Lunch till lång Sarektur

Jag tänkte vandra sarek i 13-14 dagar i sommar tillsammans med en kompis. Tidigare har vi bara ätit varmakoppen och knäckebröd med mjukost till lunch men har insett att vi behöver mer kalorier. Vi vill gärna äta varm mat som är så lätt som möjligt och som kräver så lite tid och gas. Så någon form av egna lufttorkade matpåsar. Vi vill gärna inte lägga ner pengar på den dyra friluftsmaten utan göra egen. Vad har ni för recept som kan funka utan att vi ska bära ihjäl oss och att maten verkligen förvälls ordentligt? Jag har erfarenhet av att egen torkad mat tar mycket längre tid att bli mjuk och måste kokas längre.
Tacksam för all hjälp!
 
Bara fantasin sätter gränser, man kan ju i princip laga vad som helst på egentorkad mat. Jag känner inte igen mig i att egentorkad mat tar så mycket längre tid att tillaga än påsmat, bortsett från just varma koppen som ju är extremt snabb. Pratar man om "riktig" frystorkad mat så ska den blötläggas 10 minuter, en egentorkad soppa brukar ta 15 minuter att få färdig. Och någon gång måste man ju ändå sitta ner och vila, så varför inte göra det vid lunchpausen?
Jag har kört mycket på soppor på lunchen. Strimlar man tunt innan torkning så förkortar man tillagningen ganska mycket (samt förvälla innan torkning i mån av behov). Går även sjukt fort att äta tex potatismos med tillbehör, tortellini eller något annat. Häller man på en fet sås så får man upp kalorierna en hel del också.
Jag har slutat använda pulvermjölk på fjället, och kör nu uteslutande på pulvergrädde istället (30% Nido). Sjukt mycket godare i morgongröten eller till matlagningen, och gör att jag enklare kan täcka mitt kaloribehov. Är man ute en vecka utan vansinnes-sol så är även ett paket smör att rekommendera, vansinnigt gott till allt! Även nötter är bra grejer, och torkat ägg kan användas till att reda en gryta med och öka energiinnehållet.
 
Bara fantasin sätter gränser, man kan ju i princip laga vad som helst på egentorkad mat. Jag känner inte igen mig i att egentorkad mat tar så mycket längre tid att tillaga än påsmat, bortsett från just varma koppen som ju är extremt snabb. Pratar man om "riktig" frystorkad mat så ska den blötläggas 10 minuter, en egentorkad soppa brukar ta 15 minuter att få färdig. Och någon gång måste man ju ändå sitta ner och vila, så varför inte göra det vid lunchpausen?
Jag har kört mycket på soppor på lunchen. Strimlar man tunt innan torkning så förkortar man tillagningen ganska mycket (samt förvälla innan torkning i mån av behov). Går även sjukt fort att äta tex potatismos med tillbehör, tortellini eller något annat. Häller man på en fet sås så får man upp kalorierna en hel del också.
Jag har slutat använda pulvermjölk på fjället, och kör nu uteslutande på pulvergrädde istället (30% Nido). Sjukt mycket godare i morgongröten eller till matlagningen, och gör att jag enklare kan täcka mitt kaloribehov. Är man ute en vecka utan vansinnes-sol så är även ett paket smör att rekommendera, vansinnigt gott till allt! Även nötter är bra grejer, och torkat ägg kan användas till att reda en gryta med och öka energiinnehållet.

Var hittar du pulver grädde någonstans?
 
Vi vill gärna ha varm mat på lunchen som är enkelt och snabbt, men lite mer att äta än bara soppa så valet faller oftast på någon version av färdig pastarätt typ Spagetteria. Oftast använder vi mostsvaeade rätter från ÖB som har flera smaker till runt 10-12 kr påsen. Packar om till vanliga fryspåsar inför turen som ger kompaktare format och mindre skräp att bära på .
Koktiden ca 10 min drar bara marginellt med extra bränsle då vi använder Trangia kök med gas som medger sjudning på mycket lågt gaspådrag. En påse pastarätt i 5 dl vatten ger två fulla kåsor att äta.

En alternativ rätt är även risotto (färdig rätt) med lite parmesan eller äggröra gjord på heläggspulvet och gräddpulver (gärna en bit lufttorkad korv till)
 
Visst tar det litet längre tid att tillaga egentorkad mat, men som nämndes tidigare så har det ju kanske inte så stor betydelse om det tar 10 eller 30 minuter när man ändå har lunchrast.
Gör man rätt typ av hemtorkad mat så går det dessutom att tillreda den väldigt fort.

Knorr har ju en ganska ny produkt som heter Snackpot. De är ganska billiga och blir snabbt klara.

Finfördelad hemtorkad mat med pulvermosbas går också väldigt fort.


Mina "basrecept" som jag brukar ha med mig på tur:

Renskav med purjolök, mos och tranbär.
Om du kör ingredienserna ett varv i mixern så är denna rätt mycket snabb att tillaga.

Linssoppa med vitkål och tomatpuré.
Klar på 10-15 minuter.

