Stödutfodra i 1½ månad

Det jag vill är att hjortstammen minskar till en hållbar storlek. Eftersom inte jägarna är av samma åsikt så lär hjortarna aldrig hamna på middagsbordet i tillräcklig omfattning för att stammen ska minska. Således ser jag gärna att klövviltet hålls i schack av tex rovdjur och vinter. Jag skulle aldrig få för mig att stödja jägarnas "hjortodling" genoom att själv medverka i stödutfodring.

Jag hade alltså inte haft nåt emot om jägarna sköt av hjortstammen till en mer hållbar storlek, men det kommer de aldrig att göra. Därav mitt förslag att förbjuda stödutfodringen eller introducera fler rovdjur.

Enligt ditt resonemang borde man ju då också förbjuda bonden med nötkreatur att utfodra sina djur och bara hålla det antal djur som betet på den aktuella marken räcker till. Och att vidta åtgärder som att odla hö t.ex. är väl jämförbart med stödutfodring och bör därför förbjudas.

Det jag vill säga med detta är att skogsägaren eller den han eller hon överlåter jakträtten till på samma sätt som bonden bör ha rätt att avgöra hur den egna marken ska brukas. För skogsägaren är viltet i skogen en beskattningsbar tillgång på samma sätt som träden som växer i skogen. Det bör vara upp till skogsägaren själv att inom lagens ramar göra en avvägning mellan viltskador på sin mark och beskattningsbar viltstam.
Men jakten väcker av någon anledning mycket mer känslor än den industriella köttproduktionen som sker i jordbruket.

/Morgan
 
Enligt ditt resonemang borde man ju då också förbjuda bonden med nötkreatur att utfodra sina djur och bara hålla det antal djur som betet på den aktuella marken räcker till. Och att vidta åtgärder som att odla hö t.ex. är väl jämförbart med stödutfodring och bör därför förbjudas.

Det jag vill säga med detta är att skogsägaren eller den han eller hon överlåter jakträtten till på samma sätt som bonden bör ha rätt att avgöra hur den egna marken ska brukas. För skogsägaren är viltet i skogen en beskattningsbar tillgång på samma sätt som träden som växer i skogen. Det bör vara upp till skogsägaren själv att inom lagens ramar göra en avvägning mellan viltskador på sin mark och beskattningsbar viltstam.
Men jakten väcker av någon anledning mycket mer känslor än den industriella köttproduktionen som sker i jordbruket.

/Morgan


Om någon hade släppt ut och utfodrat en massa nötkreatur i skogen hade jag inte gillat det i heller.

Givetvis är det i slutänden markägaren som bestämmer (inom lagens ramar), men att föreslå att jag ska stödja "hjortindustrin" genom att hjälpa till med stödutfodring är bara korkat. Jag är redan med och betalar för viltolyckor och sjukvårdskostnader pga fästingar.
 
Om någon hade släppt ut och utfodrat en massa nötkreatur i skogen hade jag inte gillat det i heller.

Givetvis är det i slutänden markägaren som bestämmer (inom lagens ramar), men att föreslå att jag ska stödja "hjortindustrin" genom att hjälpa till med stödutfodring är bara korkat. Jag är redan med och betalar för viltolyckor och sjukvårdskostnader pga fästingar.

Det är ingen som föreslår att just du ska stödutfodra hjortar. Den aktuella uppmaningen var publicerad i Dalademokraten och kan därför antas gälla just Dalarna. Nu vet jag inte var du bor, men etftersom du har flockar med upp till 50 hjortar i dina trakter så är det knappast Dalarna det handlar om.
 
Det är ingen som föreslår att just du ska stödutfodra hjortar. Den aktuella uppmaningen var publicerad i Dalademokraten och kan därför antas gälla just Dalarna. Nu vet jag inte var du bor, men etftersom du har flockar med upp till 50 hjortar i dina trakter så är det knappast Dalarna det handlar om.

Vår aktivejägare (trådstartaren) har i flera inlägg stolt slagit sig för bröstet för att jägarna är så godhjärtade och stödutfodrar. Som om det inte var för egen vinnings skull. (Till skillnad från oss icke-jägare som låter djuren svälta.) Vi kanske ska hjälpa markägaren med att sätta stängsel om nyplanteringarna oxå?
 
