Barfotaskor för vintern

Den var snygg. Vad är det som gör att de kallar den barfotakänga? Är det "no-drop" enbart eller är det en särskilt tunn sula t.ex.?
 
Har du provat kängorna? Eller andra skor från Vivo på sistone? De har nämligen under flera år gjort smalare och smalare läster och då var de inte jättevida i tån från början. Funkar inte alls för mig längre.

Inte samma look, men jag slår ett slag igen för Lems. Hade mina Boulder hela förra vintern (som iofs var rätt mild). Ett nummer för stora med filtsula och raggsocka gick det fint. I stan och på promenader på stigar alltså. Skulle inte drömma om att ge mig på isfiske eller dyligt i barfotingar.

https://lemsshoes.com/blogs/lifestyle-image-gallery/mens-boulder-boot
 
Köpte Lems men gillar dom inte riktigt, var sköna när jag provade dem men känns obekväma när jag väl tog promenad. Dessutom supersmå i storlekarna, har 46 i vanliga fall och köpte Lems 48, ändå lite tajt om jag ska få plats med en raggsocka. Tänkte köpa ett par Feelmax Kuuva i några storlekar för stor och köra med tjock innersula och raggsocka, får hoppas det funkar. För Stockholmsvinter alltså, även om jag eg skulle vilja ha ett par barfota-gummistövlar med plats för raggsocka här. Verkar ej finnas dock. För vinter-vinter kan man ju köra ett par mukluks, verkar bra men har bara provat nån gång.
 
De har sina egna storlekart som inte är samma som EU-storlekar. Jag har 40 och 41. Normalt 38-39. Storlek 40 köpte jag i Stockhom på Sköna skor (numera uppköpta eller uppgått i nån kedja) och ägaren verkade väldigt kunnig och hjälpte mig prova ut dem. De funkar både med tunnare strumpor på sommaren och med filtsula + tunn strumpa + raggsocka på vintern. Sen begick jag misstaget att beställa 41 från USA när det var Black Friday (slank genom tullen - yeah!). Jag borde ha kört på 42 för att få rum med dubbla raggisar, vilket var tanken.

Vad jag verkligen vill ha för vintern är en känga med tjock men böjlig sula. Det taktila får stryka på foten (ha!) när det är svinkallt. Softstars Phonix har hyfsat tjock, men inte tillräckligt tjock, sula. Nån mjuk Vibramvariant som tyvärr slits oerhört fort. Så Phoenix rekommenderar jag inte. De var fantastiska första månaderna, som bomull på fötterna. Sen var sulan snedtrampad och själva kängan uttänjd.
 
Måste tillägga att det handlar om skånsk vinter, så temperaturer på -10C och snö är inte omöjligt, men det handlar oftast om +5/10C och blött... Söker skor/kängor som funkar både i skogen och är snygga nog för civilt bruk.

Ska kolla upp Lems, tack för tipset. Fler tips mottages tacksamt :)
 
Måste tillägga att det handlar om skånsk vinter, så temperaturer på -10C och snö är inte omöjligt, men det handlar oftast om +5/10C och blött... Söker skor/kängor som funkar både i skogen och är snygga nog för civilt bruk.

Ska kolla upp Lems, tack för tipset. Fler tips mottages tacksamt :)

Mina är i nylon som man ska impregnera. De håller ifrån fukt bra (typ gå i daggigt gräs), enstaka vattenplask har de också klarat, men jag skulle nog inte gå hela dagen i snömodd. Fast vem vet, kanske de klarar't. Har inte testat.

Tyvärr släppte de läderkängan en vecka efter att jag beställt mina ett nummer för stora, annars hade jag så klart valt den. För att testa båda. Är egentligen nöjd med mina superlätta nylonpjuck. Men lädar lär ju gå att fetta in, så säkert bättre för vinterbruk.

Hoppas de kommer med Primal eller liknande jumpasko i läder också. Lever i mina så länge det är plus, men hatar mesh. Blåser rakt igenom och fukt och regn ska vi inte tala om.
 
Det är de som tagit över Sköna skor på Hantverkargatan i Sthlm, där jag köpte mina första tre par Lems. Tyvärr verkar de inte längre föra det märket.

Grattis till skorna! Hoppas de blir bra. Du får rapportera sen! :)

Hur är sulan förresten? Lika tunn som vanligt eller lite tjockare?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...