Bush crafting

Till alla som funderar på begreppen: jag är inte ute efter att ändra något men det är väl bra om vi vet vad vi pratar om? Personligen lekte jag scout (har aldrig varit) som barn och åkte båt och hängde i skogen med mina föräldrar och lärde mig massor den vägen. Inte hade vi begrepp för det heller och som någon sa gick det bra ändå. Det är väl det jag saknar här, folk som bara gillar att vara ute och greja på med allt möjligt utan att ödvändigtvis behöva ha specialutrustning och internetuppkoppling. Så det är kul att se att ni finns!
 
För mig är bushcraft mer långsiktigt och stationärt överlevande. Mitt tolkning är att överlevnads handlar mer om att hantera en akut uppkommen situation: olycka, vilse, ev flykt om vi inkluderar militära aspekter. Bushcraft för mig är mer långsiktigt: bygga läger där man inte bara ska bo en natt eller två, tillverka, samla för att lagra, kanske till och med odla. Men ändå någon form av bristsituation avseende både mat och utrustning.
Jag tycker också att men bör använda svenska ord när det finns men kommer tyvärr inte på något lämpligt svenkst ord för bushcraft.

I min värld heter det damasker och hängmatta. Som diskuterats i en annan tråd är hammock för mig en trädgårdssoffa man kan sitta och gunga i:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Hammock
Jag får erkänna att jag inte heller hittat något bra svenskt ord för snowboard.

Men språkvård kan vi ta i en annan tråd och för att återgå till bushcraft så är det ganska likt lägerliv för mig men lägerliv kan man leva utan bristen på mat och utrustning som jag lägger in i bushcraft-ordet.

/Patrik
 
Till alla som funderar på begreppen: jag är inte ute efter att ändra något men det är väl bra om vi vet vad vi pratar om? Personligen lekte jag scout (har aldrig varit) som barn och åkte båt och hängde i skogen med mina föräldrar och lärde mig massor den vägen. Inte hade vi begrepp för det heller och som någon sa gick det bra ändå. Det är väl det jag saknar här, folk som bara gillar att vara ute och greja på med allt möjligt utan att ödvändigtvis behöva ha specialutrustning och internetuppkoppling. Så det är kul att se att ni finns!

Scouting betyder spaning, men det är få som säger det i sverige. "Jag är med i Spanarna och jag är alltid redo" :)
 
Några klipp ur wikipedia

Scoutcraft is a term used to cover a variety of woodcraft knowledge and skills required by people seeking to venture into wild country and sustain themselves independently. The term has been adopted* by Scouting organizations to reflect skills and knowledge which are felt to be a core part of the various programs, alongside community and spirituality. Skills commonly included are camping, cooking, first aid, wilderness survival, orienteering and pioneering.

*begreppet är äldre än scoutrörelsen


Bushcraft is wilderness survival skills. It is about thriving in the natural environment, and the acquisition of the skills and knowledge to do so. Bushcraft skills include firecraft, tracking, hunting, fishing, shelter-building, navigation by natural means, the use of tools such as knives and axes, foraging, water sourcing, hand-carving wood, container construction from natural materials, and rope and twine-making, among others.[


Survivalism is a movement of individuals or groups (called survivalists or preppers) who actively prepare for emergencies, including possible disruptions in social or political order, on scales from local to international. Survivalism also encompasses preparation for personal emergencies, such as job loss or being stranded in the wild or under adverse weather conditions. The emphasis is on self-reliance, stockpiling supplies, and gaining survival knowledge and skills. Survivalists often acquire emergency medical and self-defense training, stockpile food and water, prepare to become self-sufficient, and build structures such as survival retreats or underground shelters that may help them survive a catastrophe.


