Lantmäterikartor börjar släppas

Formatet som det har släppts går ju inte att använda direkt i appar eller på gpsenheter, men jag vet inte om licensen medger att man tar betalt för omarbetade versioner (någon som vet får gärna berätta).

Däremot tror jag det kommer dyka upp bearbetade versisioner i format som är enkelt att lägga in i mobilen från priatpersoner (som delar på på utsidan eller i bloggar)
 
Är det någon som ha lyckats få fram texter och symboler i QGIS från Lantmäteriets data? Alla skikten (shape) laddar korrekt, men inga kartsymboler eller texter visas. Endast deras position och/eller usträckning syns (se nedan - punkter resp. linjer).

Mats
 

Bilagor

  • Screenshot from 2015-11-30 15:35:20.jpg
    Screenshot from 2015-11-30 15:35:20.jpg
    44.8 KB · Visningar: 1,636
Jag har också suttit och pillat med QGIS för att få till kartinställningar som är hyfsat lika Lantmäteriets tryckta kartor och rasterkartor. Just nu Översiktskartan eftersom det är den enda som har släppts, förhoppningsvis kommer Terräng- och Fjällkartorna som släpps i januari ha liknande struktur på datan så att man inte behöver lista ut allting igen.

Hittills så har jag mest fokuserat på att få till rätt storlekar på de olika texttyperna, jag tycker att det är rätt OK nu även om det ännu inte är fullständigt - jag har mest brytt mig om att få fjällområdena att se snygga ut så texter som är kategoriserade som namn på stora städer, stadsdelar osv har jag inte börjat med än. Att få till rätt färger och visa diverse symboler för vindkraftverk, master, kyrkor osv blir nästa steg. Av någon anledning så har jag inte fått det medföljande symboltypsnittet att fungera. Jag har gjort ett fulhack för byggnader och kåtor genom att använda enkla geometriska figurer som är inbyggda i QGIS och rotera dem enligt TRIKT-fältet,

Jag har dessutom lagt till höjdskuggning genererad från den äldre av de frisläppta höjdmodellerna (den nya är ofullständig). Jag tycker att skuggning gör topografiska kartor mycket mer lättydda.
 

Bilagor

  • qgis-export.png
    qgis-export.png
    185.3 KB · Visningar: 1,739
Om texterna:

Det finns två textlager med samma texter i, ett punktlager (tx_riks) och ett linjelager (tl_riks). Punktlagret är rätt meningslöst, om man använder det så kan man inte få kurvade texter som t.ex. följer åar eller bergsryggar.

I linjelagret så har varje text en kurva (oftast en rak horisontell linje, men ibland en böjd kurva) som det är meningen att texten ska visas längs. Problemet är att de olika texterna ska ha olika storlekar beroende på deras kategori (angedd av KKOD-fältet), kurvan är exakt anpassad för att texten ska få plats på den när den har den storleken, och QGIS vägrar av någon anledning att visa texten om den inte får plats på kurvan - så det gäller att man hittar exakt rätt textstorlek för varje kategori. Jag har provat mig fram och hittat några som verkar fungera. Man behöver också använda rätt typsnitt, GSDText.ttf som följer med datapaketet med Översiktskartan.

Såhär ser mina textinställningar för tl_riks-lagret ut för tillfället (bifogad bild 1 och 2).

De inställningar som har en ruta med ett gult epsilon mot en gul bakgrund till höger om sig har en liten kodsnutt som bestämmer värdet på inställningen beroende på varje texts kategori. För 'Style' så ser koden ut såhär:

CASE
WHEN "KKOD" in (52, 53, 54, 55,
76,
82, 83, 84, 85, 86,
92, 93, 94, 98, 99) THEN 'Oblique'
ELSE 'Regular'
END

...vilket innebär att textstilen 'Oblique' (kursiv) används för de kategorier som representerar naturnamn (bäckar, sjöar, toppar, fjällområden) och 'Regular' används för alla andra. Tyvärr så verkar det inte finnas något separat fält i shapefilen som anger vilken stil, färg och storlek som ska användas så man måste lista alla kategorier på det här sättet.