Dessa tar litet längre tid. Jag brukar koka upp "såsen" och sen låter jag kastrullen stå inlindad i en tröja eller nåt medan jag kokar pastan. Sen kokar jag upp den igen, och då är den klar.
Fiskpasta på tonfisk och musslor
Köttfärssås med pasta

Chili con carne med snabbris.
Som ovan, fast man slipper koka pasta. Riset tillsätts när resten har svällt klart.


Klarar man sig på vegetariskt så blir torkade bönor återfuktade väldigt fort.
 
Couscous är väldigt snabblagat, tog ett recept från boken Fjällmat där man blandar med mandelmjöl vilket ökar antalet kalorier. Sen kan man ha en rad olika tillbehör såsom salami, torkad skinka, torkat kött, nötter etc.

Hemlagade soppor som man torkar är också snabblagat och billigt, kompletteras gärna med hårt bröd med lämpligt pålägg.
 
Torkar du konserverade färdigkokta bönor? Och kan man mala ner dem till pulver efteråt? vore intressant om det gick

Japp. Sköljer dem och torkar. Förväller inte, och det verkar gå bra ändå.

De spricker upp (vänder nästan ut och in på sig själva) och blir väldigt spröda.
Är man försiktigt med dem så blir de bönor igen vid återfuktning (om än spruckna), men om man vill kan man krossa dem mycket lätt.
Även om du inte krossar dem så går återfuktningen väldigt fort.

Röda linser är som sagt också bra. De köper du torkade från början, och de måste sen koka i 10 minuter. Finfördela dem litet i mixern så går det fortare, eller tar lika lång tid men du spar gas (koka upp och låt stå, samt avsluta med ett uppkok).
Röda linser går ju att äta "Al dente" om man så vill.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Jägarsnus med mer nötter i till lunch. Friluftsmat 14
Grönställ Proteindryck till lunch? Friluftsmat 60
Kalle E alternativ till pulversoppa till lunch? Friluftsmat 6
Arctic Fox Lunch på vinter turer? Friluftsmat 28
hannulan Lunch på dagstur Friluftsmat 19
mathias Lunch - Dagstur Friluftsmat 13
Kalle E Norsk lunch Friluftsmat 14
fonkymon Konserver/mat till stugvandring Friluftsmat 12
Johan123 Nyttiga och goda icke-animaliska pålägg till smörgåsen? Friluftsmat 23
Fjorr Packa om frystorkad mat till mindre plastpåsar? Friluftsmat 28
Silver Fang Vad för mat till stormkök Friluftsmat 10
bebben_ericson_hotmail.com Ta med vandringsmat till Island? Friluftsmat 2
sebkar Räcker det med kokande vatten till pulversoppa? Friluftsmat 11
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
Madison Mat till endagsvandring Friluftsmat 8
UnderEnTarp Behållare till sylt? Friluftsmat 15
Stenistöveln Förpackningar till egentorkad mat Friluftsmat 48
idamartinssons Vin till gryta! Friluftsmat 36
KLAGER FDA varna för torkat kött till husdjur Friluftsmat 3
wojo Alternativ till ölkorv? Friluftsmat 23
SLUGGA Kaymak cream till sås? Friluftsmat 5
Kanii Alternativ till grötfrukost Friluftsmat 2
vastero Ett försök till matlagningsprogram med friluftsmat Friluftsmat 10
perdans Kök till gastub med punkteringsventil Friluftsmat 0
victorborgvall Vindskydd till olika kök Friluftsmat 14
RayIV Mjölk till gröt och choklad? Friluftsmat 15
dr4ug1 Choklad fondue till efterrätt Friluftsmat 3
peter1959 Folie ä bra till allt säger Träpekka i dag Friluftsmat 4
jakerlund Gas-tillsats till Trangia.... Friluftsmat 3
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Agneta H Mat till kanotläger för konfirmander? Friluftsmat 10
Alternativ till Real Meal Friluftsmat 12
saraholvid Tips på vegetarisk mat till fjällvandringen Friluftsmat 33
Polarnatt Kan detta funka till frukost? Friluftsmat 49
oberg_niklas Mat som passar till mattermos Friluftsmat 13
apanna Torkad mat till barn Friluftsmat 4
ViVi Mat till utedagar i skogen Friluftsmat 12
dabac Filmburk till krydda? Friluftsmat 20
grodanbolle Mat till dagsturer? Friluftsmat 11
CFFS Alternativ till dyr mat! Friluftsmat 4
way Flytta till storbritanien! Friluftsmat 5
thureb Bra stekpanna till Trangia? Friluftsmat 6
Maria Habermann Gott till couscous Friluftsmat 0
Svartkjelen Mest möjlig energi till lägsta möjliga vikt - HUR??? Friluftsmat 9
Kvantmekanikern Billigt och bra alternativ till torkad mat? Friluftsmat 3
PeAv Gas till Primuskök på Gotland Friluftsmat 0
Texas Bensin till Primus Friluftsmat 5
Multifuelbrännare till Trangia? Friluftsmat 5
KAP till "lilla" Trangian Friluftsmat 2
412 tips till explorer Friluftsmat 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...