade också för högt fribord för mig. Men för någon som väger 20-30 kg mer och är någon dm längre tror jag att den är superbra. Själv paddlar jag Braveheart LV sedan några år tillbaka. Den är jag riktigt nöjd med även om jag saknar lite fartmöjligheter.

Är själv lite sugen på att prova Beufort LV då den har det jag gillar hos Braveheart och är lite snabbare.

Har du tänkt på Differ MK2. MK2 modellerna har lite mer volym i fören. Paddlat DEX MK2 på några turer och den har inte alls samma tendens att dyka i vågor.

Ska du beställa redan nu så kolla om du kan flytta skottet bakåt och snåla inte på kolfiber och kevlar.

Hälsningar
Magnus

Ska provpaddla Beauforten imorgon så får vi se vad jag tycker. Kommer ha en del packning under min Svergepaddling så tror inte det kommer bli problem att få ner den i vattnet. Är mer orolig över hur jag kommer uppleva sittbrunnen. Vi är någorlunda lika i storlek så om du tycker kajaken är för stor är det nog risk att jag också gör det, men oavsett vill jag testa den först. LV-varianten är klart av intresse men lite oklart som sagt ifall den finns i Sverige ännu. Får kolla med Evert på Skim. I värsta fall får ja dra en rövare och beställa utan att testa men när jag tänkt paddla över 240mil vill jag vara säker på att det känns bra!:)

Differ MKII har jag varit inne på, det borde ge några extra liter och särskilt om förskottet flyttats vilket jag tänkt göra.
Du upplevde inte MKII-modellen för hög på fördäcket?

Evert tyckte TR-modellen men kevlar/kolfiber bör ju vara starkare. Får diskutera lite.
 
Ska provpaddla Beauforten imorgon så får vi se vad jag tycker. Kommer ha en del packning under min Svergepaddling så tror inte det kommer bli problem att få ner den i vattnet. Är mer orolig över hur jag kommer uppleva sittbrunnen. Vi är någorlunda lika i storlek så om du tycker kajaken är för stor är det nog risk att jag också gör det, men oavsett vill jag testa den först.

Är lite längre än dej men betydligt kraftigare med mina +85. Har bla Beaufort och Breaveheart av skim och jag är ganska säker på att du behöver LV modellen då jag upplever Beaufort betydligt större än Breaveheart både i brunnen och skrovet..

Lycka till med din tur!
 
Är lite längre än dej men betydligt kraftigare med mina +85. Har bla Beaufort och Breaveheart av skim och jag är ganska säker på att du behöver LV modellen då jag upplever Beaufort betydligt större än Breaveheart både i brunnen och skrovet..

Lycka till med din tur!

Var ute igår med kompis och paddlade lite kring Göteborg i en Beaufort. Dyningarna var hyfsade och skapade fina vågor där det grundade upp. Hade en ballast på ca. 20 kg och med min egna vikt på 65kg landade jag på totalt ca 85kg. Betydligt mindre än vad jag kommer ha på min HBB-paddling. Tippar kring 50-60kg exkl mig och kajak. Upplevde kajaken som ganska hög, men ändå smal. Lite som en buss. Fick paddla något annorlunda mot normalt för att inte slå i händerna i däcket, men mot slutet av dagen tänkte jag inte så mycket på det. Testade att lägga mitt uppblåsbara ThermaRest-underlag på sitsen och då kändes höjden ganska bra, men att sitta på ett uppblåsbart underlag gav noll kontakt med kajaken och i den sjö som rådde var det lite obehagligt. Hann aldrig testa det någon längre stund. Kajaken var lite väl lovgirig i medvinden, men det beror nog mest på att jag är så lätt samt att jag packade för lite där bak. Annars gick den väldigt snabbt och fint med vågorna och på platt vatten upplevde jag den inte särskillt mycket långsammare än min Differ. Fotstöden hade jag på det kortaste läget. Kanske får ta och modda dom något för på sommarn sitter jag oftast barfota i kajaken vilket innebär att stöden bör flyttas 2-3cm närmare mig. I övrigt imponerande fin kvalité på skutan. Det lutar åt den här kajaken som min HBB-partner, även fast jag är lite för liten för den men å andra sidan kan jag packa mycket och tungt!:)
 

Bilagor

  • billdal01.jpg
    billdal01.jpg
    26 KB · Visningar: 2,300
Det blev aldrig någon ny kajak utan jag körde hela kusten i min Differ. Så här i efterhand vet jag inte om det var helt optimalt, men gick ändå förvånansvärt bra. Under lugna och halvblåsiga dagar fungerade det väldigt bra men så fort det piskade på lite kunde jag aldrig riktigt slappna av utan fick hela tiden ligga på låga stöd. Utan att skryta kan jag konstatera att jag blev lite av en expert att parerar vågor på höger sida, men oj vad ovant det var att ta vågorna från vänster sida när man kom till de långa och djupa vikarna längs Norrlandskusten.
Differn kommer jag behålla men funderar på att skaffa en Beaufort LV, alt Braveheart LV, för lite tuffare paddling och lek.
Någon här som har erfarenheter av Beaufort LV? Jag hann bara testa den lite kort, helt opackad, i den finska skärgården förra sommaren och tyvärr upplevde jag den inte speciellt kursstabil. Hoppas kunna få till en lite längre tur med packning under 2-3 dagar till sommaren innan jag bestämmer mig.
(Bilden är tagen precis i början av Höga Kusten under HBB-paddlingen. Bron har jag rakt bakom ryggen)
Resans blogg för de som är intresserade: http://www.ivanhedlund.se/2015/05/dag-1-svinesund-tjurholmen.html
 

Bilagor

  • _48A3338.jpg
    _48A3338.jpg
    75.9 KB · Visningar: 1,596
Det blev en Beaufort LV till slut och jag ångrar verkligen inte valet. Haft den på några kortare turer nu samt en lite längre tur mellan Sverige och Finland, via Åland, i somras. Kvalitén är helt fenomenal, kanske bland de allra bästa? Mig veterligen är Skim Kayaks de enda som laminerar sina luckor under produktionen, medan alla andra limmar dem när lamineringen är klar. Dessutom fick jag möjligheten att välja exakt de färger jag ville ha.

Upplever Beafuort LV lika lättdriven som Differ men stabilare i busväder. Tycker även den är mer lättpackad trots den lilla luckan fram. Luckorna är för övrigt väldigt användarvänliga, till skillnad från Differn.
Enda nackdelen med Beaufort LV är att den är något lovgirig om man packar för lätt där bak (vilket förvisso inte är något problem när man är på tur). Detta är vad jag förstått lite av ett "problem" för hela Beaufort-serien. Känner t.o.m. en som valt att montera in en större skedda där bak just av den anledningen. I övrigt finns inget att klaga på. Detta är kajaken som borde varit min följeslagare längs Sveriges kust sommaren 2015, men det är alltid lätt att vara efterklok, som det brukar heta.

_48A2793_1_full.jpg
 
Enda nackdelen med Beaufort LV är att den är något lovgirig om man packar för lätt där bak (vilket förvisso inte är något problem när man är på tur). Detta är vad jag förstått lite av ett "problem" för hela Beaufort-serien.
_48A2793_1_full.jpg

Lovgirigheten är nog något man ofta får leva med om man vill ha en riktigt rolig playboat. Kul att du hittade rätt båt åt dej!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...