"DESIGNING A HANDLE FOR THE TRANGIA STOVE" Master Thesis in Industrial Design

Titankastruller och stekpannor har Trangia sålt tidigare. Ingen hit med dålig värmeledning enligt ovan. Titanhandtag skulle varit en bra idé tycker jag.

Titan kan vara vettigt även i termosar och bestick i och med dålig värmeledning. Skillnaden mot aluminium anges i länken Nermander angav ovan till en tiopotens!

Inom friluftsliv finns också viss användning som isskruvar.

När den militära användningen minskade av titan på 1990-talet så letade man nya användningsområden t ex i cykelramar. Men det slog inte så stort. Funkade men kolfiber tog över.

En pikant detalj var det amerikanska spionplanet Lockheed SR-71 "Blackbird" konstruerat under räknestickeeran av svenskättlingen Kelly Johnson. CIA köpte titanet av Sovjet. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lockheed_SR-71_Blackbird

I lättviktsapplikationer är Magnesium ett ytterligare alternativ.

Thure
 
Senast ändrad:
Trangia har haft titankastruller.
https://www.trangia-central.com/trangia-materials.html
Om dom fortfarande gör dom vet jag inte, det var i alla fall ingen bra idé. Så att dom, eller var dom lägger ut sin tillverkning, inte skulle ha verktyg för att stansa titan verkar vara långsökt.
Och på samma sätt som titan i flygplan får en styrka/vikt-fördel så blir ett titanhandtag lättare än ett aluminiumhandtag med samma styrka, plus att värmeledningsförmågan är en tiondel av aluminum. Och att designa om den för att inte få vassa kanter så var det ju hela idéen med denna studie.
 
Oops , Thureb hann före.
En liten tanke kunde vara att om då kolfiber är bättre i styrka/vikt på cyklar så kunde det vara ett handtagsalternativ. Tyvärr faller den på att kolfiber är ovanligt bra på att leda värme.
 
Oops , Thureb hann före.
En liten tanke kunde vara att om då kolfiber är bättre i styrka/vikt på cyklar så kunde det vara ett handtagsalternativ. Tyvärr faller den på att kolfiber är ovanligt bra på att leda värme.

... Och brinner ypperligt, så kanske inte ett bra handtagsalternativ till ett friluftskök med öppen låga;)
 
För min del kan jag hoppa över magnesium - speciellt för kök - även om det är lätt. Det har ju en del andra trista egenskaper.

https://www.carthrottle.com/post/wy355r8/

Instämmer har ju använts som blixtljus och som spån för att göra upp eld.

Men i finare kameror och i datorchassin används maghesium.

Här även använts i flygplan. "Much of the B-36's external skin was made of magnesium, which had a dull color, in contrast to the shiny aluminum used to cover the fore and aft pressurized compartments."

Thure
 
Det är väldigt sällan man använder rent magnesium till sånt där, det är aluminium-legering med hög magnesiumhalt man använder.

Min farsa svarvade prylar i sånt för många år sen (han hade finmekanisk verkstad), det var kul att elda spånen men de var svårare att tända än den rena magnesium som klasskompisarna hade snott från kemin i skolan). Man fick ha rejält med kylvätska när man svarvade...
 
Jag har en dator med magnesumlegerings chassi man skulle kunna slå in småspik med den kostade ca30000kr ny på extrapris.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...