Norskt Hercules militärflyg försvunnit i Kebnekaise-området

JRCC-Online

Uppdaterad händelse avseende räddnings/eftersöks- insattsen.
JRCC-Online

Jag hoppas verkligen att räddnings/eftersöks- styrkan inte går samma öde till möte som räddningsinsatsen för några år sen på Kaskapakte där två vandrare/klättrare räddades efter problem på berget.
 
Varför kör dom inte bort med markpatrull mot singi, upp och in i dalen väster ifrån...?

Är det så starka vindar/nederbørd/snørøk dålig sikt? eller bedömmer man lavinfaran som för høg vid ingången till dalen?
Man tar højd när man går in i dalen, men så jækla brant är det väl inte? borde en skoterpatrull klara..?

...jag har iochførsig bara varit i området sommartid....
 
Varför kör dom inte bort med markpatrull mot singi, upp och in i dalen väster ifrån...?

Är det så starka vindar/nederbørd/snørøk dålig sikt? eller bedömmer man lavinfaran som för høg vid ingången till dalen?
Man tar højd när man går in i dalen, men så jækla brant är det väl inte? borde en skoterpatrull klara..?

...jag har iochførsig bara varit i området sommartid....


http://www.vgtv.no/#!id=50577
 

avslutad210712

Gäst
Varför kör dom inte bort med markpatrull mot singi, upp och in i dalen väster ifrån...?

Är det så starka vindar/nederbørd/snørøk dålig sikt? eller bedömmer man lavinfaran som för høg vid ingången till dalen?
Man tar højd när man går in i dalen, men så jækla brant är det väl inte? borde en skoterpatrull klara..?

...jag har iochførsig bara varit i området sommartid....

Att ta sig upp i Kuopervagge med skoter lär inte vara några problem. Inte heller att ta sig upp på Rabots glaciär OM det drivit snö i änden på glaciären men eftersom folk tar sig upp och över glaciären på skidor så lär en skoter också göra det. Sen vet jag inte hur skoj det är att köra på en glaciär med skoter med tanke på eventuella sprickor.
 
Iallafall ur min amatörmässiga synvinkel måste jag säga att jag förvånande att trots närmast obegränsade sökresurser, i två av världens rikaste länder, så har planet inte hittats ännu efter ett dygn (jag försöker definitivt inte säga något negativt om sökpersonalens kompetens, tvärtom har jag inga tvivel om den utan snarare att förhållandena är så otroligt svåra).
 
Är det troligt att de bärgar flygplansvraket när det hittas?
Eller kommer det att bli ett populärt utflyktsmål för fjällvandrare i sommar?
 
Det lär troligtvis bli bärgat för att fastställa orsaken till att det gick i backen. Om det värsta har inträffat lär det dock komma upp någon sorts minnesmärke. Kanske blir det någon flygplansdel utan utredningsvärde som lämnas kvar.

En gammal Hercules utan vingar skulle kunna läggas ut där som raststuga/ minnesmärke efteråt.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...