Gissa position

@ Swift:
Heter sjön Arevattnet (Aarejaevrie) och du står på leden mellan Skalomdal och Arevattnet-stugan, på nordsluttningen av Stoere Tjåhke?

@ NiklasLP
Hur långt uppströms Vojmån paddlade du och hur gick det? Var det forsar eller grunda/steniga partier där du behövde lyfta förbi?

Vänligen/Rickard
 
@ Swift:
Heter sjön Arevattnet (Aarejaevrie) och du står på leden mellan Skalomdal och Arevattnet-stugan, på nordsluttningen av Stoere Tjåhke?

@ NiklasLP
Hur långt uppströms Vojmån paddlade du och hur gick det? Var det forsar eller grunda/steniga partier där du behövde lyfta förbi?

Vänligen/Rickard

Helt rätt! Hur kunde du fixa detta så enkelt? Jag trodde det skulle behövas ett flertal ledtrådar. Vi är alltså 28 km nordväst om förra bilden. Då behöver vi en ny bild igen!
 
Om paddling i Vojmån

@ Swift:
Heter sjön Arevattnet (Aarejaevrie) och du står på leden mellan Skalomdal och Arevattnet-stugan, på nordsluttningen av Stoere Tjåhke?

@ NiklasLP
Hur långt uppströms Vojmån paddlade du och hur gick det? Var det forsar eller grunda/steniga partier där du behövde lyfta förbi?

Vänligen/Rickard

Jag svarar här ifall någon mer undrar; jag paddlade upp till Åtnikstugan ungefär, då är det väl 5 km kvar till gränsen. Det såg lite väl grunt och stenigt ut sedan men det är möjligt att man kunde lyfta en bit och sedan paddla igen. Jag känner folk som paddlat från Norge och satt i tidigare som jag förstod det. Det var lågt vatten när jag var där men jag tyckte det gick väldigt smidigt och enkelt. Fast du måste ha med en bra kanotvagn för mellan Gottern och Fiansjön är det nödvändigt att dra några kilometer. Det finns en stig/hjulspår så det är inga problem, det tar bara lite tid och kraft. I övrigt finns det några mindre forsar och fall som man får lyfta förbi och några strömmar där man kan gå i vattnet och dra igenom kanoten. Lycka till!
 
Tack NiklasLP för redogörelsen angående paddlingen.

Jag har ingen ny bild tillgänglig för en fråga. Ber någon annan, gärna någon som inte varit med förut, att ge en ny bildgåta. Mvh Rickard
 
Gissar på bron en bit uppströms i jokken som rinner ner i Aaha. Ser ju lite "stiglöst" ut vid bron och fors och omgivning verkar stämma.

Calle
 
Senast ändrad:
Då tar vi en gammal, anfrätt bild som legat drygt 40 år, men motivet har inte förändrats. Behövs nog en ledtråd redan från början och jag har vatten bakom ryggen och på fjället närmast till höger finns ett riksröse. Jag stod således i Norge när jag plåtade.

Calle
 

Bilagor

  • IMGF_214.jpg
    IMGF_214.jpg
    89.8 KB · Visningar: 344
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...