Skaljacka FJ Keb Eco Shell eller KM allgrön 2.0

Har efter att beställt hem halva outnorths sortiment landat i att valet står mellan FJ Keb Eco shell och KM allgrön 2.0.

Kommer främst använda jackan lättare 1dags vandring/skogsutflykter men även vid framtida fjällvandringar.

Det som får mig att luta åt fjällräven är högre vattenpelare 30000 mot KM 20000mm samt andningsförmåga 25000 mot 20000 är dock lite osäker på hur stor skillnad det är i verklig användning, det som främst rtalar för Klättermusen är att den känns lite slittåligare i tyget.

Finns det någon som har erfarenhet av dessa jackor och kan ge lite fler för och nackdelar.
 
Jag har egentligen ingen erfarenhet av någon av jackorna, dock har jag en FR Bergtagen Eco Shell som är snarlik Keb. Jag tycker det är en mycket bra jacka ute i naturen. Den funkar inte så bra i stan då den saknar innerficka och även lågt sittande fickor. Det senare är bra när man har ett avbärarbälte runt höften. Har inte haft några problem med läckage och inte heller med ventilationen eftersom den har väl tilltagna ärmhålsöppningar med dragkedja. Det enda jag saknar är liftkortsficka på ärmen, den finns däremot på Keb-jackan.
 
Har en Allgrön – modell steget tidigare. Mycket nöjd med den. Dock finns det ganska mycket skrivet av andra som menar att den läcker, något som fick mig att tveka.
 
Hej,
Vilken jacka valde du? Allgrön (ej 2.0) är rabatterad på Addnature just nu och jag försöker välja en av jackorna.
 
Jag har inte jackan men fj eco shell Skalbyxorna och är grymt nöjd var inga problem att vada med de vattentäta dragkedjorna längs sidorna och benen var torra när jag kom över :)
 
Ok, och skillnaden mellan vanliga Keb och Eco-Shell är att den senare saknar G1000 och istället har något annat vattenskydd?
 
Ok, och skillnaden mellan vanliga Keb och Eco-Shell är att den senare saknar G1000 och istället har något annat vattenskydd?


Det är ganska stora skillnader då de är helt olika byxor.
Vanliga keb är en friluftsbybyxa i g1000 som är grövre

Eco shell är 3-lagers Skalbyxor (regn/vind byxor)
Som har vattentäta dragkedjor hela vägen på sidorna.
Som man har över tex keb g1000 när det regnar.
 
Har en gammal Allgrön och skulle inte rekommendera den. Jag tycker den känns alldeles för enkel för det priset. Dels har den endast två fickor och så fort du stoppar något i dem så känns det som du går och bär en påse på magen. Sen känns jackan som en säck att ha på sig i övrigt.

Jag har ett par fjällräven Keb-byxor som jag däremot kan rekommendera, men du bör nog ha ett par regnbyxor till för regnar det så blir du blöt via alla stretch-delar i Keb-byxan.
 
Vilken jacka blev det? Jag har haft en gammal allgrön och har nu en Eco Shell. Tycker båda jackorna har sina fördelar respektive nackdelar. Eco Shell har bättre passform, sämre huva, bättre OCH sämre fickor. Allgrön kändes smidigare, bättre och sämre fickor och bättre huva.

Jag tycker egentligen att det handlar om vilken jacka som känns bäst och fungerar på just dig. Krage, huva, fickor och passform är olika. Även KMs användning av vindslå för dragkedjor är annorlunda.

Mina synpunkter på båda jackornas fickor är att de är konstruerade på helt olika sätt. Fickorna på Allgrön är djupa (och bylsiga) och går att nå med handen på samma sida som fickan, medan Eco shells fickor är grundare och nås med handen från motsatt sida och är inte lika bylsiga som Allgröns. De fungerar alltså på lite olika sätt, så det är bäst att känna efter vad som fungerar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
plutosmoon Skaljacka eller fjällräven keb jacka? Kläder 5
Andy82 Tips på skaljacka Kläder 9
Elvah Skaljacka som verkligen inte suger åt sig vatten Kläder 7
tustak Skaljacka för både sommar (bergsklättring) och vinter (skidtur)? Kläder 4
Schneeberger Rymligare skaljacka i längre modell Kläder 19
Alucardi Skaljacka liknande revolution race Cyclone rescue Kläder 0
Uller76 Skaljacka! Kläder 9
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Bubbish Skaljacka för 198cm lång person Kläder 3
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
ludvig_svensk Lättvikt/UL skaljacka Kläder 14
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
Peppe75 Val av skaljacka Kläder 7
Koga Signature Behövger hjälp med att införskaffa en lämplig skaljacka och ett par lämpliga zip-off Kläder 4
camtim Skaljacka Kläder 0
karhuerik Slitstark skaljacka Kläder 5
ricke Bra skaljacka för vinterfjäll? Kläder 18
desireman Bra skaljacka för de med stor mage? Kläder 15
tommydee Skaljacka, beslutsångest Kläder 11
HBlad Skaljacka Kläder 15
Helosun Skaljacka som tål att bära ryggsäck. Kläder 5
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
pernilssonpunktse Skaljacka passform Kläder 3
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
nisseni Skaljacka för 4 säsonger Kläder 15
Pallet Skaljacka för lång klättrare? Kläder 9
Gaffeltrucken Hjälp med köp av skaljacka Kläder 5
oscar.nystromer Skaljacka för fjäll och Stockholm Kläder 3
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
Hedan76 Olja på skaljacka Kläder 3
Prefection Hjälp för köp av skaljacka. Kläder 3
Selleboy Skaljacka Kläder 6
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Kneedert Skaljacka i XXXL Kläder 2
Arwzz Klättermusen: Eta-proof eller Cutan? Kläder 29
Lumberjack92 Skaljacka, Fjällräven Eco Trail? Kläder 7
ChristinaV Tips på bra skaljacka! Kläder 21
Läraren Tråd till huvan på skaljacka Kläder 1
Ingle Ny skaljacka - men vilken? Kläder 6
laangnils Klättermusen, något att satsa på? Kläder 21
Petger Hitta lång skaljacka Kläder 17
jooh Skaljacka Bergans Gaustatoppen Kläder 0
awellander Skaljacka Kläder 4
plaskdaja Går det att laga dragkedjan på en skaljacka? Kläder 15
JohanB92 Köpa en skaljacka Kläder 12
Vintervilan Vilken skaljacka från Haglöfs? Kläder 5
typera Skaljacka 2 eller 3 lagers? Kläder 20
typera Haglöfs skaljacka Kläder 9
Monoke Trasig skaljacka Kläder 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...