Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli

Hej!

Jag är ute efter tips om en 7-10 dagars solovandring i fjäll slutet av Juni/början av Juli (typ efter midsommar). Eftersom jag inte har bil så ska vandringen helst vara tillgänglig med tåg och/eller buss. Jag planerar avgå från Göteborg och åker gärna via Stockholm.

Min första tanke är då att vandra i Jämtland/Härjedalen, t ex utgå från Åre. Jag har hört/läst att det ska vara ett mycket populärt område för vandring just då. Jag har absolut inget emot att träffa folk under turen, inte alls, men jag vill inte heller att det ska krylla av människor (det får gärna finnas dagar helt utan att träffa någon alls, det är ju trots allt en solovandring). Andra förslag på destinationer i fjäll är jag helt öppen för, men längst norrut kan det väl vara lite svårvandrat fram till Augusti?

Då det är min första längre solovandring så håller jag mig gärna till leder, åtminstone större delen av tiden. Vandringen kan vara en rundtur där man kommer tillbaka till startpunkten, alternativt en mer linjär tur med transport hemåt vid slutdestinationen. En idé jag hade var att vandra in till Norge och sedan därifrån ta tåg eller buss söderut till en nationalpark och göra en till kortare vandring där, t ex Jotunheimen eller Hardangervidda. Jag undrar därför om det finns leder som går in till Norge, typ till Røros?

Är det någon som har några förslag?

Tack på förhand för svar!
 
Hej!
Jag tänkte själv gå denna rutt i slutet av Augusti med min hund.
Utgår från Vålådalen och går mot Stensdalen-Gåsen-Sylarna-Helags-Vålåstugorna-Lunndörren-Anaris-Via Vallbo till Vålådalen.
 
finns förstår många lockande alternativ men det hela handlar ju lite om exakt vad du är ute efter rent naturmässigt. Själv tycker jag de dramatiska Lapplandsfjällen är oslagbara men jag trivs också i Grövelsjöns mindre dramatiska men ack så vackra omgivningar. Givet det du skriver så kommer jag på två förslag som jag själv genomfört (dock ensam)

1. Vakkotavvare-Ritsem via Neaskatvaggi. Tar du god tid på dig så lämpar sig denna tur för en vecka och då hinner du möjligtvis ta en tur i i Norge om du efter Neaskatvaggi går Norrut mot Hukejaure och sedan vidare någon mil. Här träffar du inte många människor

2. Padjelantaleden från Ritsem. Räkna med människor, räkna med mygg men räkna framförallt med vidsträckta vyer, lättgångna leder med inramning av Sareks höga toppar. Går du söderut så kan du efter ett tag ta en tur in i Norge om du svänger västerut. Själv var jag ute 14 dagar och vände vid Toutar och gick tillbaka till Ritsem (via båt då såklart). Jag fiskade dock den mesta av tiden
 
Fulufjället

Kolla in Sveriges senaste nationalpark, Fulufjällets Nationalpark. Gjorde en femdagarsvandring där veckan före midsommar förra året. Inte mkt folk. Inga mygg. Startade i parkens södra ände och kom dag tre till Naturum strax brevis Njupeskär, Sveriges högsta vattenfall, där jag hade förmånen att för första gången prata med legenden Sebastian Kirppu.

Självklart inte lika mäktiga fjäll som längst upp i norra Sverige, men helt klart värt ett besök. Överväger att vandra där även i år.
 
Kolla in Sveriges senaste nationalpark, Fulufjällets Nationalpark. Gjorde en femdagarsvandring där veckan före midsommar förra året. Inte mkt folk. Inga mygg. Startade i parkens södra ände och kom dag tre till Naturum strax brevis Njupeskär, Sveriges högsta vattenfall, där jag hade förmånen att för första gången prata med legenden Sebastian Kirppu.

Självklart inte lika mäktiga fjäll som längst upp i norra Sverige, men helt klart värt ett besök. Överväger att vandra där även i år.

