Fiske för dummies?

(apropå en annan tråd)

Jag är inte direkt nån fiskare (visst har man metat lite när man var liten och kastat lite när man varit ute i skärgården, men inte mer) men känner att det skulle vara kul att försöka dryga ut (eller "lyfta upp") maten lite genom att fiska när man är ute. Problemet är ju att då borde man kanske lära sig fiska, men det verkar som om det är en hel vetenskap...

Inte nog med att man behöver veta vad man ska fiska med (vilket drag ska man använda?) på olika ställen, man måste ju dessutom veta vad det är för fisk man råkar få upp (om den är nåt att äta eller inte).

Att ta hand om fisken när man väl fått upp den faller ju mer eller mindre under matlagning och den biten tror jag att jag kan. Men hur lär man sig enklast det andra?

Jag är ju inte ute efter att bli "proffs" (sportfiskare) utan bara kunna fiska lite på skoj (husbehovsfiske?), kommer inte att fiska varenda helg utan kanske 3-4 gånger om året, har ingen lust att lägga ner tusentals kronor på utrustning...

Ska jag ge upp direkt eller?
 
Flugfiske kan du väl skita i med en gång då det förmodligen är en av de mest krävande formerna av fiske... Men när det gäller övrigt fiske så behöver man inte vara någon "expert" för att kunna fiska på ett enkelt sätt.. Jag menar, gädda, aborre och öring borde du kunna lära dig hur dom ser ut, övrig fisk återsätts på ett varsamt sätt.. Återsättningen är viktig och skall ske på ett skonsamt sätt, be någon att lära dig hur man gör..

MAO.. Välj ut ett par fiskar som e intressanta och skaffa drag och utrustning som du behöver till detta.. Det borde kosta ca: 1000:- för en grundutrustning som täcker ditt hela fiske behov..
 
FJS90/91; sa:
MAO.. Välj ut ett par fiskar som e intressanta och skaffa drag och utrustning som du behöver till detta.. Det borde kosta ca: 1000:- för en grundutrustning som täcker ditt hela fiske behov..

Jo men då har vi ju problemet där, vilka fiskar är intressanta? Jag förstår ju att det beror lite på var man befinner sig men det vettigaste borde väl vara fiskar som finns på "de flesta ställen" (jmf. t.ex. med överlevnadsböcker som listar såna växter som är vanligt förekommenade och hoppar över sådana som visserligen är fullt ätbara men för sällsynta för att det skall vara meningsfullt att lära sig).

De fiskeböcker jag tittat i har visserligen bilder på fiskarna, men det finns inga vettiga "steg för steg" hur man identifierar fiskarna (vad man ska titta på först, vad som är karakteristiskt etc). Även här kan man jämföra med överlevnadsböckerna som för många av växterna talar om exakt hur man enkelt skiljer dem från liknande växter.
 
Jag vet inte hur du tänkt dig ditt fiske.. Skall spöt följa med och användas vid tillfälle eller skall du någon gång om året just specifikt åka ut för att fiska?

Annars så är de 3 som jag angav de enklaste och vanligaste fiskarna söder om dalälven :) .. Siktar du in dig på aborre, gädda och havsöring så har du valt de vanligaste fisksorterna som man fiskar från land och 2 av de 3 vet du hur dom ser ut, vilket innebär att du behöver lära dig hur en havsöring ser ut..

Salmo trutta trutta
horing350.jpg
 
Om du...

försöker tänka lite på var du kommer att fiska mest så löser det många frågor kring utrustningen.

Är det kust/havsfiske eller laxfiske i älv som gäller så blir det till att köpa en grov påk som klarar detta,likaså bör rullen/linan vara dimensionerad för denna typ av fiske. Kastvikter upp till 80-120gram kan behövas.

Är det däremot det lättare sjö och mindre strömmande vatten som känns lockande så klarar du dig med betydligt klenare saker. Även rulle/lina blir klenare i detta fall. Kastvikter upp till 25-35gram räcker långt här.

Om det gäller rent fjällfiske i små strömmande vatten eller småsjöar så tycker jag att det är trevligt med ett UL-spö med lämplig rulle/lina. Till detta andvändes vanligen små beten upp till ca: 12grams vikt.
Spinnare och små skeddrag tycker jag funkar alldeles utmärkt.

Vad som kan vara bra att tänka på är att köpa ett spö som inte blir så långt när det är isärtaget eller ihopskjutet.
Det är ju ganska opraktiskt med ett 2 delat 12 fotsspö när man ska på fjällvandring.
Jag har ett teleskopiskt UL-spö som är ca 40cm långt ihopskjutet.
Det finns även flerdelade(3-4del.) spö som är riktigt trevliga att fiska med.

