Ny grupp: "bushcrafting"?

Snälla ni, kan vi låta denna tråd enbart vara en vädjan för att få en egen bushcraftgrupp? Så kan vi fortsätta bushcraft-diskussionerna i den andra tråden tills vidare: https://www.utsidan.se/forum/s ... 4#post839734

Det blir för rörliga annars. Detta är alltså inte en ny grupp utan bara en förfrågan. Jag ska se om jag kan hitta ett smartare sätt att kontakta admin ifall de inte läser sin egen "tipsa-om-förbättringar-plats".

Läs den andra tråden och kopiera in era inlägg ovanifrån där ifall ni har något vettigt att säga. Ni som bara trollar kan väl hitta någon annan plats att leka på? Snälla...
 
Tack!

Språket utvecklas ständigt, det vi lärde oss för 60 år sen, kan vara rena rotvältskan idag.

På 50 talet inom scoutrörelsen var märkestagning tyngdpunkten, givetvis utomhus. Kniv och Yxa var verktyg och inget mer. Givetvis fanns snidarknivar av Moras modell i patrullådan och de brukades. Vår patrull hade dessutom fått snidarknivar från Sheffield av vänliga föräldrar, idag säljs dylika som bildhuggarjärn.
En av inspirationsböckerna var Ute (9129554349) med efterföljare för friluftsungdom när RS drog ut, men även specifika Scout inspirations böcker låg inte långt efter timmerarbeten i Fältarbetsreglementen.

På 2000-talet har Sjöviks FHS gett ut Enkelt Friluftsliv och inspiratonsboken Färd.
Som ledare i Friluftsfrämjande läste vi och studerade vi En bok om friluftsliv (9138610639) inför att leda utflykter med Strövare och ledare.

I början av 80-talet rustades samhällsskyddet, skyddsrum och civilförsvar, den förbedde har ett bättre startläge. I hemkommunen blev jag instruktör i CFF. De lärare som lärde oss, vid kurser och seminarier hade gedigen bakgrund och verklighetsnära tänk. Det resulterade i boken Överleva i det sårbara samhället (9153414861) CFF har givetvis givet ut egna små handböcker och pamfletter.

FM, Armén släppte Lars Fälts HB Överlevnad, den finns som .pdf på nätet https://www.silverheart.se/images/media/Ov3rl3vnad.pdf och kan beställas i bokhandel (M7734-472091). Inte gjorde de FM kurserna ont.
Alla försvarsmakter har sina och klarar man språket finns det hyllmetervis av dylika. Den som USDF gett ut täcker alla beboliga klimatzoner.

Som en motkraft till tekniksamhället började anglosaxiska skribenter skriva om Bushcraft. I efterföljd till egenfarmade Seymour Självhushållning (9100429651), De gamla hantverken,(9134517634) och Handens redskap och verktyg (9137084313) samt Lev som en bonde av Kämpargård (978911306938) gammaldags trapperliv etc. Bland annat Ray Mears (0340834811) och Mors Kochanski (1551051222).

Allt medan ursprungsfolken dagligen brukar de här metoderna vare sig de lever i Amerika, Afrika, Karibien, Australien eller på Nordkalotten.

Buscraft med närapå 20 år på nacken har ersatt Enkelt friluftsliv.

go tur

Tack för en vidsynt betraktelse.

Som så många gånger har John / Seobserver en intressant och en vitt spännande berättelse att delge. (Trots alla förkortningar...)

Ordet ”bruka” finns ofta med. Jag finner till min glädje mycket klokhet att ”bruka” .

Tack John!

Bara att suga i sig.
 
1 Varför skulle man jämföra det med vandring? som att jämföra träslöjd i skolan med gymnastiken.

2 Då har du nog inte förstått innebörden av "bushcraft". Att slå upp ett hillebergtält är inte bushcraft och inte heller att koka vatten på gaskök eller att öppna en påse frytorkat. Bushcraft som jag tolkar det är att man mer går "back to basic" och lever lägerliv alá grottmänniska och helst utan moderna hjälpmedel. En form av rollspel nästan när man söker urgamla metoder för att berika friluftslivet.
Hehe, jag inser när jag började skriva på svaret att jag hade hittat en definition för bushcraft som jag själv var nöjd med, så det här svaret blev något av ett manifest för något jag själv inte ägnar mig åt så mycket. Lite mer än jag tänkte när jag började skriva alltså. Ta till vara på det du vill, och håller du inte med kan du väl lämna ett ”tack för visat intresse” när jag nu gjort mig besväret? =)

För det första, tråden går ju ut på att på ett friluftsforum diskutera det som är bushcraft, och då måste man väl på något sätt kunna definiera när det slutar vara annat friluftsliv (som redan finns representerat) och blir bushcraft? Bushcraft består delvis av att vandra runt i skogen, men allt vandrande i skogen räknas inte automatiskt som bushcraft, som du själv illustrerar. När blir det bushcraft?