Vad menar du med Sveriges senaste nationalpark? Den har funnits i 16 år. :)
 
Kan rekommendera Hardangervidda , gick där förra sommaren från Finse till Haukeliseter. Ta tåget till Finse och buss från Haukeliseter. Jag tror att att tåget tog mig 7 timmar över natten och började gå direkt på morgonen när jag anlände.
 
Tack för svar allihop! Jag glömde påpeka två saker:

1) Jag har tält med mig och avser alltså undvika STF-stugor och liknande på vägen. En "obemannad" led är alltså att föredra.

2) Jag planerar vandra i Sarek med ett par vänner slutet av augusti/början av september. Jag kommer alltså få min dos av Lappland denna sommar, och tänkte därför på en mindre populär men ändå vacker vandring längre söderut.

Kolla in Sveriges senaste nationalpark, Fulufjällets Nationalpark. Gjorde en femdagarsvandring där veckan före midsommar förra året. Inte mkt folk. Inga mygg. Startade i parkens södra ände och kom dag tre till Naturum strax brevis Njupeskär, Sveriges högsta vattenfall, där jag hade förmånen att för första gången prata med legenden Sebastian Kirppu.

Självklart inte lika mäktiga fjäll som längst upp i norra Sverige, men helt klart värt ett besök. Överväger att vandra där även i år.


Fulufjället verkar definitivt intressant, men enligt hemsidan är det inte tillgängligt utan bil. Hur tog du dig dit? Problemet lär vara detsamma om man sedan ska vandra över till Norge och därifrån ta sig någonstans.
 
Jag kom i egen bil som jag parkerade utanför parkens södra entré. Kom söderifrån från Sälen på väg 311, svängde av vid Sörsjön, in på Storbrovägen och körde till vägs ände. Sov första natten i Björnholmsstugan. Passerade sedan Tangåstugan, Tangsjöstugan, Särnmansstugan, Rörsjöstugorna (där finns bastu), passerad ovanför fallet, vidare till Naturum, tillbaka förbi Rörsjöstugorna, vidare mot Harrsjöstugan och sedan Bergådalsstugan. Därifrån åter till Naturum via Särnmansstugan och Rörsjöstugorna. Utmed lederna träffade jag på totalt 4 personer under 5 dgr. Min plan var att vandra tillbaka till bilen, men fick skjuts från Naturum av en vänlig själ. Mitt tips är att kontakta personalen på Naturum angående logistiken till och från parken, om du inte har bil. De kanske vet råd.

Korrekt, år 2002 blev Fulufjället Sveriges tjugoåttonde nationalpark. Finns det någon annan park som är utnämnd senare?
 
Jag kom i egen bil som jag parkerade utanför parkens södra entré. Kom söderifrån från Sälen på väg 311, svängde av vid Sörsjön, in på Storbrovägen och körde till vägs ände. Sov första natten i Björnholmsstugan. Passerade sedan Tangåstugan, Tangsjöstugan, Särnmansstugan, Rörsjöstugorna (där finns bastu), passerad ovanför fallet, vidare till Naturum, tillbaka förbi Rörsjöstugorna, vidare mot Harrsjöstugan och sedan Bergådalsstugan. Därifrån åter till Naturum via Särnmansstugan och Rörsjöstugorna. Utmed lederna träffade jag på totalt 4 personer under 5 dgr. Min plan var att vandra tillbaka till bilen, men fick skjuts från Naturum av en vänlig själ. Mitt tips är att kontakta personalen på Naturum angående logistiken till och från parken, om du inte har bil. De kanske vet råd.

Korrekt, år 2002 blev Fulufjället Sveriges tjugoåttonde nationalpark. Finns det någon annan park som är utnämnd senare?

Åsnens nationalpark - bildades 2017.
 
