Vad gör du för miljön?

Det är ett allmänt missförstånd att det är på grund av risk för vattenbrist som vi ska spara på vatten. Vi har gott om H2O i Sverige men energin som går åt till att framställa dricksvatten och rena avloppsvatten är inte att försumma. Det är det som är boven i en hög vattenförbrukning. Varmvatten är ännu värre. Nu pratar jag kommunalt vatten och inte egen brunn där det mest bara går åt energi till att pumpa, värma och eventuellt rena.
/J
 
Så om jag kånkar hem matkassarna de tre kilometrarna från affären eller tar bilen... kan nog kvitta.


Man kan få hem maten utan att vare sig kånka eller köra bil. Jag tar hem maten i två rejäla cykelväskor. Mormor fick hem maten i en trevlig vagn, sk dra-maten.

Handla smidigare med självskanning och cykelvagn

Biltur till mataffär miljöbov
Att ta bilen till matbutiken frestar hårt på miljön. De transporterna släpper ut mer än alla andra transporter i livsmedelskedjan - sammanlagt.
 
Tyvärr så slår bensinskattehöjningar så snett. Det är klart, bor man på östermalm så är det kanske inget problem att ta sin dramaten ner till fältöversten. För väldigt många människor ser dock realiteten helt annorlunda ut och för dessa så leder bara bensinskattehöjning till att man får mindre medel i nån annan ände av hushållsekonomin, inte att man kör så mycket mindre bil därför att alternativ ofta saknas. Jag har precis avslutat en arbetsperiod i Norrbotten där jag arbetade såväl i Boden, Luleå och Sunderbyn. För mina arbetstider saknades oftast kollektivtrafik och jag hade inte så stort val annat än att köra bil. Så är det för många utanför de större städerna. En del argumenterar ju med att "ja men då är det väl bara att flytta ditt jobben finns", men det tycker jag är riktigt naivt. Områden med bra arbetsmarknad, som de större städerna är förvisso attraktiva. Det leder ju även till högre boendekostnader så det är inte heller ett alternativ för många människor.

Åtgärder som ett fåtal kommer att följa (som att slänga ut kylen) eller sånt som slår snett mot glesbyggd är jag inte mycket för. Då är det bättre att införa avgifter på vissa vägsträckor eller tullar i områden med hög trafikintensitet och väl utbyggd lokaltrafik.

Vad gör jag själv för miljön? Ja, jag bor f.n. i en etta och använder lågenergilampor, jag försöker undvika att köra så mycket bil men ibland måste man helt enkelt, eftersom jag just nu bor mitt i Malmö så är behovet mindre, jag handlar medvetet men inte nödvändigtvis ekologiskt eftersom det finns en del baksidor även med det och jag håller inte riktigt med i synsättet på användning av homeopatiska (bluff)preparat, GMO eller det faktum att "ekologiska djur" ibland utsätts för längre transporter än "icke-ekologiska" djur eftersom ekologiska djur ska slaktas på ett ekologiska slakterier. Det finns icke-ekologiska uppfödare som håller lika hög kvalitet men som kanske faller på någon liten punkt för att bli klassade som ekologisk. Än så länge tycker jag det mer handlar om en kommersiell konsumentanpassning men om det ekologiska begreppet förändras så finns det hopp.

I övrigt åker jag mest tåg. Dock flyger jag med gott samvete helikopter ungefär en gång om året.

För övrigt tycker jag det skulle sitta fint med en 3-4 nya rejäla kärnkraftverk i landet. Är mycket skeptisk till att avveckla en energiform som har en sån inneboende potential trots att det finns vissa problem med t ex uranbrytning. Problem är dock till för att lösas.

Annars ser jag rätt positivt på framtiden till skillnad från många skeptiker. Klimatsituationen och CO2 är förvisso ett problem men på många andra håll har miljöarbetet gått framåt ordentligt. Inte bara miljön, utan även människors livsförhållanden. Världssvälten minskar, läs och skrivkunnighet ökar, spädbarnsdödlighet sjunker, förväntad livslängd ökar et cetera. På det hela taget är förhållanden på jorden betydligt trevligare nu än på 40-50 talet.
 
Inte gå ut över min bekvämlighet

Varmdusch,diskmaskin,tvättmaskin,dammsugare,internet och el,mobiltelefoni,bil,skoter,flyg.
Visst är det bäst för jorden och andra levande varelser om vi levde som stenålders,men nej tack.
Tillfälligt är det mysigt (det är väl ungefär så vi som vandrar i fjällen på fritiden tillfälligt gör,eller när vi far till vår lite obekväma men mysiga sommarstuga).
Men utveckla alternativa bränslen så vi fortsatt kan se oss om och resa runt.
Men om nu de flesta resor är kortare än 3km kan väl bilen stå.Där är det ingen större uppoffring från min sida,färdas till och från jobb,handla måttligt,hälsa på nån.
Och det går inte tåg, etanolbuss eller tunnelbana ut till mitt "kajak-ställe",och hur skulle det se ut om alla kom med kajak ner i T-banan eller bussen?
Lite realism i "uppoffringarna".
 
Det är ett allmänt missförstånd att det är på grund av risk för vattenbrist som vi ska spara på vatten. Vi har gott om H2O i Sverige men energin som går åt till att framställa dricksvatten och rena avloppsvatten är inte att försumma.

