Sex franska skidåkare försvunna vid Kebnekaise

Ser att de är hittade oskadda nu. Det var ju bra!

Hur långt är det mellan Nikkaluokta och fjällstationen, som de skulle skida emellan?
 
Sommarleden är ungefär en mil vill jag minnas och den går ganska rakt. Killgissar att vinterleden är ungefär samma. :)
 
Jag har missat Kungsleden söderut från Saltoluokta, så jag har full förståelse för att de gick fel. :)

/HåkanF
 
Underliga är dock att de hade en GPS. Att de inte tittade på den förrän de anade oråd, framåt kvällen.
Jag hade stämt av med GPS:en under turens gång. Om inte annat för att se hur man ligger till med tiden på den tänkta rutten.
 
Det hade räckt att ta ut kompassriktningen vid starten i Nikkaloukta. Vistasdalen går norrut från Nikka, dalen till Kebnekaise Fjällstation går västerut. I nordväst finns höga berg.
 
Den intervjuade franska kvinnan berättade att det fanns inga filtar i vindskyddet och bara två britsar. Dvs det blev trångt och tydligen hade man inga sovsäckar med sig genom kommentaren med filtar.

De skulle ha fjällvana stod det att läsa.

Tur att det gick bra för dem, många andra besökare hade fått lättare köldskador samtidigt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...