Jag kom i egen bil som jag parkerade utanför parkens södra entré. Kom söderifrån från Sälen på väg 311, svängde av vid Sörsjön, in på Storbrovägen och körde till vägs ände. Sov första natten i Björnholmsstugan. Passerade sedan Tangåstugan, Tangsjöstugan, Särnmansstugan, Rörsjöstugorna (där finns bastu), passerad ovanför fallet, vidare till Naturum, tillbaka förbi Rörsjöstugorna, vidare mot Harrsjöstugan och sedan Bergådalsstugan. Därifrån åter till Naturum via Särnmansstugan och Rörsjöstugorna. Utmed lederna träffade jag på totalt 4 personer under 5 dgr. Min plan var att vandra tillbaka till bilen, men fick skjuts från Naturum av en vänlig själ. Mitt tips är att kontakta personalen på Naturum angående logistiken till och från parken, om du inte har bil. De kanske vet råd.

Korrekt, år 2002 blev Fulufjället Sveriges tjugoåttonde nationalpark. Finns det någon annan park som är utnämnd senare?


Ska kontakta Naturrum. Jag antar att problemet är detsamma på norska sidan då det endast verkar finnas småbyar där, så man får ordna skjuts i förväg eller något. Kanske taxi till närmaste samhälle med buss om man bokar i förväg. Hör av mig om hur det ser ut!
 
Hej!

Jag är ute efter tips om en 7-10 dagars solovandring i fjäll slutet av Juni/början av Juli (typ efter midsommar). Eftersom jag inte har bil så ska vandringen helst vara tillgänglig med tåg och/eller buss. Jag planerar avgå från Göteborg och åker gärna via Stockholm.

Min första tanke är då att vandra i Jämtland/Härjedalen, t ex utgå från Åre. Jag har hört/läst att det ska vara ett mycket populärt område för vandring just då. Jag har absolut inget emot att träffa folk under turen, inte alls, men jag vill inte heller att det ska krylla av människor (det får gärna finnas dagar helt utan att träffa någon alls, det är ju trots allt en solovandring). Andra förslag på destinationer i fjäll är jag helt öppen för, men längst norrut kan det väl vara lite svårvandrat fram till Augusti?

Då det är min första längre solovandring så håller jag mig gärna till leder, åtminstone större delen av tiden. Vandringen kan vara en rundtur där man kommer tillbaka till startpunkten, alternativt en mer linjär tur med transport hemåt vid slutdestinationen. En idé jag hade var att vandra in till Norge och sedan därifrån ta tåg eller buss söderut till en nationalpark och göra en till kortare vandring där, t ex Jotunheimen eller Hardangervidda. Jag undrar därför om det finns leder som går in till Norge, typ till Røros?

Är det någon som har några förslag?

Tack på förhand för svar!


Du kan hitta massor med ideer till Norge-vandringar på min sajt http://www.huthyfs.com Betr. Jämtland är bästa startpunkten Enafors, semin tur 2017. Genom att lägga in Trondalen och/eller Gråsjödalen på turen kan du till stor del undvika folkmassorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
Tamit Solovandring i Vålådalen, vadställen? Fjällvandring 4
karisjanken Kort summering efter solovandring i Padjelanta Fjällvandring 4
KillerKaninen Tips inför solovandring Fjällvandring 34
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
JohnnyL Några dagar i Abisko Fjällvandring 12
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Askel 6+6 dagar i Sarek Fjällvandring 13
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
feyadin 2-3 dagar vandring hardangervidda? Fjällvandring 3
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
carina 2 Vandring i Norge 5-6 dagar Fjällvandring 6
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3
JensBond 7 Dagar vandring + Kebnekaise Fjällvandring 58
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
Vanish Besseggen och Galdhöpiggen på 2 dagar? Fjällvandring 19
Nettchen Vandra Ritsem - Saltoluokta: antal dagar? Fjällvandring 4
Boullan Rekommendera stugtur, i Jämtland eller i närheten av Trondheim, 3-4 dagar, juni 2014! Fjällvandring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...