Jag håller med dig Jan. För säkerhets skull vill jag bara åter påpeka att den vattenbrist jag hänvisat till snarare rör andra länder, där t ex smältande glaciärer är ett problem.[/QUOTE]


Tyvärr så slår bensinskattehöjningar så snett.

Ja, en bensinskattehöjning måste såklart kompenseras för dem som är beroende av bilen och utan alternativ. Jag vet mycket väl hur dålig kollektivtrafiken kan vara även i tätorter (vill inte nämna namn, men en norrländsk industriort med elitseriehockey, hrm..). Utan fungerande kollektivtrafik är såklart hoppet mycket litet om att kunna reducera biltrafiken.

Det konstiga är bara, tycker jag, att ganska många människor i städer också verkar tycka sig vara beroende av bil. Bor man t ex inom spårvagnsnätet i Göteborg så ska det mycket till för att man ska tvingas ha bil.

Nu verkar dock vägavgifter ha kommit ett steg närmare Göteborg, efter lite politisk turbulens.


Än så länge tycker jag det mer handlar om en kommersiell konsumentanpassning men om det ekologiska begreppet förändras så finns det hopp.

Krav och Svenskt sigill arbetar just nu med en så kallad klimatmärkning, där förhoppningsvis transportbelastning och dylikt ska ingå.


För övrigt tycker jag det skulle sitta fint med en 3-4 nya rejäla kärnkraftverk i landet. Är mycket skeptisk till att avveckla en energiform som har en sån inneboende potential trots att det finns vissa problem med t ex uranbrytning. Problem är dock till för att lösas.

Jag är också positiv till kärnkraften, av nödtvång. Det känns inte som om det finns något realistiskt alternativ. I en drömvärld skulle kärnkraften inte finnas, men det är nu inte en sån värld vi lever i.
 
Och det går inte tåg, etanolbuss eller tunnelbana ut till mitt "kajak-ställe",och hur skulle det se ut om alla kom med kajak ner i T-banan eller bussen?
Lite realism i "uppoffringarna".

Man kan helt krasst konstatera att världen fungerar inte om alla ska ha kajak och en bil att köra den på. Men det är klart, om bara vi svenskar tillåts ha bil så.

En gång i en ljus framtid kanske personlig transport inte är liktydigt med oproportionella koldioxidutsläpp. Onekligen lockande.
 
Om "alla" i mitt samhälle där man sällan har mer än 1-2,5 km i någon rikning att färdas lät bilen stå i stället för att som oftast transportera enbart sej själv och inget mer till och från jobb,lämnar jobbet för att köra barn till skolan etc,så skulle det vara märkbart bättre luft och bränsleförsäljningen skulle gå ner märkbart.
Det är inte så att man per automatik har jättelångt till jobbet på ett litet glesbygdsställe och kort väg i större stad,i en stad får man oftast åka mycket längre till sin arbetsplats.
Känns mer som att på småställen är man inte beredd att gå mer än 3 meter från parkeringen och in på affärn,blir det längre "tappar affären kunder".
Konstigt att man kan gå mycket längre när man handlar i stan.
 
Inom 5 - 7 år kan Nordpolen´s istäcke vara helt borta sommartid sa Al Gore i sitt tal i Svenska Riksdagen i förmiddag´s.
Visst kan vi och ska vi göra allt vad vi kan i vår vanliga vardag men det krävs ju så mycket, mycket mer för att vända denna negativa trend.
Hela vårt samhälle allt sedan industrialismen är ju konstruerat på ett sådant sätt att det blir ju nästintill omöjligt, vi får lägga ner all transport, helt sluta producera/konsumera vilket ju är grunden för all välfärd som alla vill ha utan t.e.x "Hästmannen", hur mycket är vi beredda att offra ?

Om det ska bli någon radikal förändring så måste vi ju lära oss att tänka på ett helt annat sätt än vad vi gjort dom senaste 250-åren !

Detta kommer bli tufft, mycket tufft !
 
När jag köpt aktier på sistone har jag fokuserat på alternativ energi. Funderar även på att gå in som liten delägare i ett vindkraftverk. Investeringar som känns rätt i tiden.
 
När jag köpt aktier på sistone har jag fokuserat på alternativ energi. Funderar även på att gå in som liten delägare i ett vindkraftverk. Investeringar som känns rätt i tiden.
5 procent av riskkapitalisternas placeringar i USA sker idag i miljöteknikbranschen, jämfört med 1 procent runt sekelskiftet. Bra när egennytta sammanfaller med samhällsnytta.

Raskesven
 
Tyvärr så slår bensinskattehöjningar så snett.

Det du kallar bensinskatt är en skatt på fossila drivmedel. Det finns andra drivmedel, t ex biogas, etanol och till och med el. Det finns också bilar som drar mindre bensin, och dessa får du dessutom 10 000kr i rabatt på, av pappa staten.

Den här elbilen, Think, går 90-180 kilometer på en laddning. Längre med sommardäck utan värme, kortare med vinterdäck och påslagen värme.
Ladehaug_med_Think07_35955d.jpg


Elbilsparad i Al Gores ära
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...