Bäst vandring på Island?

Hej!

Jag undrar lite om det är någon som vandrat på olika ställen på Island och vad som ör att föredra och i så fall varför? Funderar mest på Hornstrandir eller Landmannalaugr.

Nån som vandrat på båda ställena? Landmannalaugr verkar ju ganska befolkad, vilket oroar mig lite... är det som Kungsleden? Är ganska erfaren vandrare och trivs bäst när det är lite lagom med folk runt omkring... 🤓

Även andra tips mottages tacksamt om vandring på Island!
 
Hej!

Jag undrar lite om det är någon som vandrat på olika ställen på Island och vad som ör att föredra och i så fall varför? Funderar mest på Hornstrandir eller Landmannalaugr.

Nån som vandrat på båda ställena? Landmannalaugr verkar ju ganska befolkad, vilket oroar mig lite... är det som Kungsleden? Är ganska erfaren vandrare och trivs bäst när det är lite lagom med folk runt omkring... 🤓

Även andra tips mottages tacksamt om vandring på Island!

Jag har gått Lagurvegur två gånger. Första gången 2010 var det ganska mycket folk, alldeles för mycket för min smak. Dock ville min dotter också gå där och därför åkte jag dit igen 2015. Då var de hur mycket folk som helst där, kanske dubbelt så mycket som 2010. Dessutom var det mycket trista typer där - bl.a. stora grupper med högljudda amerikanare som gick utan packning (den kördes med Jeep mellan övernattningsplatserna åt dem). Tydligen har turismen exploderat på Island sedan deras finanskris och sedan 2015 har den mer än fördubblats enligt vad jag läst.

Otroligt vackert och häftigt efter Lagavegur, men jag kommer nog aldrig att återvända.
 
Vad tråkigt att höra. Var på island för länge sedan (slutet av 70-talet) och uppskattade att det var så "oturistigt". Vid Tingvellir fanns bara en vaktstuga. Ingen camping, inga anläggningar för turister. Enda stället jag minns där det fanns en liten byggnad med toa o.s.v. var Geisir. Visst var där enstaka turistbussar med amerikaner, men de släpptes bara ut, irrade runt lite förvirrat ett tag och sedan åkte de vidare. Har drömt om att åka tillbaka, men ni bekräftar ju mina farhågor.

Du kommer att få en fantastiskt fin resa ändå, Falken83. Trots att det på sätt och vis är ett förött land finns nog de vackraste platser jag sett där.
 
Hej!

Jag undrar lite om det är någon som vandrat på olika ställen på Island och vad som ör att föredra och i så fall varför? Funderar mest på Hornstrandir eller Landmannalaugr.

Nån som vandrat på båda ställena? Landmannalaugr verkar ju ganska befolkad, vilket oroar mig lite... är det som Kungsleden? Är ganska erfaren vandrare och trivs bäst när det är lite lagom med folk runt omkring... 🤓

Även andra tips mottages tacksamt om vandring på Island!

Jag var på Island och gick Lagurvegur ner till Skogar nu i slutet av juli, början av augusti och jag tyckte inte det var för mycket folk direkt. Den enda sträckan där jag själv upplevde det som störande mycket människor på var vägen ner mot Skogars vattenfall, ca 12 km,där översvämmades hela leden sista sträckan av folk som gick små utflykter + tog selfies vid alla jättefina vattenfall.

Men rent generellt tyckte jag inte att det var så farligt, men jag började ofta gå relativt tidigt på morgonen, typ kring sex-sjutiden. När jag gick från Landmannalaugar till Hrafntinnusker så träffade jag på enbart på en annan människa. Men vissa dagar gick jag senare och då var det mer trafik, kanske att man mötte ca 10-15 pers per etapp.

Jag kan verkligen rekommendera turen ändå, fantastiskt vackert landskap som skiftar så mycket, allt från vulkaniska, bubblande svaveldoftande terräng till björkskogens lummiga blomsterprakt vid Thorsmark. Eller glaciärerna och rejäla stigningarna mellan Thorsmark och Skogar.
 
Jag var på Island i början av auguti och åkte ringvägen. Det är väldigt stor skillnad på antal turister i gyllene cirkeln jämfört med de norra och östra delarna. Min känsla är att 90% av alla som besöker Island nöjer sig med Tingvellir, Geysir, Gullfoss, blå lagunen och områdena däromkring. Vill du bort från folk så åk till nordvästfjordarna. Höglandet var jag tyvärr inte i då vi inte hade någon fyrshjulsdriven bil.
 
precis som tomhylsan skriver rör sig en överväldigande majoritet av turisterna på island sig inte särskilt mycket. åker man ringvägen söderut är det otroligt busy förbi selfoss och bort till färjeläget till vestmannaeyar och vik, kör man vidare och passerar jökulsárlon så är man rätt så ensam därefter upp mot höfn och vidare mot östfjordarna.

vill man vandra på island utan att behöva stångas med turister så får man ha en vecka extra och ta sig ut i landet. då kan man gå i fjordarna i öst eller nordväst över bergen eller på dom gamla landsvägarna som går ut ur en fjord och in i nästa och då stöter man inte på mycket folk. tycker det har blivit svårare att lifta på isländska landsbygden på senare år vilket kan behövas vid den här typen av resa, men har man tålamod blir man ofta upplockad till slut.

en tanke angående boende. det har blivit otroligt mycket dyrare på island sen 10 år tillbaka, och ställen är ofta fullbokade. har man med ett tält kan man slå upp det i princip var som helst utan att behöva bry sig om att ha planerat sin rutt i förväg.

för att inte återvända från sin islandstur med en bitter smak av en dyrare nota än tänkt och att detta till synes glesbefolkade land istället var smockfullt med bufflar med västerländska pass så är mitt råd som sagt att ha några extra dagar för att kunna ta sig lite längre bort från reykjavik och ha lite mer space för oväntade vändningar i ens schema. och skippa alla klassiska turistmagneter som gyllene cirklar, uråldriga fontäner och blue lagoons och hitta ditt eget vattenfall och ditt eget lokala badhus istället(där finns nästan 200 stycken på ön !!!)
 
