Finnmarksvidda & Masi

Nu mitt i vintern börjar det bli dax att planera sommarens fiskeresa. Funderar på Finnmarksvidda & Masi. Finns det några som har färsk information därifrån? Eller tipps om några andra ställen på Finnmarksvidda. Då jag inte är bilburen bör man kunna ta sig dit med buss eller andra lämpliga trasnsporter.
 
Ta kontakt med Nils Rolf Johnsen på http://www.tofinnmark.no/ eller med Kent på fishingnorth.com som är den svenska samarbetspartnern.

Om du inte har bil så är nog det enklaste att flyga till Alta och sedan beställa skjuts ut. Möjligen går det nån buss till Karasjokk från Alta men det känner jag inte till. Annars är det närmast att utgå från Jotkajavre. Sen ska man ju ta sig ut på vidda också.
I somras så hyrde vi bil i Kiruna vilket var det mest smidiga. Kör man via Karesuando upp genom Finland så är det inte så långt.

Sen så gäller ju särskilda regler på finnmarksvidda. Som utlänning så måste man åka med någon arrangör. Det innebär dock inte att man har nån guide i hasorna hela tiden utan kan vara rätt fri ändå. Det enklaste är nog iaf att du kontaktar nån av de jag länkat till ovan som har koll på vad som gäller.
 
Nya regler?

Fiskade runt Masi med föräldrarna i slutet av 70 och början av 80-talet då var det inga sådana regler vad jag minns.

Fiskeutrustningen skulle decinficeras, ett nationellt fiskekort skulle lösas sedan ett för aktuellt vatten. Har för mig att man också bara fick fiska inom 5 km från allmänväg, eller något sådant. Men inget om att det måste vara ordnade/arrangerade turer, när kom det?
 
Fiskade runt Masi med föräldrarna i slutet av 70 och början av 80-talet då var det inga sådana regler vad jag minns.

Fiskeutrustningen skulle decinficeras, ett nationellt fiskekort skulle lösas sedan ett för aktuellt vatten. Har för mig att man också bara fick fiska inom 5 km från allmänväg, eller något sådant. Men inget om att det måste vara ordnade/arrangerade turer, när kom det?

Nja, det var ju det där med 5 km jag tänkte på. Om man ska ut på vidda till de mer kända jokkarna runt Iesjavri så blir det ju det. Masi känner jag inte till närmare. Annars gäller desinficering fortfarande.
 
Sen så gäller ju särskilda regler på finnmarksvidda. Som utlänning så måste man åka med någon arrangör. Det innebär dock inte att man har nån guide i hasorna hela tiden utan kan vara rätt fri ändå. Det enklaste är nog iaf att du kontaktar nån av de jag länkat till ovan som har koll på vad som gäller.

Börjar förstå då varför de e så jävla dyrt att gå dit och fiska. Monopol systemet...

Priset jag fick när jag frågade på 1 Vecka i tält var 4000Nkr/pers
Hutlöst dyrt enligt mig
 
Börjar förstå då varför de e så jävla dyrt att gå dit och fiska. Monopol systemet...

Priset jag fick när jag frågade på 1 Vecka i tält var 4000Nkr/pers
Hutlöst dyrt enligt mig

Dyrt ja, men inte helt oönskvärt heller ur bevarandesynpunkt. På vidda så behöver man inte samsas med en massa andra fiskare på samma plats som kan vara fallet på annat håll, Leavas eller Kaitum t ex. Dessutom så får man kanske världens bästa harrfiske på vidda. Det är sannolikt inte många, eller om ens några andra ställen, där harrar på mellan 1 och 2 kg hugger på nästan varje kast. Det var det mest makalösa jag varit med om.
 
Femkilometersregeln gällde från huvudvägar och för icke norska medborgare. Detta gjorde i stort sett hela Finnmark oåtkomligt för svenskar som inte gick genom arrangör. Nu är dock regeln borttagen och man kan till och med köpa fiskekort via nätet innan man åker. Decinfektion av utrustning måste dock göras.

Att gå via arrangör, tex. Fishing North och Nils Rolf gör dock att man inte behöver bekymra sig så mycket och kan få hjälp att komma rätt. Det finns också en yngre kille som heter Niklas som är utbildad guide och håller på att starta upp konkurerande verksamhet.

Vill man ta sig ut själv på Finnmarksvidda går det utmärkt att vandra om man ordnar viss transport från t.ex. Alta.

Ett annat alternativ är att cykla från Alta, vilket jag själv tillsammans med två kompisar gjorde i sommras. Tufft i backarna vid Stilla men en härlig känsla av äventyr att själv ta sig ut på Vidda.

Med tanke på det något dåliga väder vi hade var fisket klart godkännt på framför allt harr men även röding och det finns hur många vatten som helst att välja mellan. Inte bara de som nämnts i litteratur och på nätet.
 
Intresant i dokumentet var att jag inte hittade nånstans om 5 km gränsen. ?

mvh
Fredrik

Ja som sagt, den regleringen finns inte längre utan togs bort för ca. två år sedan. Nu är det bara upp till oss som besöker Finnmark att visa gott omdöme vid fisket och vistelsen på Vidda så att det kan fortsätta vara en plats med fantastisk natur och bra fiske.
 
Nu börjar det likna något!

Nu när man har fått veta att 5 km regeln är borta är det ändå mer lockande att åka upp.
Hade tänkt att ta mig upp till Masi med express 2000 ( http://www.express2000.no/ ), tyvärr har de slutat köra pga att det inte fanns tillräckligt med resande. Så nu får man försöka hitta något alternativ för att komma dit, flyg till Alta kanske?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
YoSki Finnmarksvidda 2012 Fiske 5
HarrKungen Finnmarksvidda Fiske 2
Staffan Andersson Finnmarksvidda Fiske 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...