Väderdepp

Kort väderrapport från Göteborg de senaste dagarna: Grön vintern med forsanden vatten i bäckarna som om det vore våren! Om det varit kyla i stället för plusgrader – ja då hade läget varit helt annorlunda! I stället för skridskotur, som hade varit det normala så här års, så blev det mtb-cykling, en dag och en stavvandring i Vättlefjäll igår med både lägereld och klassisk korvgrillning, väder till trots! Trösten var; att det var exakt likadant förra året vid den här tiden, och vi (glsk) kom ut på skridskotur först den 25 januari. Men, under förra årets jul- och nyårshelg i Hälsingland fick jag njuta av fyra skridskotuer på 25 cm tjocka kärnisar. Jag tror att det även i år blir skridskovinter!

Inge B
I Göteborg!
 
Gråväder!

Från över fyra dm snö och minusgrader i helgen, till nu med regn, fukt, fem plus och översvämning i stort sett överallt. Långledig en vecka och hade sett fram emot en god del slalom. Utsikten från backen är dock bara grått, grått och grått. Dimma och blåst.

Fast å andra sidan finns då mycket tid över för annat och nu väcks ju hoppet för att det återigen blir fina skridksoisar i närområdet.
 
Ursprungligen postat av ajn
"Arghh vilket tråkigt väder!!! Grått och milt och ingen ände ser dom heller på det, dvs minst 10 dygn till... SUCK"

Ca 11-12 dygn till, om man får tro: http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsavneur.html

....och den prognosen slog fel.... :-( 12 dygn har nu passerat .... och, jo, det ska bli några (men inte många) minusgrader de närmaste dagarna. Sen blir det plusgrader igen, därefter en ny kort period med några minusgrader, följt av mer plusgrader .... osv osv ända till den 4 februari, enligt samma länk ovan....

För ett år sen slog vintern till den 20 januari, dvs "i går" .... men så verkar det inte bli i år....
 
Vandringsväder!

Nu ska vi se...
här i Stockholm är det kring nollan, barmark och lite småblött. Risk för snöslask.
Är inte det precis sånt väder som vi har fått lära oss att vi ska vara beredda på när vi fjällvandrar på sommaren? Är det inte därför vi bär med oss sovsäckar som ska klara nollan även på sommaren? Är det inte därför det anses oansvarigt att inte packa långkallingar, mössa och vantar även om det är 25 grader varmt?

Alltså: ut och frilufta! :)
 
Jo tack, ni kan se mig på vildmarksleden mellan Göteborg och Borås kommande helg. Skall gå den med långfärdsskridskor på kängorna, lär bli årets längsta tur. Kanske läge för löshäl?

-Palle

Sök utvecklingsbidrag för roliga gångstilar...;)

Mer Monty Python:"...winter turned into summer,summer turned to autumn an then right back to summer again.Skipped winter and went into spring again...".


peter
 
Ljuset i tunneln?

Väderprognoser långt fram i tiden är ju notoriskt osäkra - men just nu kan man faktiskt här:

http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsavneur.html

se prognosen att det (i mellansverige) är plusgrader februari ut, sedan går det lite under noll första dagarna i mars, och en rejäl köldknäpp kommer omkring den 5 mars.

Så än behöver säsongen inte vara över. Vi får se....
 
Säsongen fortsätter givetvis!!

Här i Falun är det fin skridskois. Lite blöt var den i helgen, men vad jag hörde häromdagen så var det bättre i måndags då det var minusgrader. Till helgen blir det 7 grader och då kommer det sista av snön att stöpa ner och om det sen blir lite kallt så har vi kanonfin is.

Jag kan dessutom tänka mig att säsongen fortsätter ännu längre än här ju längre norrut man kommer.

Däremot är det vår i Skåne med snödroppar har jag fått mig berättat.

Kanske beror vem man frågar om det är vår eller vinter.

I helgen körde man dessutom Siljanskrinnet på Orsasjön som hade väldigt fin is.

Sen börjar väl inlinessäsongen snart...

Det är alltid säsong för något...

/ Niclas
 
Ännu finns det hopp...

Vintern 2000-2001 så nådde isen i Östersjön efter en kall period sin största utbredning den 26 mars vilket är den senaste registreringen någonsin. Arealen var då 128 000km2.

Yngvar
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...