Klubbarna desinformerar om säkerhet

Återkommande kan man läsa klubbarnas budskap i media att man måste ha ryggsäck med rem mellan benen och inte bör åka själv osv.

Det stämmer inte med verkligheten. Människor blir lurade, och det gör att många stannar hemma.

Här är senaste exemplet där de anmärker på vanliga åkare som inte följer klubbarnas regler: http://unt.se/nyheter/uppsala/folj-med-unt-ut-pa-skridskoisen-4855353.aspx

De påstår också att ”Utan ryggsäck är det väldigt svårt att komma upp om man skulle trilla i”.
Det är ju vansinne. I verkligheten är det tvärt om tyngre att dra sig upp med ryggsäck.

Den här situationen att klubbarna sprider en felaktig bild som dessutom minskar åkandet är inte bra.



För att diskutera ryggsäck och ensamåkning kortfattat, och ge exempel på ett sannare budskap:

* Om man riskerar att gå igenom isen och inte kan ta sig upp själv med sina isdubbar ser man till att ha människor i närheten med tillräcklig förmåga att dra upp dig med kastlina. Medtag vattenskyddad mobil.

* Om man behöver flythjälp i vattnet använder man flytväst.
(En del åkare använder ryggsäck, men den vill vrida ner ansiktet under vattenytan. Det är motsatta funktionen av en räddningsväst, och med betydligt större kraft.)
 
Inget fel på flytväst i och för sig. Men en lagom lågt placerad ryggsäck utan ram som stör huvudet vid plurrning är mkt väl beprövad. Sällskap och räddningslinor + flythjälp är ibland avgörande.

Kunskap och övning är värdefullt men erfarenhet är ingen försäkring mot plurrning. Vattentät förvaring av ombytesdags kan vara värdefullt. Ryggsäcken behövs även för vätska, matsäck reparationsgrejor etc vid långturer.

Du beter dig som ett så kallat nättroll med dina formuleringar. Jag förstår inte vad du är ute efter.

Thure
 
Det är ju vansinne. I verkligheten är det tvärt om tyngre att dra sig upp med ryggsäck.
Har du provat själv? Med en korrekt packad ryggsäck? (D.v.s. en ryggsäck som är fylld med vattentätt packade kläder, så den ger en flytkraft.)

För skridskoklubbarna provar, de har plurrövningar varje vinter för de som vill testa att plurra. Och det lär ju vara en och annan som har provat både med och utan.
 
Svar till svaren ovanför: Den länkade texten förmedlar att det är fel att åka utan ryggsäck med rem mellan benen. Men de flesta behöver ingen flythjälp. Och de som behöver det ska naturligtvis ha det. Och då är flytväst bäst. Ni frågar om jag provat, och det har jag. Resultatet är det förväntade, flytkraft på ryggen fungerar omvänt mot en räddningsväst och pressar ner ansiktet under vattenytan. Det är ingenting jag skulle rekommendera till någon som inte har riktigt god vattenvana. Det kan bli mycket obehagligt. Läste på internet om ett bassängtest där de drog samma slutsats.

Den som har bra vattenvana och provbadat med ryggsäckslösningen kan ju naturligtvis använda den. Men att påstå att alla ska använda ryggsäckslösningen, och klanka ner på andra åkare som de gör i texten, blir väldigt fel. Vore det bara en enstaka text skulle jag inte ta till orda. Men det här budskapet är återkommande. Därför vill jag sätta fingret på fenomenet så att klubbarna inte står oemotsagda. Det är dit jag vill komma. (Tyvärr har tidningarna inga kommentarsfält längre, då hade jag tagit diskussionen där.)

Hur menar du att jag beter mig som ett nättroll som du skriver Thure? Det förstår jag inte, det får du förklara.
 
Svar till svaret ovan: De flesta behöver ingen flythjälp. Och behöver man ska man naturligtvis ha det. Det är aldrig fel.

Vid mina tester märkte jag ingen stor skillnad mellan olika alternativ. Lite tyngre att ta sig upp med ryggsäck.

I filmen ser han till att omgående hålla sig i iskanten. Då funkar ryggsäck bra. Men om man inte håller sig i iskanten trycks ansiktet kraftigt ner under vattnet.
 
Resultatet är det förväntade, flytkraft på ryggen fungerar omvänt mot en räddningsväst och pressar ner ansiktet under vattenytan.