Patrics ide om att 1000:- räcker långt tycker jag låter vettig.
Men köp absolut inga bensinmacksgrejer!!

Dom fiskarter som du kan tänkas få vid spinnfiske i Sverige är ätliga.
Grillade över glöd med salt och citronpeppar...

//Göran
 
nermander; sa:
De fiskeböcker jag tittat i har visserligen bilder på fiskarna, men det finns inga vettiga "steg för steg" hur man identifierar fiskarna (vad man ska titta på först, vad som är karakteristiskt etc). Även här kan man jämföra med överlevnadsböckerna som för många av växterna talar om exakt hur man enkelt skiljer dem från liknande växter.

Det finns ca 50 arter av sötvattensfisk i sverige, jämfört även med fåglar så bör det alltså vara mycket enkelt att lära sig skilja samtliga dessa åt. Sedan kan man j uockså fundera på om man behöver veta vad man stoppar i sig? De flesta skulle inte äta vre sig mört eller braxen om de visste att det var det, men om de fick den anonymt serverad på tallriken så skulle den nog slinka ner. Det fiskas väl egenligen efter alltför få arter, vi borde kunna intressera oss för fler, både från ett kulinariskt och "sportsligt" intresse. Sedan kan det ju naturligtvis vara bra att känna till vilka arter man inte bör stoppa i sig p g a de är så sällsynta, tex Mal och vårsiklöja.
 
FJS90/91; sa:
Jag vet inte hur du tänkt dig ditt fiske.. Skall spöt följa med och användas vid tillfälle eller skall du någon gång om året just specifikt åka ut för att fiska?

Det är ju det förstnämnda. Jag har ju inte tänkt ha fisket som "huvudintresse", det är vandra och segla som är mina intressen och fisket ska ju alltså bara vara ett sätt att komplettera maten lite (och slippa äta bara frystorkat och konserver efter en vecka).

Grejen är ju att jag har aldrig fiskat på egen hand, har alltid varit med nån som kan mer och den personen har då tagit hand om de "svåra" bitarna ("det här draget är nog bra för dig", "det där är en XXXX, den är inget god").
 
Re: Om du...

Göran C; sa:
försöker tänka lite på var du kommer att fiska mest så löser det många frågor kring utrustningen.

Det är ju det jag inte vet. Jag kommer kanske fiska en handfull gånger om året, om det är vid segling i skärgården eller en fjällvandring beror ju på vad jag bestämt mig för att göra det året.

Dom fiskarter som du kan tänkas få vid spinnfiske i Sverige är ätliga.

Smakar de gott då? :) Det är väl det som är det kinkiga. Annars är det den där typen av information som jag är ute efter, generell information som är "bred". Jämför med överlevnadsböckerna som säger "skippa skivlingar helt för det finns så många att det är för svårt att hålla isär de ätliga och de giftiga".
 
Jag tror du skall satsa på "less is more" principen, börja med en haspelutrustning i teleskopmodell så att den e lätt att få med, bestäm dig för låt oss säga aborre, gädda och öring därefter så ber du en handlare att plocka ut 2 drag till varje fisk det blir 6 drag att hålla ordning på... Skulle du sedan upp till fjällen så lär du dig en fisk till och köper 2 nya drag, efterhand så lär du dig hur det funkar..

Jag är själv i princip självlärd och har ofta saknat en "mentor".. Det är svårare men det går om man kör "less is more" principen... Sakta men säkert så blir man duktigare och man lär sig nya saker.
 
Nu klarnar det lite!

Det låter som det är en ganska lätt utrustning du kan tänkas behöva.
Spöt bör väl klara kastvikter på 6-25gram. Teleskopiskt eller flerdelat för att kunna tas med på fjällturerna.

Rullen skall stämma med spöt.
Shimanorulle i 3000 storlek kan väl vara vettigt. Det finns flera modeller i denna storlek att välja på.
Gärna"Fireline" på den.

Hos redskapshandlarna brukar det finnas kompletta utrustningar som fungerar utmärkt till vettiga priser.

Annars brukar det gå att förhandla om priset om man plockar ihop en utrustning själv.

När det gäller beten så kan du väl köpa några små skeddrag(3-5cm) några mellan stora(5-8cm)och några stora(8-12cm).

Spinnare ungefär 7-9-12-15grams storlekar.

Kanske någon gäddwobbler om du gillar gädda.

Köp kända fabrikat på betena så vet du att dom "simmar" på ett vettigt sätt.
ABU-Mepps-Vibrax-Rapala är fabrikat som brukar fungera bra.