Även om jag naturligtvis siktar på att komma hem med livet i behåll så är mina utflykter knappast att beteckna som regelrätta överlevnadsövningar. Slagit läger, tältat, använt kniv och yxa, gjort upp eld och lagat mat i det fria har jag gjort långt innan jag hört talas om bushcraft och internet och jag känner inget direkt behov av att kalla det jag sysslar med för något särskilt och definitivt inte av att svänga mig med utländska termer. Men det är jag och jag inser att många (främst yngre) har lättare att ta till sig saker om dessa har ett namn på engelska. Fenomenet är påtagligt inom sportfisket där väl snart ord som spö, blänke, krok mfl utmönstrats till förmån för motsvarande engelska ord.

För mig, liksom för en föregående skribent, är en hammock en slags trädgårdsmöbel och en hängmatta en hängmatta. Torrvaror och konserver har jag alltid haft i skafferiet och jag äger såväl gasolbrännare som trangiakök men aldrig kallat mig för prepper (och detta trots att jag oftast har en fällkniv på mig).
 
Eftersom den här tråden börjar hamna långt ifrån det trådskaparen var ute efter så kommer här ett inlägg för att lägga den på rätt kurs igen:

MCQ Bushcraft. https://www.youtube.com/user/MCQBushcraft
Är en trevlig kanal som på ett ickehysteriskt sätt ger tips och idéer kring vildmarksliv och vad man kan göra och inte i naturen. Mer ut ett ”Det här är trevligt att pyssla med vid elden”-perspektiv.
 
Nåja, trådskaparen är inte bara äventyrs- och vildmarkspedagog utan också språklärare så för mig är även de etymologiska diskussionerna intressanta men du har rätt, det är inte språket i första hand jag ville diskutera. Däremot är det ju bra om vi har någon gemensam språklig grund för ämnet.
 
Lausvik skrev: Bushcraft is wilderness survival skills. It is about thriving in the natural environment, and the acquisition of the skills and knowledge to do so. Bushcraft skills include firecraft, tracking, hunting, fishing, shelter-building, navigation by natural means, the use of tools such as knives and axes, foraging, water sourcing, hand-carving wood, container construction from natural materials, and rope and twine-making, among others.

Det är väl lite så här jag ser det också. Begreppet rymmer ett ganska stort område, inte bara spänta stickor, alltså.

Någon framförde att "bushcrafting" kunde vara en egen grupp här på Utsidan. Det tycker jag också, det var därför jag lyfte frågan. Fördelen med det skulle vara att man kunde diskutera olika ämnen inom "bushcrafting" (se ovan!) i olika trådar. Om jag börjar skriva om vildmarkshygien eller vattenrening nu hamnar vi snart in på villovägar och sen blir det svårt att hitta just hygien- eller vattentipsen. Vad tycker ni? Ska jag göra en framstöt eller känns ämnet inte tillräckligt intressant?
 
Kanske en bra idé att lyfta fram ”BC” som en del av friluftslivet i en egen rubrik.

Jag skulle exempelvis vilja prata Fältugn eller Dutch Oven och det borde nog passa in där och inte bland kökstrådar som behandlar ämnet utifrån minimalism.

För övrigt, nån som har erfarenhet av dessa?
 
Kanske en bra idé att lyfta fram ”BC” som en del av friluftslivet i en egen rubrik.

Jag skulle exempelvis vilja prata Fältugn eller Dutch Oven och det borde nog passa in där och inte bland kökstrådar som behandlar ämnet utifrån minimalism.

För övrigt, nån som har erfarenhet av dessa?

Ja, det vill jag också diskutera! Har inte direkt erfarenhet av nämnda ugnar men har en eldgrop hemma och håller på experimenterar en del med utomhusmatlagning över eld. Nu vill myndigheterna inte att vi eldar eftersom de inte vill hålla på åka på eldslarvningsuppdrag utan fokusera på C-relaterade saker. Prata på du, vi ser var vi hamnar. Tills vidare tycker jag den här tråden kan behandla allt som rör detta, sen kanske vi kan dela upp i olika ämnen.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...