RT90 till WGS84 med excel

smulan49 & graylingman:

Jo, det var verkligen intressant med dessa rösen. Deras positioner i lat/lon (WGS84) kan antingen beräknas med min Excelfil eller genom att helt enkelt kika på källkoden till fliken "Hem" (det är väl Visa - källkod i Internet Explorer).

Men sen gäller det ju att få in positionerna som waypoints i GPS'en. Det är ju samma frågeställning som graylingman.

Jag har kod för att generera en waypointfil i OziExplorer-format (wpt) från en lista i Excel. Och sedan kan man väl från denna fil skapa en gpx-fil med hjälp av t.ex. GPSBabel. Jag skall titta på det.
 
Att WGS84-värdena finns i källkoden hade jag inte tänkt på! Tack för den Kepler.
Testade med några värden, editerade manuellt mha notepad, tog in i gpsbabel som kommaseparerad, exporterade som garmin gdb, öppnade i Mapsource och problemet löst.
Skall kanske försöka ordna ett script för att slippa editera källkoden manuellt, fast oftast tar det längre tid att få scriptet att funka än det tar att manuellt editera....
 
Jag tycker du inte skall lägga ned mer arbete på det. Jag har filat på mina makon och tror nu att jag har en kod som genererar waypointfil (Oziexplorer- format) från värden i Excel. Måste bara kolla att allt funkar, men i så fall kan jag inom kort skicka dig en waypointfil med samtliga rösen.
 
Jag tycker du inte skall lägga ned mer arbete på det. Jag har filat på mina makon och tror nu att jag har en kod som genererar waypointfil (Oziexplorer- format) från värden i Excel. Måste bara kolla att allt funkar, men i så fall kan jag inom kort skicka dig en waypointfil med samtliga rösen.

Kan man sen komma vidare till en fil som Mapsource kan läsa? Jag har nämligen några hundra punkter i ett excelblad och jag skulle vilja få in dem i Mapsource för att där med hjälp av kartan kunna ta bort de som inte längre är intressanta.
 
Excel klarar mycket :) Bara man matar in rätt formler.

Från info-fliken i excelfilen:

Beräkningsmetoder
7 parameter (Helmert). Enligt algoritmer från www.lantmateriet.se och "Handbok till Mätningskungörelsen, Geodesi, GPS" (Lantmäteriverket 1996). Detta Excelprogram ger exakt samma resultat som GTRANS (http://www.lm.se/geodesi/program/gtransrv/gtransframe.htm

Ha! Där ser man. Bevisar iofs mest att jag spenderat för mycket tid med gtrans och för lite med excel. Kul att veta!
 
Makrot som skapar en waypointfil (i Oziexplorerformat) från en lista i Excel fungerar nu, men jag måste snygga till den lite innan jag kan skicka ut den.

Smulan49: Jag mailade just en waypointfil med fredsrösena till dig. Hoppas det fungerar att konvertera den till Garminformat.

Graylingman: Om du har bråttom kan jag fixa en liknande fil om du skickar över en Excelfilen med koordinater.
 
Det är ingen akut brådska, men om det gick att lösa inom nån månad vore det toppen. Bevakar den här tråden tills vidare.
 
Jag konverterade Keplers waypointfil med gpsbabel till Garmin .gdb och öppnade den i Mapsource.
Funkade direkt, kunde verifiera att några av de rösen jag mätt in själv med gps stämde också.
Tack för hjälpen, nu blir det att ta cykel och orienteringsskor för att gå ut och titta på fler rösen. De närmsta ligger bara några km hemifrån men de längst bort ca 15 km iväg, en mil var 10,6 km på den tiden tydligen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ipidia Konvertera rt90 eller wgs84 till sweref99? Navigering 1
BD Convertera RT90 till WGS84 Navigering 3
j-norlin Program som omvandlar WGS84 till Rt90 for macintosh Navigering 0
xidor RT90 doc till Garmin Astro Navigering 5
Gardsiö Hur omvandla RT90 till Sweref 99 TM? Navigering 2
Homann Från RT90-koordinater till kompasskurs Navigering 5
gisslar Omvandla RT90 2,5 gonv till RT90 Long, lat (GG.ggggggg Navigering 3
sotter Konvertera RT90 till WGS-84 Navigering 4
graylingman Konvertering UTM till RT90 Navigering 8
clindh Omräkning WG84 till RT90? Navigering 5
bosseiskogen Garmin GPS vägnavigator med RT90 Navigering 30
birru GPS-mobiler & RT90 Navigering 1
gNuSoftWare Garmin Etrex Legend + RT90 ??? Navigering 6
mfn Koordinatkonvertering (WGS84 -> RT90) Navigering 38
sotter Ligger RT90 X och Y parallelt? Navigering 10
avslutat medlemskap1105 Koordinatproblem (WGS84 -> RT90) Navigering 1
eriol067 Garmin RT90 / Rikets nät Navigering 1
Mike C Ännu en RT90 fråga Navigering 12
jonasolof RT90 support i MapEdit på gång Navigering 16
Fabbro_H WGS84 - RT90 Korspunkter Navigering 2
bogart Knappa in RT90 i GPS'n, hurdå? Navigering 5
haraldn Problem med RT90 i Venture 2.31 Navigering 3
Ka-Ka RT90 & Rikets nät som positionsformat? Navigering 3
CASIO GPS-klocka & RT90 Navigering 1
jabe05 Waypoint+ och RT90? Navigering 0
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Elvah Kmz till gpx-konvertering Navigering 6
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
Swedak wgs84 till csv Navigering 30
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
eloserik Batterilucka till Gpsmap 64 serien. Navigering 9
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
L.A. gpx till kml? Navigering 5
Joakim.e Alternativ till BaseCamp Navigering 2
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
The Crow Vad används en clinometer till? Navigering 25
BengtS Hur använda Garmin 64st när uppkopplad med USB-kabel till dator? Navigering 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...