Jag är "nyss" hemkommen efter en resa till Island. Eftersom det var i slutet på augusti så tror jag mängden turister var något lägre än i mitten av sommaren. Vi märkte ändå en tydlig skillnad när vi lämnade ringvägen och åkte ut på Snaefellsnes. Mindre folk på badhuset, trots att det var i Grundarfjörður där Kirkjufjell ligger (ett av de mest fotade bergen på Island). Även mindre folk där vi gick dagsturer. Till exempel följde vi en stig från campingen rakt upp i bergen bakom byn. Där mötte vi inte någon alls.

Hornstrandir kan jag verkligen rekommendera om man vill se mindre folk. Otroligt vackert område som är lite krångligare att ta sig till. Vill man se fjällräv på nära håll är det hit man ska åka. Det är fortfarande många som tar sig dit, men jämfört med resten av Island så är det lugnt. Jag körde upp till Ísafjörður och tog båt därifrån. De går till många olika platser i naturreservatet. Det gör att man enkelt kan sätta ihop sin egen tur i området med start på en plats och mål på en annan.
Man kan också flyga inrikes, men flygplatsen i Ísafjörður är väldigt liten och ligger på en smal yta mellan bergen och havet. Inget för den flyg-rädde med andra ord och risken för inställda flyg är större än normalt. Det är också ganska dyrt att flyga med baggage.

Jag kommer skriva om min vandring i naturreservatet här på utsidan. Den blev inte så lång som det var tänkt från början på grund av yttre omständigheter. Detaljerna kring det lämnar jag däremot till själva berättelsen. Så håll ett öga öppet ifall du vill veta mer om Hornstrandir.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
abe1970 Vandring i början av juni Trekking 10
jojjebros Vandringsleder i Bosnien Trekking 1
olik0 IT på vandring? Trekking 20
Olander Hjälp att identifiera berg i Himalaya! Trekking 6
rogera1 Vandring i februari? Trekking 8
Paradis-Oskar Vandring i Trillemarka-Rollagsfjell Trekking 0
C.O Vandring och vätska - hur mycket och vad? Trekking 14
Jakob Wilhelm Vandring i Baskien - pilgrimsleden längs med kusten Trekking 0
Jackiie Tälta med halsfluss? Ej vandring Trekking 7
Bizcan 800km vandring el camino Trekking 0
Linda74 Vandring i Bad Gastein Trekking 3
Hagge17 Vandring/toppar i Banff Trekking 2
Pjonta Frågor om vandring i patagonien Trekking 1
grankott3 Vandra i Atacama Trekking 0
Silverswede Vandring 2-14 januari - vart? Trekking 0
Kaj Yak Teneriffa - vandring i 5-7 dagar Trekking 4
oddbol Vandring nära Reykjavik okt-nov Trekking 0
Bondmoran Tips på vandring okt-nov Trekking 3
adamoscarson Förslag på vandring 20-23/10 Trekking 1
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
johannesk Vandring i Dolomiterna Trekking 9
camoscio vandring vs promenader Trekking 17
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
mepe70 Hur hittar man rätt vandring? Trekking 7
4000mil.se Tips: Vandring i Transsylvanien Trekking 0
magnusk750-2 Lättare vandring i Skottland Trekking 2
gusfallca Vandring på Gran Canaria Trekking 8
JohanBe Vandring i Europa på våren? Trekking 14
veni Santa Cruz trekk, en fyra dagars vandring i Peru Trekking 1
Charlotte J Tips till vandring i sista hälften av september - Pyrenéerna? Trekking 1
Fabbe78 Nybörjartips Jämtland Trekking 5
JohnChristoffer Fråga om vandring i Sarek Trekking 6
Chris66 Nepal. Vandring ca 10 dagar. Trekking 13
snuffle Tips på 2 veckors vandring i Storbritannien? Trekking 4
Talgoxen Mallorca, vandring i November Trekking 1
k elias Vandring med småbarn i oktober - Polen? Trekking 0
biker44 Vandring i Dolomiterna Trekking 2
L.A. Argentiere-Chamonix logi-vandring Trekking 5
hovberget Vandring i augusti, tips sökes! Trekking 7
marmit Fantastisk vandring i Korsikas höga berg Trekking 3
nyajasmine Tips på vandring på Irland sökes! Trekking 1
Panil Vandring i Storbritannien Trekking 0
pfrykman Vandring med familj runt Innsbruck Trekking 3
julle.chavez Vandring i Nya Zeeland Trekking 1
Anna-Carin Vandring i USA - Seattle Trekking 0
Elserrr Vacker vandring med tält i europa? Trekking 7
idalofgren Vandring i Filippinerna Trekking 0
victor.olsson Vandring Island. Tips. Trekking 14
Leightwalk Någon med erfarenhet av vandring i SydKorea Trekking 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...