Nya Sarekkartor

Calazo har kommit ut med tre kartor i 1:25000 över delar av Sarek samt Ahkka. De bygger på de senaste lasermätningarna och resultatet är fascinerande detaljerat. Mycket information har tillkommit som saknas på gamla fjällkartan och även jämfört med Calazos tidigare 1:50000 över Sarek. Jag passade även på att beställa den nya editionen av den sistnamnda som är rejält reviderad. Ser bara två lyxproblem i sammanhanget: 1) Finare skala betyder mer karta. Hur många har jag plats för i packningen? Det blir nog minst tre i sommar. 2) Calazos app borde ge en lösning på 1) men den finns tyvärr bara för iPhone.
 

Bilagor

  • Karta.jpg
    Karta.jpg
    52.6 KB · Visningar: 874
Alltid trevligt med större skala! De innehåller alltså mer detaljer av terrängen jämfört med de tidigare kartorna?

Jag önskar bara att Calazo ville skippa den mörka skuggningen dom har på sina kartor! Den känns lite slumpmässig och gör det svårt att se höjdkurvorna.
 
Jag tror att det är kartografen (och långfärdsskridskoåkaren) Oskar Karlin som ligger bakom de nya kartorna. Fascinerande hur dom nästan ser tredimensionella ut!
 
Var tvungen att köpa två av de nya kartorna.

Upplösningen och känslan för topografin är ruggigt bra. Raviner och "småskalig" topografi framträder bra.

Blockmark är inritat med svarta prickar. Givet att det stämmer är det en bra hjälp vid planering av tältplatser.
 

Bilagor

  • IMG_20200407_173337_1.jpg
    IMG_20200407_173337_1.jpg
    56.7 KB · Visningar: 540
  • IMG_20200419_121413.jpg
    IMG_20200419_121413.jpg
    67 KB · Visningar: 546
  • IMG_20200419_121949.jpg
    IMG_20200419_121949.jpg
    64.3 KB · Visningar: 537
Vet ni om man kan beställa kartor för egenvalda ytor och i valfri skala från calazo? De gör ju fantastiska kartor, men ibland täcker de inte in alla områden som man önskar...
 
Inspirerad av tråden gjorde jag som skogsbaronen ovan och köpte några kartor. Mycket imponerad, en ny nivå som gläder en gammal kartentusiast och kartritare.
Sylarna i 1:20 000 är en fröjd att se, ser fram emot sommarens turer. Har ju med min GPS med FriPro men papperskartan (nåja, plast) kommer att vara framme nu. Med skalan 1:20 000 rör man ju på sig på kartan också ;-)
 

Bilagor

  • Sylarna.jpg
    Sylarna.jpg
    126.2 KB · Visningar: 338

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...