Stadium viktmärker sina Everest-ryggor!

På Everestryggorna sitter det numera en liten lapp fastsydd som berättar vad de väger! Svinbra tycker jag, och värt en liten burk med vita bollar! Finns det nån annan som gör så?

Tyvärr anges olika siffror på webben och på lappen. Inte lika bra. Så den där Classic 60 är antagligen inte så lätt som jag trodde.

Detaljer:
Trevliga men förvirrade viktangivelser på Stadium
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-04-23 kl 19:27]
 
Ett bra initiativ! Om man bortser från fadäsen med de olika uppgifterna.. :)

Vikt är en uppgift som borde vara med på alla outdoorprylar i butik. Kläder, sovsäck, ryggor m.m. Ibland finns det med men långt ifrån alltid.

Mvh Micke
 
Bollvik; sa:
Ett bra initiativ! Om man bortser från fadäsen med de olika uppgifterna.. :)

Vikt är en uppgift som borde vara med på alla outdoorprylar i butik. Kläder, sovsäck, ryggor m.m. Ibland finns det med men långt ifrån alltid.

Mvh Micke

Håller helt med. Avsaknaden beror förmodligen på att så många användare inte tycker att ett kilo hit eller dit spelar så stor roll.

När tillräckligt många inser hur betydelsefull vikten på prylarna är för det totala välbefinnandet kommer det nog att bli så. Stadium ligger väl lite före där...

Jörgen
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
På Everestryggorna sitter det numera en liten lapp fastsydd som berättar vad de väger! Svinbra tycker jag, och värt en liten burk med vita bollar! Finns det nån annan som gör så?
2007-04-23 kl 19:27]

Väger den inte mycket mer med den lilla lappen? :)

//A
 
Sanningsenlighet!

Lika viktigt som att viktangivelse finns är att den är korrekt!

Jag har flera gånger köpt saker som vid kontrollvägning visat sig väga mer än kataloguppgiften. Den värsta syndaren som jag träffat på är Mountain Equipment som angett rejält felaktiga vikter på såväl sovsäck (Dewline) som dunjacka (Annapurna).

Norröna tror jag är den enda som angett högra vikt än den uppmätta, det gäller ryggsäcken Para Ranger.

Tycker det är mycket olyckligt med trimmade viktuppgifter från tilverkare då många har med vikten som ett viktigt kriterium vid köp.

Uffe
 
Re: Sanningsenlighet!

Schneeberger; sa:
Lika viktigt som att viktangivelse finns är att den är korrekt!

(klipp)

Norröna tror jag är den enda som angett högra vikt än den uppmätta, det gäller ryggsäcken Para Ranger.

(klipp)

Uffe

Har samma erfarenhet, Norröna lägger av någon anledning på extra vikt i deras angivelser, åtminstone på deras stora ramsäckar son i verkligheten väger 7-8 hekto mindre än de anger på säckarna.

HB brukar ligga väldigt bra i deras viktangivelser, likaså Westernmountaineering :), fast de skriver bara vikten i katalogerna vad jag vet. MSR anger vikten på förpackningen och den brukar stämma bra.

//J
 
Re: Sanningsenlighet!

Schneeberger; sa:
Lika viktigt som att viktangivelse finns är att den är korrekt!


Javisst, håller med. Vid närmare eftertanke tycker jag nog att butiken skulle hålla med våg så man kan kolla :). Ett visst spann på viktintervallerna kommer man väl inte ifrån. Kan ju vara intressant att veta om "min" pryl är i övre eller undre delen av spannet.

Mvh Micke
 
Vikt på ryggsäckar

Fjällräven har det, Haglöfs har det, Lundhags har det, TNF har det, Norröna har det......

En lapp med bl.a. vikten alltså.
 
Re: Vikt på ryggsäckar

zeromaker; sa:
Fjällräven har det, Haglöfs har det, Lundhags har det, TNF har det, Norröna har det......
En lapp med bl.a. vikten alltså.

Möjligen på den lösa pappersetiketten, om man har tur. Eller?
Jag tycker ändå att Stadium går ett steg längre med en liten fastsydd lapp. Då kan man se vikten även på en begagnad säck, eller på sin egen säck även en månad efter inköp...

Volymen står ju inte sällan med väldigt stora siffror på säckarna, trots att den ju går hyfsat att bedöma ändå, så varför inte en liten, liten viktlapp?

Jag ser det som ett tydligt steg i rätt riktning.
[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-04-23 kl 22:27]
 
Martin Fjaderlatt.se; sa:
På Everestryggorna sitter det numera en liten lapp fastsydd som berättar vad de väger! Svinbra tycker jag, och värt en liten burk med vita bollar! Finns det nån annan som gör så?

Tyvärr anges olika siffror på webben och på lappen. Inte lika bra. Så den där Classic 60 är antagligen inte så lätt som jag trodde.

Jag uppskattar också att tillverkarna av friluftsprylar blir duktigare och duktigare på att ange vikten. Det är alltid bra att få en viss uppfattning om vikten.

Dock bör man ändå ta med sig vågen till butiken, då det kan skilja ganska mycket mellan individuella exemplar av olika saker. T.ex. köpte jag senast en Haglöfs LIM 100-sovsäck, och det diffade närapå 60 gram mellan det tyngsta och det lättaste exemplaret.

Den angivna katalogvikten var 730 gr, men alla jag vägde låg över 800gr. Man kan som sagt räkna med ett 10-15 procentigt påslag.

Mvh /Joel
 
Även om jag inte är gramjägare, men när ska det bli lika självklart att det finns en krönt våg i friluftsbutikerna som det är i matbutikerna, så man som kund kan kolla vad prylarna väger.

Per Brune
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...