...Men jakten väcker av någon anledning mycket mer känslor än den industriella köttproduktionen som sker i jordbruket.

Vet inte vad du menar med att jakten väcker känslor. Jag vände mig mot det låga jakttrycket (i kombination med utfodring). Mina åsikter om industriell köttproduktion lämnar jag till en annan tråd, liksom mina åsikter om kärnkraft och Palestinakonflikten.
 
Vet inte vad du menar med att jakten väcker känslor. Jag vände mig mot det låga jakttrycket (i kombination med utfodring). Mina åsikter om industriell köttproduktion lämnar jag till en annan tråd, liksom mina åsikter om kärnkraft och Palestinakonflikten.

Det jag menar är att industriell köttproduktion dvs den som sker på jordbruksmark är relativt accepterad av den stora massan (med vissa tydliga undantag), medan köttproduktion på skogsmark i form av jakt och viltvårdande åtgärder såsom stödutfodring och avskjutning av predatorer väcker känslor även hos den stora massan.
 
Vet inte vad du menar med att jakten väcker känslor. Jag vände mig mot det låga jakttrycket (i kombination med utfodring). Mina åsikter om industriell köttproduktion lämnar jag till en annan tråd, liksom mina åsikter om kärnkraft och Palestinakonflikten.

Min åsikt :

Sluta snarast med all köttproduktion, men vänta tills jag dött.

Skrota kärnkraften helt, vindkraft och fotogenkök, stearinljus istället.

Ta ifrån dom GUD, dvs sätt Berlinermur runt det med tvång avfolkade Jerusalem med fredsbevarande trupper
i miljontals till antalet runtom.

Sen kan vi somna in igen...
 
...köttproduktion på skogsmark i form av jakt och viltvårdande åtgärder såsom stödutfodring och avskjutning av predatorer väcker känslor även hos den stora massan.

Det är väl hittills bara jag som opponerat mig mot "stöd"utfodring? Kul att ibland bli uppfattad som den stora massan! :)

Själv har jag inget generellt problem med jakt på rovdjur om den bedrivs på rätt sätt. I detta fall tillhör jag alltså i dina ögon den lilla massan? Eller vilka känslor menar du?
 
Min åsikt :

Sluta snarast med all köttproduktion, men vänta tills jag dött.

Skrota kärnkraften helt, vindkraft och fotogenkök, stearinljus istället.

Ta ifrån dom GUD, dvs sätt Berlinermur runt det med tvång avfolkade Jerusalem med fredsbevarande trupper
i miljontals till antalet runtom.

Sen kan vi somna in igen...

Där har du fel! :)
 
Det är väl hittills bara jag som opponerat mig mot "stöd"utfodring? Kul att ibland bli uppfattad som den stora massan! :)

Själv har jag inget generellt problem med jakt på rovdjur om den bedrivs på rätt sätt. I detta fall tillhör jag alltså i dina ögon den lilla massan? Eller vilka känslor menar du?

Ursäkta mig, men jag för liknade argument som du så jag skulle uppskatta om delade med dig lite av äran.
Det känns som ni inte ser mig, och det känns inge bra. Det känns om jag drunknat i den stora massan....





;)
(en ironi gubbe, så att man förstår att jag inte helt allvarlig utan bara nästan menar vad jag skriver)
 
Det är väl hittills bara jag som opponerat mig mot "stöd"utfodring? Kul att ibland bli uppfattad som den stora massan! :)

Själv har jag inget generellt problem med jakt på rovdjur om den bedrivs på rätt sätt. I detta fall tillhör jag alltså i dina ögon den lilla massan? Eller vilka känslor menar du?

Nu syftar jag ju främst inte på sådant som ventilerats i den här tråden eller ens här på utsidan utan åsikter och synsätt som förekommer i media och den allmänna debatten.

Det är ju trots allt ett ganska begränsat urval av åsikter som kommer fram och att utifrån kanske 10 personers åsikter dra några slutsatser om den "stora massan" är inget jag försöker mig på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslut1008 1:a björnen skjuten Jakt 67

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.