Vattentät/stöttålig kompaktkamera jan 2014?

På jakt en liten kamera som ska följa med överallt. Den behöver därför vara vatten- och stöttålig.
Däremot kan jag inget om det segmentet.

Vilka modeller är det som gäller nu?


Har sett att Nikon har kommit med ett systemkamera, AW1, som kanske är ett alternativ. Bättre bilder och möjligheter ja men samtidigt lite större format. Så kanske kanske kanske....
Låt oss diskutera kompaktkameror först :)
 
Fujifilms stöttåliga kameror är väldigt fina, jag har en sån som jag är nöjd med, visserligen förra modellen men även nya är nog bra
 
Jag köpte nyss en sådan här:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=cpaw110or

Väldigt nöjd ännu. Allt är precis så bra som jag skulle vilja med bildkvaliteten.
Det man kan sakna om man är intresserad av foto är möjligheterna till manuella inställningar. Men då får man gå på AW1 eller någon annan mer avancerad kamera för att få sådant.

Den tar väldigt bra bilder på auto-läge. Även i mörker. Filmkvaliteten är riktigt bra. WiFi läget är användbart och gjorde att jag valde AW110 framför tex Panasonic FT-5.
 
Vad skall du ha kameran till

dvs stillbilder film eller både och?

En akilleshäl för såna här kameror är ofta batterierna. Jag har en Panasonic FT-4 som skall tåla minus 10 enligt specifikationen. Det stämmer inte den ger ofta upp vid högre temp än -5. Men med den förvarad i en väska i en jackficka går det bättre.

Finns ett par nackdelar med såna här kameror t ex att displayen ger upp i kyla och starkt solljus och att det saknas RAW och optisk sökare.

Bra tester finns på DPreview. http://www.dpreview.com/news/2013/08/10/tough-decision-we-round-up-the-best-rugged-cameras-of-2013

Optiska kvalitén sågas rätt hårt i kommentarerna till den testen. Jag håller inte riktigt med om det. Den här kameratypen gör att jag personligen tar bilder som inte skulle ha blivit av med en större och klumpigare kamera. Fotografens idéer och idoghet betyder ofta mer än utrustningen.

Thure
 
Jag fokuserar på stillbilder. Rörliga bilder är jag inte intresserad av.
Viktiga funktioner är egentligen att den tar bra bilder, snabbhet i fokus och mellan bilder samt att den klarar av utelivet. Speciellt då vatten, jag är en flitig kajakpaddlare. Plus inte för stor så att jag verkligen tar med den överallt. Glad amatör som är mer intresserad av komponering än inställningar. Det kommer dröja länge innan jag editerar bilder i datorn för att få dem bättre.

Manuella inställningar, raw, optisk sökare mm kan jag prioritera ner eller ta bort helt för mig.

Erito, hur funkar wifi-funktionen? Vilket användningsområde?
 
Jag fokuserar på stillbilder. Rörliga bilder är jag inte intresserad av.
Viktiga funktioner är egentligen att den tar bra bilder, snabbhet i fokus och mellan bilder samt att den klarar av utelivet. Speciellt då vatten, jag är en flitig kajakpaddlare. Plus inte för stor så att jag verkligen tar med den överallt. Glad amatör som är mer intresserad av komponering än inställningar. Det kommer dröja länge innan jag editerar bilder i datorn för att få dem bättre.

Manuella inställningar, raw, optisk sökare mm kan jag prioritera ner eller ta bort helt för mig.

Erito, hur funkar wifi-funktionen? Vilket användningsområde?

WiFi slår du igång och använder Nikon App i din telefon. Du kan då välja att bläddra/överföra bilder eller se vad kameran ser. Testade att slå igång och släppa ned den i akvariet, då kunde jag sitta i soffan med telefonen och ta bilder på fiskarna :) (och på mig själv inifrån akvariet).

Kan hålla med om att batteritiden inte är bra vintertid, men ett extra batteri kostar inte mycket.
 
WiFi

finns på många kameror nuförtiden. För filmning med actionkameror är det mkt användbart.

För såna här point and shootkameror menar jag att det är mycket värdefullt att beskära och räta upp bilderna och eventuellt fixa lite med skärpa och exponeringsparametrar i dator innan man delar dem med andra.

Thure
 
Har en pentax wg-2 från 2012. Den är ok. Tycker inte fokus blir jätteskarpt men de (pentax samt affären) menar på att det är för att bilder inte visas helt korrekt på skärmen. Skriver man ut dom så ser de skarpa ut...
Hur många skriver ut bilder nu för tiden?
Saknar dock RAW. Plus för kameran är att den kan filma i ultrarapid, i full HD.
 
WiFi slår du igång och använder Nikon App i din telefon. Du kan då välja att bläddra/överföra bilder eller se vad kameran ser. Testade att slå igång och släppa ned den i akvariet, då kunde jag sitta i soffan med telefonen och ta bilder på fiskarna :) (och på mig själv inifrån akvariet)..

Fungerar med Panasonic FT-5 också, har nämligen en själv, kopplad till mobilen och taben, man kan styra/göra precis allt via telefonen/taben som man kan göra med kameran.

Mvh troswe
 
Jag har en Nikon AW 100 som är en riktigt trevlig kamera, bra bild och bra film. Men det jag verkligen saknar är just Wifi funktionen som måste vara helt perfekt när man paddlar. Jag monterar kameran på stativ i fören på min kanot så det blir många "strandhugg" för att knäppa av och på kameran då jag inte vill krypa över packning och hund med risk för att slå runt...
 

Bilagor

  • hugge i kanoten.jpg
    hugge i kanoten.jpg
    73.7 KB · Visningar: 2,153
Hur många skriver ut bilder nu för tiden?

Nej det är väl kanske inte så många... men jag gör det, det är först som utskriven jag tycker att man riktigt kan njuta av en bra bild.

Min Canon D10 (även kallad "tvålen") kanske har några år på nacken men den levererar riktigt bra bilder som utan problem kan skrivas ut i A3+ format. Systemkameran skulle jag helst använda men den funkar inte så bra i kanoten.

thomas
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...