Jag ser mig nog inte som en bushcraftare per se, men jag läser en del om det och har sprungit på t.ex. Ray Mears fina tv-serier. Det som lyfts fram är ju hela tiden förmåga och skicklighet i att leva ute. ”Craft” betyder ju hantverk/kunskap. Det är ju både något man kan praktisera vid behov och ägna sig åt att förfina. Som jag förstår begreppet är att kunna läsa terrängen för att välja lägerplats ett exempel på att använda sig kunnande som ingår i bushcraft, även om man tänker slå upp ett hillebergtält på lägerplatsen efter att man använt sina bushcraftkunskaper för att bestämma var det ska stå. Att läsa vädret är också något som jag tänker mig ingår i bushcraft, men som appliceras på allt friluftsliv (därmed inte sagt att alla läser väder bra). Poängen är att färdigheter som, som jag förstår det, måste räknas som bushcraft kommer till nytta och används i allt friluftsliv.

När man som du beskriver vill gå tillbaka till basics inom bushcraft så är det väl för att man vill bli bättre på de där förmågorna som gör att man kan klara sig utan gaskök? Det är den gemensamma nämnaren jag kan komma på för det som räknas som bushcraft, just att man vill utöka kunskap och förmåga att klara sig med mindre. Det går väl inte att dra någon kategorisk gräns för när något slutar vara bushcraft mellan att göra upp eld med tändstickor, tändstål eller friktion mellan träbitar? Det kan ju inte handla om vad som är historisk teknik, för tändstålet är ju den modernaste ”uppfinningen” av dessa tre. Det måste väl vara det alternativ av de tre som är nästa utmaning i att göra upp eld för den som tränar på det som gör att man övar på bushcraft?

Det mesta man gör kan man göra i olika stor utsträckning. Jag fjällvandrar någon eller några veckor per år, men de som går Gröna Bandet fjällvandrar så klart ”mer” än jag, i större utsträckning. Det vore rimligt att det skulle funka på samma sätt med bushcraft. Vill man träna på att sova ute kan man göra det under tarp eller utmana sig mer och göra det i egentillverkat vindskydd.

Jag kollar lite på videor från bushcraftare. Ibland får jag intrycket av en prylsport där man premierar obekväma små ryggsäckar med hög egenvikt och att använda knivar när man borde använda yxor. Nja, det ska kanske tas med en nypa ironiskt salt, men någonstans hoppas jag att det går att spåra den poäng jag försöker göra. Hur som helst, om man propagerar för ett underforum som är distinkt från alla de redan existerande tror jag att det blir tydligast om man lyfter fram perspektivet att man är ute för att träna och förbättra sin förmåga, skicklighet och erfarenhetsbaserade kunskap. Annars tycker jag att det är svårt att särskilja bushcraft från en annan tur i skogen.
 
Det är väl upp till er att bestämma. :)

"Bushcrafting" verkar vara ett vedertaget begrepp även på svenska men "vildmarkskunskap" eller liknande duger bra för mig. Kul om ni vill hjälpa oss, det här är ju ett övergripande ämne som alla kan ha nytta av oavsett om man cyklar, campar, vandrar eller fiskar. Med möjligheten till undertrådar skulle det gå att föra vettiga och givande diskussioner. Tack för responsen! Glad påsk!
 
Tack för vänliga ord, efter ett liv med förkortningar är det svårt att sluta, ursäkta. Här en nyckel.

RS Rover Scouter (äldre 1a klassare av bägge könen)
FHS Folk Hög skola
CFF 1 Civilförsvars förening
CFF 2 Civilförsvars Förbundet
FM Försvars Makten
USDF United States Defence Forces

Glad Påsk o tur
 
Bra böcker i dessa lästider

Böckerna Green Woodwork av M Abott (0946819181) och Primitive Living, Self-Suffenciency, and Survival Skills av T J Elpel (9781592282081) rekommenderas starkt, primitiva metoder är mycket träålder.

go tur
 
Senast ändrad:
Tack för vänliga ord, efter ett liv med förkortningar är det svårt att sluta, ursäkta. Här en nyckel.

RS Rover Scouter (äldre 1a klassare av bägge könen)
FHS Folk Hög skola
CFF 1 Civilförsvars förening
CFF 2 Civilförsvars Förbundet
FM Försvars Makten
USDF United States Defence Forces

Glad Påsk o tur

Tack John och glad påsk!

Du är både en krydda och en glädje tillika en gåta att förstå ibland.

Om du har en översättning som här lär du oss en hel del mer av förståelse och kunskap från oss här.

Fortsätt och låt dina inlägg vara en källa till kunskap.

TSTS nu... (Tar en snaps till sillen nu)

Skål!
 

clindh

Forumvärd
Sådärja - sorry det tog tid men nu finns
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...