Harjakt med spjut

Nordesjö; sa:
Är det förresten nån som vet om man behöver jaktlicens för att skjuta har-jagande snorungar med KSP 90? Jag menar, det är ju ett militärt vapen och i lumpen behövde man ju ingen licens.

Har för mig att det finns begränsning i hur många patroner magasinet får ta när det gäller jaktvapen, vidare tror jag inte att man får jaktlicens på en helautomatisk bössa.

Däremot om man skaffar tillstånd som vapenhandlare kan man få inneha och provskjuta de flesta vapen, militära och civila...
 
Lol

Ja gisses. Det var ett bar inlägg. Fick mig ett gott skratt. Skall läsa i genom hela tråden. Skulle inte förvåna mig om någon gick på det. :)
 
Att träffa en vägskylt med en snöboll är lätt, träffa en människa svårare, en springande människa lite svårare, kanske 5 ggr så svårt, att träffa en hare borde vara 10 ggr svårare än det, en hare i språng är alltså 50ggr lätt. Om man på de kastar hembyggda spjut så borde det bli mellan 3-4 ggr svårare än en snöboll. Detta blir ca 150-200 ggr svårare än lätt. Detta lätt kan ni prova mot en vägskylt. Ni som bor i dom snöfria delarna av vårat rike kan kasta potatis. Klarar ni 200 träffar i rad så har ni förutsättningar att få egenjagad hare till middag.
 
Om det ska vara lättare att träffa en vägskylt än en människa måste du typ stå på motorvägen och kasta mot de stora avfartsskyltarna som är flera meter höga och breda. Och det får man inte.

I världen där jag bor (inte Fylke) är folk större än vanliga vägskyltar, och därmed lättare att träffa.

Hur som helst, om man bor i Skåne (vilket ju trådskaparen säger att han gör) så är det nog enklare att sikta in sig på kaniner än på harar. Kaniner finns ju lite överallt, och sitter ganska stilla, och man kan komma ganska nära. Så om man övar på kaninerna en stund innan man går till lekis så kanske man kan träffa nån till slut.

Man kan också skjuta gummisnoddar på sina Star Wars-gubbar, men de är inte alls lika goda att äta. Även om vissa luktar ganska gott. Till exempel Darth Vader och Tie Fighter Pilot.
 
Kaniner kan man väl bara, typ, trampa ihjäl?

Visserligen skulle det kunna klassas som jakt oxå, och därmed kräva jakträtt, men det kanske var en olycka? Man är väl inte ute på jakt bara för att man råkar trampa på några myror eller så? Eller är man det, om man därefter äter upp myrorna?

nu blev jag osäker.

"Med jakt menas att fånga eller döda vilt och att i sånt syfte söka efter, spåra eller förfölja vilt." /Jaktlagen
 

avslutad210712

Gäst
Till att börja med är det rätt dumt att döda kaninerna utan man bör försöka fånga dem levande ty då kan de bära med sig sina egna kryddor tills det är "dax".
 
Jag fångade en hare i min trädgård en gång med bara händerna. Det var en svart hare.

Jag satte den i en gammal kaninbur medan jag sprang in och slog på ugnen. Tyvärr hade den BITIT sig ut genom nätet när jag kom tillbaka. Kan ha varit en mördarhare (troligen av ninjatyp).
 
Akta er för sådana här

Mezzner; sa:
Jag fångade en hare i min trädgård en gång med bara händerna. Det var en svart hare.

Jag satte den i en gammal kaninbur medan jag sprang in och slog på ugnen. Tyvärr hade den BITIT sig ut genom nätet när jag kom tillbaka. Kan ha varit en mördarhare (troligen av ninjatyp).

cpic42527246cbe20.jpg
 
Re: Akta er för sådana här

Jag stötte på en sån där mördarhare en gång när jag och en kompis cyklade till skolan. Han/Hon hade legat å lurat på oss bakom en brevlåda och när jag kom cyklande studsade den fram med mod och människoförakt. Däremot måste påpekas att jag tror mig veta att dennes hastighetsbedömning är var i topptrim då den missade min snabbgående cykel främst i ledet och fick nöja sig med bit av min kompis vänstra pedal. Vi insåg senare, efter ca 2 km sprintcykling, att halva pedalen var stulen i en tugga. Min kompis klarade sig med ett jack i stålhättan(som tur var hade han rustat sig till strid just denna morgon, vet i tusan varför?) och en smärre chock föjlt av ett eurfobirus.

Nuförtiden har vi alltid stålhättor och har även hittat ett s.k. skenbensskydd i stål som vi känner på oss kommer rädda oss från rullstolen.

Om det är så att ni spetsar denna mutant och ska äta den så skulle jag gärna vilja smaka, dom säger att ett kött med historia är det mest utsökta.
 
Intressant att se att ett forum kan fungera som en plats att driva med folk oxå!!

Fan skojar ni om haren eller??? Kanin kanske går att fånga för hand men prova gärna en hare i sommar... Som info kan ju tilläggas att kanin inte är lämplig som föda någon längre tid om man inte vill ha en akut A-vitaminbrist... Lättare att fånga fåglar och mycket godare med....!!!
 
Jag tror faktiskt att det främst är svarta harar som går att fånga med händerna.

Har å andra sidan inte försökt med fötterna över huvudtaget...
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...