Fascinerande, eftersom det jag lärt mig om flytvästar med kuddar på bröstet är att dessa är gjorda för att man ska ligga på rygg och flyta. Vill man ligga på mage så borde alltså flytkraft på ryggen fungera bättre eftersom man då slipper vändas på rygg av flytkraften.
 
I filmen ser han till att omgående hålla sig i iskanten. Då funkar ryggsäck bra. Men om man inte håller sig i iskanten trycks ansiktet kraftigt ner under vattnet.

Plurrar du ofta i lägen där du inte har nån iskant alls? Det lär inte vara problemet. Men i lägen där plurraren tappar medvetandet blir det problematiskt.
 
Trollande

Är det inte uppenbart att cykelkalle är ute efter att trolla? Nyligen reggad profil och enda diskussionen.
 
Trollande hit å trollande dit... Lika vanligt som faktisk trollande idag är så tar man till "trollande" som argument så fort någon kommer med åsikter som går stick i stäv med gängse gamla sura normer. Jag har själv inte testat hur man flyter med ryggsäck, men känner en stark misstänksamhet till just det att ha en flytkropp på ryggen, och är det något jag absolut INTE gillar är det detta förbannade tjat om att aldrig åka ensam! Notera "ALDRIG". Man gör inga undantag. ALDRIG är inget annat än ALDRIG. Punkt. Det betyder att jag ska ALDRIG åka skridskor. Punkt. Jag har ingen att åka med, och då finns det inga allternativ än att stanna inne. Punkt. Säger man ALDRIG så har man inte lämnat några öppningar för alternativ. Man säger inte "var extra försiktig om du inte har sällskap" eller "det är OK att åka själv på plogad bana där det rör sig många andra åkare".
Sedan låser man in sina israpporter så inga "friåkare" ska ge sig ut att åka, för man tror liksom att om man ingen israpport har så låter man bli att åka. Man anser att enda rätta är att åka i organiserat sällskap, d.v.s den egna organisationen. Även långt från de trakter där stora sällskapen härskar så nås man av "friåkarnas" berättelser om hur de organiserade ser ner på alla andra. Allt som inte följer de gamla reglerna om hur det ska vara är fel.

Det verkar som om skridskoåkningen står still. Ingen utveckling är välkommen. Inga nya idéer. Själv tror jag att jag inte kommer att åka så mycket alls i vinter, men den korta tur jag gjorde skedde på relativt tunn is utan ryggsäck. Åkte med skidstavar på ombyggda skridskor med skate-pjäxa. Klädd i torrdräkt. Ingen grenrem, men en bröstrem med karbinhake och kastlina. Kände jag mig otrygg? Nä. Inte ett dugg. Men jag gav mig å andra sidan inte ut på de tunnaste partierna som absolut inte borde vara något problem att åka på, men jag ville ha lite marginaler på min sida just för att jag åkte själv. Och där just då spelade det ingen roll om ni kallat mig troll eller tjatat om att jag ska åka med (obefintligt) sällskap. Jag åkte där på mitt eget sätt. Om det inte passar er, om ni vill sitta kvar i era gamla regler så fine... men skriv inte på MIN näsa hur JAG ska göra. Att komma med tips och råd är en sak, men det är ju inte tips och råd när man säger SÅHÄR SKA DU GÖRA! PUNKT! och avfärdar allt annat som trollande.
 
Sedan låser man in sina israpporter så inga "friåkare" ska ge sig ut att åka, för man tror liksom att om man ingen israpport har så låter man bli att åka. Man anser att enda rätta är att åka i organiserat sällskap, d.v.s den egna organisationen.

Det har väl snarare med att det kostar att ta fram dem, samla ihop dem och så vidare. Så varför ska du ha dem gratis? Starta en israpports-wiki där folk kan rapportera gratis om du vill, tror ingen hindrar dig
 
Fascinerande, eftersom det jag lärt mig om flytvästar med kuddar på bröstet är att dessa är gjorda för att man ska ligga på rygg och flyta. Vill man ligga på mage så borde alltså flytkraft på ryggen fungera bättre eftersom man då slipper vändas på rygg av flytkraften.
Nu är det ju att flyta på mage man vill undvika för att inte få ansikten under vattnet. Det är ju det som är haken med ryggsäcken. Det är ju ingen som VILL flyta på mage med ansiktet under vattnet!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...