Norskt Hercules militärflyg försvunnit i Kebnekaise-området

Touché!

Herculesvägg är en sammansättning, Hercules' vägg är regelenlig genitiv på egennamn som slutar på -s.

Vad är Hercules vägg förutom en felaktig särskrivning resp. en slarvig genitiv?

Kanske makabert att diskutera sådant här, men du gjorde mig nyfiken och är man yrkesskadad så är man.

Jo, Hercules vägg, knappast Herculesvägg eller Hercules' vägg. Möjligen Herculesväggen.

Också yrkesskadad.
 
Jaså, så "Anders felskrivning" ska skrivas "Anders' felskrivning"? På svenska?

Herculesvägg skulle väl närmast vara en benämnning (inte ett namn) på väggar som typiskt kan förknippas med en eller flera Hercules.
 
Vad är Hercules vägg förutom en felaktig särskrivning resp. en slarvig genitiv?
Ingetdera, det är korrekt på samma sätt som att Adams vägg är korrekt.
Herculesvägg blir däremot fel, då måste vara "en herculesvägg" eller "herculesväggen".

Sen tycket jag personligen att Hercules vägg känns konstruerat och stelt.
 
Recherch.

Jaså, så "Anders felskrivning" ska skrivas "Anders' felskrivning"? På svenska?

Nåväl, en grundligare recherch i sex källor visade att apostrofen inte är obligatorisk.
  • Svenska Akademiens grammatik (1999), volym 2, s. 147: "obetecknat eller [...] apostrof"
  • Svenska skrivregler (Språkrådet 2008), s. 99: "kan man använda apostrof"
  • Swedish: a comprehensive grammar (Holmes/Hinchliffe 2002), s. 43: "an apostrophe [...] may be used"
  • Swedish: a comprehensive grammar (Holmes/Hinchliffe 2003), s. 37: "no apostrophe"
  • Deskriptiv svensk grammatik (Holm/Nylund 1970), s. 34: [ingen apostrof]
  • Wikipedia (2012): "kan apostrof användas"
Den lite väl hastigt framslängda "slarviga genitiven" får jag väl ta tillbaka.
570.gif
 
Herculesvägg är en sammansättning, Hercules' vägg är regelenlig genitiv på egennamn som slutar på -s.

Egennamn bildar normalt genitiv med -s i svenskan. Exempel: Stockholms slott, Uppsalas gator, Örebros vattenförsörjning, Marie-Louises ansökan, Milosevics inställning, George Bushs presidentperiod. Egennamn som slutar på -s, -x och -z är dock oförändrade i genitiv. Exempel: Västerås domkyrka, Kalix kommun, Schweiz utrikespolitik

Se avsnitt 2.3.2. i Myndigheternas skrivregler, sidnr 14: http://www.regeringen.se/content/1/c6/13/15/83/7be35768.pdf

Jag föreslår Herculi vägg, med tanke på den latinska namnformen. Eller blir det Herculii vägg? Hm.

Ska man vara mer seriös så tror jag att nya namn inte riktigt kan skapas av ett pennstreck på samma sätt nu som för hundra år sedan. Däremot om benämningen "Herculesväggen" blir etablerad inom språket hos friluftsmänniskor, alpinister, lokalbefolkning mfl som ett namn på sagda brant så kanske det kan fastna.
 
Det där är ju i slutänden nån slags kartografisk fråga och möjligen återfinns de flesta svaren på såna frågor i tråden om "Frippes vattenfall".
Vi har ju en auktoritet (även) på det området att tillgå här på forumet.
 
Det där är ingenting att leka med, det måste nog beslutas i sametinget om det ska bli rätt.

Det finns nog mkt mellan himmel och jord som måste beslutas av sametinget, men knappast den språkliga korrektheten i en lekmans språkanvändningsförsök.

Än så länge är lulesamiska ett levande språk och det räcker med en modersmålstalare/-skrivare eller en liknande kunnig person för att avgöra hur pass korrekt mitt försök är.

När du säger något på tyska är det väl knappast den tyska Förbundsdagen som avgör hur pass lyckat det var i rent språkligt avseende.
 
Om vi bortser från att det var ett norskt plan, med ett amerikanskt namn, så blir det väl Hercules vägg i Sverige och inget annat. Herculesvägg tycker jag ger intrycket av att det är vanligt med Herculesar på den väggen.

Om vi nu ska fortsätta vara petnoga är väl Hercules ett lika amerikanskt namn som Nike och Budweiser. Dvs inte alls.

Nog blir det ändå något namn i folkmun innan det blir något officiellt. Ställer in sommarens planerade tur till Keb med grabben. De lär knappast hitta allt innan sommaren så även om området öppnas kommer det dyka upp en del i tö. Inget ett barn ska behöva se. :- (
 
Om vi nu ska fortsätta vara petnoga är väl Hercules ett lika amerikanskt namn som Nike och Budweiser. Dvs inte alls.

Nog blir det ändå något namn i folkmun innan det blir något officiellt. Ställer in sommarens planerade tur till Keb med grabben. De lär knappast hitta allt innan sommaren så även om området öppnas kommer det dyka upp en del i tö. Inget ett barn ska behöva se. :- (

Att säga om ett egennamn är amerikanskt eller inte är nog inte så lätt. Man kanske kan säga att Hercules har ett antikt ursprung, men inte riktigt i den formen, så jag skulle nog ändå kalla namnet för amerikanskt i detta fall. Stavningen duger som amerkansk, men det är åsatt en amerkansk produkt av amerikaner.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...