Jag vill leva i vildmarken en längre period, möjligen över vinter.

Jag har tänkt i dessa banor ett tag nu, det har mest bara varit tankar/drömmar men nu på sistone känns det som jag kanske bara skiter i allt och gör det!

Frågan är: vart börjar man? Jag tänkte börja med att köpa böcker och lära mig allt om överlevnad, växter osv. Sen köpa ett luftgevär, pilbåge eller armborst (vad är bäst?) och bemästra det så bra jag kan innan jag ger mig ut.

Sen hade jag tänkt köpa kläder, kniv, fiskeutrustning, multiverktyg, sovsäck och allt sånt som man kan tänka sig behöva. Om jag förstått det rätt så är mat en av de svåraste sakerna att få tag på ute i vildmarken, stämmer det? När det kommer till sådana här saker är jag väldigt stark psykiskt, finns perioder jag har utfört fysiskt arbete i flera dagar utan att äta bara för att testa mig själv och det gick helt utmärkt. Jag skulle inte heller ha problem med att äta insekter och vilket djur som helst som är ätbart, även om det smakar skit.

Min största fundering i dagsläget är vart i Sverige man skulle kunna göra något sånt här, jag vill helst inte stöta på några andra människor alls.

Finns det någon här som gjort något liknande, hur gick det? Är det jag tänker göra ens utförbart i Sverige, speciellt under vintern? Är jag alldeles för naiv och kommer ge upp inom en vecka? :)

Jag vet att erfarenhet är viktigt men erfarenhet får man igenom att göra saker. Därför tänkte jag spendera kanske 1-2 månader att bara läsa och memorera ALL information jag kommer behöva (tänker inte släpa med böcker så klart). Sen bemästra och öva de viktigaste sakerna (luftgevär/pilbåge/armborst), göra eld osv. Sen helt enkelt ge mig ut och se vad som händer. Jag har lite sparade pengar så jag kommer kunna köpa kvalité utrustning och allt sånt.

(Och ja, jag har sett into the wild men jag har haft dessa tankar innan jag sett filmen)

All information/tips/idéer som ni kan dela med er uppskattas!
 
Först och främst:

1. Du kommer behöva markägarens tillstånd för att få stanna på samma plats mer än en natt

2. Det är inte lagligt att jaga med vilka vapen som helst och under vilka tider som helst

3. Det är oerhört opraktiskt att leva på jakt, det finns en anledning till att jordbruket anses som ett av den moderna civilisationens första steg. Jägare och samlare hade helt enkelt inte tid att utveckla sig.

4. Det finns minst 3, troligen fler, gamla trådar i forumet som handlar om ungefär samma sak. Lägg ner lite arbete själv och sök :)
 
Först och främst:

1. Du kommer behöva markägarens tillstånd för att få stanna på samma plats mer än en natt

2. Det är inte lagligt att jaga med vilka vapen som helst och under vilka tider som helst

3. Det är oerhört opraktiskt att leva på jakt, det finns en anledning till att jordbruket anses som ett av den moderna civilisationens första steg. Jägare och samlare hade helt enkelt inte tid att utveckla sig.

4. Det finns minst 3, troligen fler, gamla trådar i forumet som handlar om ungefär samma sak. Lägg ner lite arbete själv och sök :)

1. Om en person i Sverige inte vill ta del av samhället, var kan den personen ta vägen? Om du kan hänvisa till en plats så stannar jag på det stället. Om du inte kan hänvisa till en plats så väjer jag ett ställe där jag inte är i vägen för någon och jag ser naturligtvis till att inte på något sätt skada/ändra platserna jag stannar på. Jag lämnar allt som det var innan jag kom dit.

2. Om det finns lagliga alternativ så väljer jag de lagliga alternativen. Finns det inga lagliga alternativ så har jag inget val. Jag måste äta för att överleva. Jag jagar bara så jag har tillräckligt att äta och dödar naturligtvis inga djur som är utrotningshotade eller liknande.

3. Läste du mitt inlägg? Om mitt mål var att leva så praktiskt som möjligt skulle jag knappast sitta och fundera på att leva i vildmarken.

4. Jag vet att det redan finns trådar, jag har redan läst igenom en del men jag ville ha en egen tråd där mina specifika frågar kunde bli besvarade. Jag kommer dock söka lite noggrannare och läsa igenom dom andra om jag hittar dom.

Tack för ditt inlägg :)
 
Är nog ganska kört.

Ett område i Sverige som är helt ostört från andra människor är svårt att hitta. Möjligen något större skogsparti i Norrlands inland nedanför fjällkjedjan.
Den mat som du behöver kan du inte hitta där. Du kan inte leva enbart på kött och de örter, rötter och annat ätligt är antingen översnöade eller innehåller inget i näringsväg på vintern.
Tänker du att jaga med luftgevär så är det nog småfåglar som du kan fälla. Med pilbåge, som är olagligt att jaga med i Sverige, kan du fälla större vilt. Men du måste vara väldigt duktig då en båge genererar dödlig energi endast på korta avstånd, upp till 20, 25 meter. På längre håll blir det bara skadat.
 
