Vad ska hela settet kosta?

Hej! Jag har bara åkt några veckor i mitt liv, men har lyckats lära mig grunderna okej. Min flickvän är för tillfället på utbyte och Schweiz och jag ska åka dit i februari och åka bräda (tjo!).

Så nu tänkte jag passa på att köpa utrustning, hon har skaffat skidutrustning där nere så det lär bli mer åkning framöver.

Men jag undrar om ni har några tips på vad jag ska satsa på och hur mycket jag ska betala för utrustningen?

Jag kommer inte att åka mer än typ fyra gånger per år och jag är som sagt nybörjare och kommer mest att bara åka i backen, inga hopp eller nåt sånt, när jag blir bättre vill jag åka i lössnö (I have a dream).

Vad jag läst hittills är de viktigaste delarna skor, handskar, byxor och underkläder.

Mindre viktiga är brädan, bindingarna, jacka och goggles.

Efter att ha kikat på lite shoppar har jag kommit till att allt borde gå på ungefär 12000, såhär har jag räknat:

Skor 2000
Bindningar 1500
Bräda 3500
Handskar 500
Byxor 1000
Jacka 2000
Goggles 500
Strumpor 200
Kalsonger 400
Tröja 400

Känns rätt mycket, behöver man faktist lägga ut så mycket för att få okej utrustning för mina behov?

Mycket tacksam för svar.
 
Hjälm, bräda, bindningar och skor är nog det viktigaste. Handledsskydd också kanske. Resten behöver inte vara snowboard-specifikt, speciellt inte i början när man bara har några dagar om året.

Bräda inkl bindningar och skor köper du allra bäst begagnar. Prisklassen varierar, men det går att göra riktigt bra affärer. Pröva blocket.se och freeride.nu .

Hjälm är ett måste, och skall köpas ny, så att man vet att den inte varit med om några krascher innan.

Resten av prylarna, så som strumpor, underläder tröjor underställ går bra att ta det man har hemma.


Så tycker jag!
 
Åker man inte så mycket tycker jag att man kan hyra bräda och bindningar. Då får du prova lite olika brädor och slipper byta vartefter du "växer ur" dom.
Skor, hjälm, goggles och kläder är dock trevligt att ha egna.
Bra handskar är viktigt, gärna bräd-specifika, eftersom dom då (förhoppningsvis) är förstärkta på rätt ställen.
Bra sockor är också viktigt för komforten.
I övrigt tycker jag du gott kan gå till nån av dom stora kedjorna och köpa jacka/byxor som inte behöver vara allför dyra, du kommer nog ändå vilja byta när du har lite mer erfarenhet och börjar bilda dig en egen uppfattning om vad du gillar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ponte_95 Hur ska jag göra en 360 Snowboard 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...