Kamchatka (Ryssland)

Länge har jag drömt om sedan jag såg ett avsnitt från serien Planet Earth om Kamchatka om att göra en resa ditt. Och nu blev den av och är nyss hemkommen från en 3-veckors rundresa i Kamchatka. Eftersom i Sverige inte finns en researrangör förutom "Världens resor" som har en 2-veckors tur som bara täcker södra Kamchatka åkte jag med "Diamir Erlebnisreisen", en tysk researrangör. Det var en av mina bästa resor någonsin och allt funkade bra. Det blev 8 nätter i tält, 4 nätter i enkla bergshyttor och resten i hotell. Jag flög från Stockholm till Moskau och vidare mot Petropavlovsk, världens längsta inrikesflyg (8 timmar lång). Framme i Petropavlovsk mötte jag de andra 11 deltagare och reseledaren som alla flög från Berlin. Hela resan var i samarbetet med "Volcano land" från Kamchatka och deras huvudguide som kunde engelska, vidare en assisterande guide som bara pratade ryska, en kokerska och en driver.
Infogar några bilder:
Bild 1: blick mot Vulkanen Tolbatchak vilken kunde bestigas av de som ville
Bild 2: Dead forest (efter Tolbatchaks utbrott 1975) med Tolbatchak bakom
Bild 3: Rysk brokonstruktion som skulle behöva en uppdatering
Bild 4: Björnar vid Kuril sjön som är känd för sin laxrikedom
Bild 5: Goreli Krater
Bild 6: Den aktiva vulkanen Mutnovski
 

Bilagor

  • 19-07-26, blick mot Tolbatchak från tredje konet_1.jpg
    19-07-26, blick mot Tolbatchak från tredje konet_1.jpg
    29.6 KB · Visningar: 613
  • IMG_2268_1.jpg
    IMG_2268_1.jpg
    40 KB · Visningar: 660
  • IMG_2634_1.jpg
    IMG_2634_1.jpg
    110.9 KB · Visningar: 661
  • IMG_2810_1.jpg
    IMG_2810_1.jpg
    61.4 KB · Visningar: 655
  • 19-08-05, Goreli Krater_4_1_1.jpg
    19-08-05, Goreli Krater_4_1_1.jpg
    39.8 KB · Visningar: 652
  • 19-08-06, Mutnovski_3_1_1.jpg
    19-08-06, Mutnovski_3_1_1.jpg
    111.2 KB · Visningar: 651
Kan tillägga att vi fick besök av en björn i vårt camp vid sista natten. Han lyckades riva upp våran lilla toilet hytta trots viss bevakning. Som tur satt ingen i den.
 

Bilagor

  • IMG_3105_1.jpg
    IMG_3105_1.jpg
    127 KB · Visningar: 650
Hej,
tack. Nja tror inte de är så mycket större än björnar i USA förutom Grizzly björn. Björnar finns det gott om och särskild vid Kurilen sjö där de kommer mycket nära människorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vinylbrus Ryssland - Kamtjatka, Juli 2011 Trekking 2
Karpaterna.se Sochi, Ryssland Trekking 5
Nyman Långvandringar i ryssland.. Trekking 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...