Gissa leden

Jag jobbade ju pÄ SylarnasfjÀllstation pÄ vintern under tidigt 90tal, kommer ihÄg att Daniel Bidner + lite folk frÄn StockholmKK dök upp vintern 1990 med massor av utrustning för att klÀttra pelaren, men blev inget av det. Sen har jag bott uppe vid glaciÀren i tÀlt under maj mÄnad under mÄnga Är pÄ 90talet, efter att stationen vart stÀngd för sÀsongen och klÀttrat massor, har aldrig sett nÄgon skottad vÀg uppför pelaren...

Hej Kaj/Pierre, nu var det ju lÀnge sedan den hÀr frÄgan kom upp men jag sÄg den först nu. Jag vill minnas att Franz Fischer vid nÄgot tillfÀlle nÀmnt att han varit pÄ nordostpelaren pÄ vintern ett flertal gÄnger, varav vid ett tillfÀlle fick han eller repkamrat en smÀll över ansiktet (flygande sten/utrustning) och de fick avbryta. Möjligen kom de aldrig upp vintertid?

Sorry för offtopic
 
Hej!

Aha, jag misstÀnkte att nÄgon eller nÄgra borde ha försökt sig pÄ nordostpelaren vintertid. Det Àr information som nog Àr ogooglebar!

Hur som helst, nordostpelaren vintertid Àr nÄgot att bita i. TÀnk att det har gÄtt 80 Är sedan Gillis och han replagskamrat klÀttrade den. NÄgot att tÀnka pÄ nÀr en hör om andra mer samtida "klÀtterbedrifter".

/Kaj


Hej Kaj/Pierre, nu var det ju lÀnge sedan den hÀr frÄgan kom upp men jag sÄg den först nu. Jag vill minnas att Franz Fischer vid nÄgot tillfÀlle nÀmnt att han varit pÄ nordostpelaren pÄ vintern ett flertal gÄnger, varav vid ett tillfÀlle fick han eller repkamrat en smÀll över ansiktet (flygande sten/utrustning) och de fick avbryta. Möjligen kom de aldrig upp vintertid?

Sorry för offtopic
 
Ja, varför inte. Jag kan lÀgga upp en, dock med förbehÄllet att jag kanske inte har tid att kolla gissningar flera gÄnger om dagen, eller kanske inte ens varje dag. Men med det sagt, var Àr detta? Och framför allt, vilken led?
 

Bilagor

  • Var Ă€r detta.jpg
    Var Àr detta.jpg
    75.5 KB · Visningar: 410
Det ser onkeligen ut som Stanage. Har nada koll pÄ Stanage sÄ jag bara gissar utfrÄn att ha kollat nÄgra topos i all hast: The Right Unconquerable.
 
oops, sorry, har int varit sÄ aktiv pÄ senaste tiden... Men hÀr Àr en ny. Favoritleden i omrÄdet:
 

Bilagor

  • P5230429.jpg
    P5230429.jpg
    126.4 KB · Visningar: 347
Jag har visst postat den bilden tidigare i trÄden. Minnet Àr bra men kort. NÄ vÀl, smiter pÄ semester nu, nÄgon annan fÄr lÀgga upp en bild.
 
HÀr fÄr ni en fÀrskare bild. Jag har klÀttrat i omrÄdet nÄgra gÄnger under Ären, denna led skiljer sig frÄn mÀngden.
 

Bilagor

  • 71100358.jpg
    71100358.jpg
    149.1 KB · Visningar: 239

Liknande trÄdar


Glöm allt du lÀrt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekvÀma för enklare promenader, men de Àr inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. OjÀmn terrÀng, ...