Ätligheten:

Dom flesta fiskar man får på spinnfiske är rovfiskar.
Dessa fiskar äts av dom flesta människor som gillar fisk.
Möjligen utgör gäddan här ett undantag,den har ju en lite speciell smak som många har svårt att gilla.

Vitfiskar som mört-braxen....o.s.v..får man i princip aldrig vid spinnfiske.
Dessa är ju inte särskilt trevliga att äta så det gör ju ingenting.

Sen finns det säkert andra som har en annan uppfattning om detta....

//Göran
 
Hmmm...

inte riktigt min bag detta men det är en sak som jag anser absolut INTE skall användas, och det är Fireline!

För det första så är Peter en nybörjare, och kan mest troligt inte de knyta firelinen på rätt sätt, knyter man på fel sätt så "vandrar" knuten och löser upp sig själv ->tappade drag ->förbannad Peter.

För det andra, om Peter skall fiska i fjällvärlden och fiskar fast och drar av Firelinen så är den fiskeplatsen mer eller mindre förstörd för andra fiskare, då det är omöjligt att "rädda" sina drag som har fastnat i den drivande avslitna firelinen.

För det tredje, fireline är stum som f*n och med Peters ringa erfarenhet så finns det risk att han knäcker spöt vid mothugg.

Så där ja, nu var min Anti-Fireline kampanj över ;)!

/Anders B
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hakan_l_borg Fiske för dummies II Fiske 14
Jojosurf Vilken väder för fiske efter regnbåge? Fiske 3
Ahvenet Fiske utomlands, regler och licenser. Fiske 1
Pohman Upplåta fiske områden Fiske 1
NLjung Fiske i Arjeplogsfjällen (Gardaure / Bartaure med omnejd) Fiske 0
Llama Kastspö till nybliven pensionär (present) Fiske 18
Jiggprofeten Fiske är meditation Fiske 8
the.holoscenes_gmail.com Undervattensfilm på Gäddor i Småland Fiske 3
HeligeAlex Fiske runt ammarnäs och fjällen runt om Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
Elias_37 Vandring och fiske Fiske 1
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
KaptenKrok Bryt ner ett vatten med Mikko Seppänen | Analys av vatten inför fiske Fiske 0
Troll 3 Fiske och Friluftsliv i Sör Varanger Fiske 145
KaptenKrok Skrock när det gäller fiske Fiske 17
dmitrij Fiske i Vesterålen Fiske 6
erik_odal Fiske nära syterstugan? Fiske 2
Lindeman Fiske Nikkaloukta-Alesjaure-Katterjåkk Fiske 4
larsn1 Yngern nykvarn fiske från land Fiske 3
ricke Förslag på platser/områden för kort fiske tur? Fiske 0
Mattias70 Fiske i åar Fiske 6
federico Fiske kring Kärna, Lökeberg, Tjuvkil - Kungälvs kommun Fiske 2
dmitrij Tältplats med fiske runt om Stockholm? Fiske 0
HenricA Norgefiske, favoritdestination? Fiske 0
Peran71 Fiske i Hemavan Fiske 0
cloud76 Fiskekort för fiske i Norge (norra lapplandsfjällen)? Fiske 4
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
ms22rq Förslag på lugn älv/å med bra fiske från kajak/packraft. Fiske 2
cloud76 Fiske Lapplandsfjällen runt Teusajaure-Singi Fiske 0
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
grodanbolle Samerna får ensamrätt på fiske och småviltsjakt! Fiske 69
erito Fiske i fjäll-tjärn Åre? Fiske 0
cloud76 Fiske i Rogenområdet - fiskekarta, fiskekort och fisketips Fiske 2
JAD Fiske med vy i Kiruna Fiske 9
dahlledahlin gädd fiske sälskap i nyköping sökes Fiske 0
Morgan Fiske med kanot i Sverige eller Norge Fiske 8
never Fiske nära Kautokeino med barn? Fiske 0
Morgan Fiske med Guide Fiske 4
Morkass Gös fiske! Fiske 0
myospinae Fritt fiske i Skåne? Fiske 1
skogsbaronen Lättillgänglig fiske/tältplats västerbotten Fiske 11
blixsten25 fiske Fiske 2
SurviveInNature Fiske i Jämtland Fiske 1
SunnyBeach Fiske i Skärgården (Värmdö) Fiske 0
Viktor.L Bra fiske på vandringen mellan Vakkotavare och Abisko Fiske 2
Morkass Ny Fiske/vilmarks/matlagningsserie!! Fiske 1
skallagrimson Fiske runt jämtlandstriangeln Fiske 4
avslutad160426 Fiske runt Linköping? Fiske 2
Trekkforlife Funäsfjället/fiske/vandring Fiske 3
SimonRundqvist Fiske och vandring Fiske 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...