Posta din favoritflaska för hiking

Hejsan,

Jag skall ut o hikea nu på vinterlovet och har börjat kolla på en vattenflaska som jag kan ha med på turen.
Har ni något tips på en personlig favorit-flaska som ni använder i dagsläget ? :)

Men jag tar gärna emot fler tips så jag har lite och jämföra emellan.

Tack på förhand!

/E
 
Senast redigerad av en moderator:
Från Gröna lyktan , Vodka Explorer 0.7L petflaska.

Den som vill ha ögene på sig på väl tåget,fjällstationen och vandringen vid drickande av vatten låter dom lättavtagbara stilfulla etiketterna sitta kvar
 
Jag har föredragit 60 cl Festis-flaskor, de väger nämligen lika mycket som en 50 cl PET (troligen gjorda från exakt samma preform) men eftersom de inte behöver tåla tryck så kan de göras så de rymmer mer.

Numera tror jag de har annat utseende, men jag har samlat på mig ett gäng av den gamla modellen. Fördelen med dem är spåret som gör att man enkelt kan sätta fast dem på olika sätt med ett enkelt snöre med snörlås.

festis1.jpg


Jag har alltså kört med dessa i flera år och tycker de funkar perfekt, vid vandring har jag alltid en på vardera axelrem, och går man utan ryggsäck är det enkelt att flytta en flaska till bältet.

(När man har den sitter i bältet är det viktigt att snöret vrids så det korsas bakom bältet, syns inte på bilden men gör man inte det så lossnar den för lätt. På ryggsäcksremmen gör man bara ett lärkhuvud typ och drar åt.)

Dock frågar du nu om vinterbruk och då är man kanske inte lika intresserad av att ha dem sitta framme i kylan.
 
Nalgene, 1 liters, wide mouth så den snabbt kan fyllas i vattendrag, genomskinlig så man ser färgen på vattnet man dricker.

https://www.outnorth.se/nalgene/wide-mouth-bottle-1l#GreyBlue


Håller med i stort men tycker den är lite onödigt stor. Den stora på 1000ml får följa med på andra turer men inte i ryggan. Det finns en flaska med samma wide mouth-öppning men som är på 590ml ist. Har lånat kork från en "vanlig" Nalgene- flaska istället för den medföljande med sugrör.

https://www.outnorth.se/nalgene/multidrink-bottle-tritan?gclid=Cj0KCQiArenfBRCoARIsAFc1FqcwhdwIUoGXPLetueEl7rUnIS4bJ9Aq21vK0M2v7vdNmKcYxyAFMGUaAugZEALw_wcB#BlueGrey
 
2 st 0,5 l PET-flaskor av den lite kraftigare sorten, t ex efter Imsdal mineralvatten eller Vitamin Well.

Drickventil, så man kan släcka törsten med spillfritt enhandsgrepp och slipper fippla med (och tappa) en skruvkork. Imsdal säljs med ventil. Eftersom jag själv aldrig köper något drickbart på PET-flaska, får jag tigga ihop både flaskor och lösa ventilkorkar från vänkretsen.

Nackdelen med drickventil är att den snabbt fryser igen i minusgrader, men på en vintertur får man ändå bära sin dryck någonstans nära kroppen.

Att jag har med två stycken flaskor beror inte på att jag bär på så mycket vätska (det behövs mycket sällan), utan på att jag vill kunna fylla bägge med varmt vatten och ställa i kängorna över natten vid behov. Det blir inte heller så viktigt, om en av flaskorna skulle råka gå sönder.
 
0.5l nalgene Wide mouth.

Använder den även för att blanda t.ex varma koppen i. Så den fyller flera användningsområden för mig.
 
50-60cl PET-flaska med "sportkork" tycker jag fungerar bäst på vandringar vår/höst/sommar.
En Imsdal har det blivit någon gång då jag glömt flaskan hemma, bara svänga in på en mack och köpa.

Som Joanna nämner så kan korken frysa fast ifall det är kallt och man har flaskan exponerad, det märkte jag på senaste toppturen men då var det i princip bara "slush" i flaskan ändå så det är förståeligt om det fryser ihop vid de temperaturerna.
 
Sommartid, 1½ liters PET samt en 1 liters PET. Då jag oftast rör mig i Mälardalen är det inte alltid så lätt att hitta bra vatten, som i fjällen. Vintertid, termos med kaffe + 1 liters PET med vatten, bara dagsturer nu mera.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...