Samma sak för storlek (i kartenheter, dvs meter, så att den skalas med kartan - annars skulle texterna kollidera med varandra när man zoomade ut):

CASE
WHEN "KKOD" IN (76) THEN 340
WHEN "KKOD" IN (1, 2, 10, 52, 61, 82, 92, 98) THEN 425
WHEN "KKOD" IN (3, 11, 41, 43, 53, 83, 93, 99) THEN 525
WHEN "KKOD" IN (42, 44, 54, 62, 84, 94) THEN 675
WHEN "KKOD" IN (45, 47) THEN 825
ELSE 500
END

Och färg (alla naturnamn som har med vatten att göra är blå, allt annat svart):

CASE
WHEN "KKOD" IN (82, 83, 84, 85, 86, 92, 93, 94) THEN '#0000FF'
ELSE '#000000'
END

Höjdangivelser för höjdkurvor finns i ett separat lager (ot_riks). Det är ett punktlager, men eftersom texterna är så korta så spelar det ingen roll - man behöver bara se till att varje text roteras enligt fältet TRIKT för att texten ska följa höjdkurvorna. Jag använder storleken 250 meter för dem och en 100 meter stor vit buffer runt texten för att den inte ska kollidera med sin höjdkurva.

Allt det här är som sagt ofullständigt. Om jag får det att se riktigt bra ut någon gång så kanske jag lägger upp QGIS-filen någonstans.
 

Bilagor

  • qgis1.png
    qgis1.png
    31.7 KB · Visningar: 1,716
  • qgis2.png
    qgis2.png
    30.3 KB · Visningar: 1,591
Senast ändrad:
Jag har också suttit och pillat med QGIS för att få till kartinställningar som är hyfsat lika Lantmäteriets tryckta kartor och rasterkartor. Just nu Översiktskartan eftersom det är den enda som har släppts, förhoppningsvis kommer Terräng- och Fjällkartorna som släpps i januari ha liknande struktur på datan så att man inte behöver lista ut allting igen.

Hittills så har jag mest fokuserat på att få till rätt storlekar på de olika texttyperna, jag tycker att det är rätt OK nu även om det ännu inte är fullständigt - jag har mest brytt mig om att få fjällområdena att se snygga ut så texter som är kategoriserade som namn på stora städer, stadsdelar osv har jag inte börjat med än. Att få till rätt färger och visa diverse symboler för vindkraftverk, master, kyrkor osv blir nästa steg. Av någon anledning så har jag inte fått det medföljande symboltypsnittet att fungera. Jag har gjort ett fulhack för byggnader och kåtor genom att använda enkla geometriska figurer som är inbyggda i QGIS och rotera dem enligt TRIKT-fältet,

Jag har dessutom lagt till höjdskuggning genererad från den äldre av de frisläppta höjdmodellerna (den nya är ofullständig). Jag tycker att skuggning gör topografiska kartor mycket mer lättydda.
Riktigt snyggt! Jag har mest kört en enklare variant. Typ skog ska vara grönt och vatten blått.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk
 
Lite mer pillande: Glaciärer och sankmarker ser OK ut, buffern runt höjdkurvetexterna har samma färg som bakgrunden, vandringleder finns med, alla punktsymboler fungerar, alla vägar och järnvägar med tunnlar, underfarter och överfarter ritas i rätt ordning.
 

Bilagor

  • qgis-01-01-fin.png
    qgis-01-01-fin.png
    157.1 KB · Visningar: 1,335
  • qgis-01-02-fin.png
    qgis-01-02-fin.png
    136.6 KB · Visningar: 1,320
Tack för alla tips Höstlov.
Det var vad som behövs för att börja på riktigt. :)
Har inte klarat allt för nuvarande (Höjdlinjer på glaciär och under höjdsiffror och mycket mer), men jag är på vägen och när Fjällkartan släpps kan jag börja där...

Henning
 
För att få de blåa höjdkurvorna över glaciärerna så skapade jag ett extra lager från my_riks.shp där jag enbart filtrerade ut glaciärytorna, fyllde dem med klarblå färg, satte 'Layer blending mode' till 'Overlay' och lade det lagret direkt ovanför lagret med höjdkurvorna. 'Overlay' gör att enbart höjdkurvorna färgas av glaciärytan, mellanrummen mellan höjdkurvorna är fortfarande vitt.
 
För att få de blåa höjdkurvorna över glaciärerna så skapade jag ett extra lager från my_riks.shp där jag enbart filtrerade ut glaciärytorna, fyllde dem med klarblå färg, satte 'Layer blending mode' till 'Overlay' och lade det lagret direkt ovanför lagret med höjdkurvorna. 'Overlay' gör att enbart höjdkurvorna färgas av glaciärytan, mellanrummen mellan höjdkurvorna är fortfarande vitt.

Stort tack för alla tips, men det får bli papperskartor för min del, har inte tid med detta pillande! :) Synd bara att LM inte gör som syskonmyndigeter i andra länder och lägger upp de redan existerande tryckfilerna som PDF-filer för nedladdning (som t.ex. NOAA, när de släppte sina fler än tusen sjökort fria som kontinuerligt uppdaterade PDF-filer).

Mats
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...