Eftersom du är så besluten, lär dig alla ätliga och brukbara växter i den terräng du avser vara i, ta det i portioner om 50 i taget så hinner minnet med. De flesta växter ser rätt olika ut höst, vinter, vår och sommar. SÖS växtkunskapskurs lär dig inte bara hur de ser ut utan även hur de brukas. Stefan Källmans bok om Växter för överlevnad och medicin är rekomendabel.
Ett generellt gott råd är att du äter upp dig minst 25%, för du lär behöva ha något att leva på.
 
Tråkig attityd.

Du har visst ett val. Det kallas att följa lagen och göra rätt för sig. Du har ingen rätt att tjuvjaga bara för att du fått för dig att du vill pröva på detta.


Är du fullt seriös och verkligen vill genomföra detta föreslår jag att du letar upp ett stort område och kontaktar samtliga markägare som berörs. Berätta om dina planer. Skaffa mediastöd i lokal media, så att du inte framstår som en "random crazy person".
Jag tror att de flesta markägare skulle vara positiva (åtminstone inte negativa) till detta, förutsatt att du gör upp i förväg. Det är möjligt att få tillfällig jakt och fiskerätt av markägarna, men då måste du nog göra ett seriöst intryck.


Angående geografisk plats finns det inget som uppfyller dina krav. Norra Norrland är bästa tipset om du vill vara ifred, men inte ens där kommer du få vara ifred. Norra Norrland är inte heller särskilt gynnsamt under vintern. Det är nog svårt att överleva i naturen om sommaren. Om sommaren kan du svälta på ett helt annat sätt.


Är det ett krav att du måste leva av naturen till 100%?
Tar du bort den aspekten blir det hela mycket mer genomfört, även under vintern i norra Norrland.
 
Många har närt denna dröm, få har lyckats i modern tid. En av anledningarna är nog att det tar väldigt lång tid att lära sig det man behöver kunna. Men, det är ju tråkigt att ge upp drömmen bara för det. Ett roligare alternativ är väl att sätta igång och lära sig lite i taget. Lär dig fiska, lär dig jaga, lär dig göra upp eld i alla väder. Det handlar väldigt lite om prylar och mycket om erfarenhet. Att göra allt direkt utan någon som helst erfarenhet själv kan leda till tråkiga resultat. Jag pratar inte bara om risken för olyckor, utan också att du ger upp friluftsliv helt och hållet och missar allt det roliga.

Tar man det i portioner är det roligt på vägen också. Jag vet efter mycket jagande och eldande. Att uppleva ensamheten i vildmarken med mat är heller inte fy skam. Ett kul första steg. Med ett fiskekort och lite växtkunskap blir det nog tillräckligt utmanande iallafall. Du kan ju börja med det några veckor på sommaren. I rätt del av landet lär du kunna bli rätt ensam. Kanske Kaitum?

Sent from my HTC Vision using Tapatalk
 
Det finns säkert randiga skäl till att våra samlande och jagande förfänder gjorde det i grupp, några samlar, fiskar och jagar. Det blev säkert jobbigt och hungrigt nog. Solo tror ego att det över året är ogenomförbart. Snoddas fixade det för väldigt lite men han fyllde ändå på från civilisationen då och då.
 
Jag vet inte så mkt om dig, din ålder, var ifrån du kommer eller varför du vill göra det du skriver om. Jag har läst ditt inlägg och dina kommetarer på de svar du fått och ut ifrån denna bristfälliga information försökt bilda mig en uppfattning om dig, vilket egentligen är omöjligt men du är en romantiker och ja, du är naiv.

Det märks på ditt inlägg och kommentarerna att du saknar mkt av de kunskaper som behövs och jag menar inte bara kunskaper som att göra upp eld, flå en hare och bygga kojor utan även kunskaper om människans psyke och fysiologi, om hur klimat, årstider och natur påverkar oss.

Du skriver att du är en psykisk stark individ som klarar hårt arbete under flera dagar för du har testat dig själv om det. Men dina depåer var vid testtillfället välfyllda antar jag? Hur fungerar ditt psyke vid ett tillfälle då dina depåer är slut och din kropp lider av närings brist? Sätt detta i kombination med frånvaron av dagsljus? Vad händer med din kropp och ditt psyket då hormonbalansen rubbas av bristen på dagsljus i kombination att du är undernärd? Hur påverkar månader med konstant frånvaro av social stimulans ditt psyke? Hur hanterar man en depresion som är resultatet av ovanstående frågeställningar? Det här är inget du kan läsa dig till. Det krävs livserfarenhet!


Det bästa sättet för dig att skaffa lite nödvändiga kunskaper är, som tidigare sagt, att ta jägarexamen. Då får du lite grundläggande kunskaper om jakt och framför allt om jaktlagstiftning Dina jaktplaner som du skriver om här, kommer att skicka dig i fängelset under en tidsperiod på minst två månader och kanske upp till ett år eller mer. (Här fick du nu svar på din fråga var en människa kan ta vägen om man inte vill ta del av sammhället ;))

Men släpp för gudskull inte ditt intresse för jakt, fiske, friluftsliv och överlevnad. Var bara lite realistisk! ...och var kritisk till överlevnadslitteraturen du studerar!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...