Torka mat

Att reglera temperaturen för torkning av livsmedel i en vanlig ugn går skapligt om man som jag brukar göra, att ta en stektermometer till hjälp. Lättare och snabbare att avläsa temperaturförändringarna då.
Ugnsluckan måste vara på glänt under hela torkningsprocessen, max 50°C. Om det blir för varmt så reglerar jag värmen genom att öppna ugnsluckan lite mer, eller vice versa.
 
Problemet är att termostaten på de flesta ugnar inte går lägre än 50, och då blir det till att justera manuellt. Och då kan det vara så att temperaturen stiger när det som ska torkas börjar bli torrt (mindre värme som "äts upp" av avdunstningen). Och för många livsmedel så ska värmen SÄNKAS när det börjar bli torrt.
 
Problemet är att termostaten på de flesta ugnar inte går lägre än 50, och då blir det till att justera manuellt. Och då kan det vara så att temperaturen stiger när det som ska torkas börjar bli torrt (mindre värme som "äts upp" av avdunstningen). Och för många livsmedel så ska värmen SÄNKAS när det börjar bli torrt.
Som sagt så ska ugnsluckan alltid vara på glänt för att underlätta avdunstningen samt att det ger goda möjligheter att reglera temperaturen genom att öppna luckan lite ytterligare! Man kan inte lämna det hela att klara sig själv utan man måste titta till det hela lite ibland;)

Har man öppnat ugnsluckan för mycket kan man ibland behöva stänga den lite också, thats life!
 
Det är inte alls svårt att hålla ugnen tillräckligt kall. En termometer och noggrann uppsikt är självklart, som bulingen skriver.

Själv torkade jag 10 kg köttfärs, 1 kyckling och en laxsida förra veckan med mycket gott resultat - och redan uppätet på vägen Abisko-Pallinvagge-Mårma-Vistas-Nallo-jojoleden-Goubirvagge-östra leden-västra leden- turiststationen- Nikka.
 
Ja men det är just det där med noggrann uppsikt i kanske 6-8 timmar som känns lite besvärligt, i alla fall för min del.

Därför jag passade på att bygga en torklåda när vi köpte ny TV för 7-8 år sen (den lådan var perfekt att hänga in brödbackar i). 3-4 brödbackar med grejer och så kan man lämna det över natten utan att riskera att det är vidbränt på morgonen.
 
Jag håller inte noggrann uppsikt hela tiden - bara nån timme eller två tills jag vet att temperaturen ligger där jag vill ha den, dvs strax under 50 grader.

Men en specialbyggd tork är ju utmärkt det med.


Har "roat" mig med att läsa igenom större delen av tråden, och en sak som jag inte brukar göra, men ser att många andra gör, är att krydda livsmedlen när jag torkar, och inte heller blandar jag olika torkade livsmedel hemma, utan förvarar dem i olika påsar. Vet inte om det är nödvändigt, men tror att det förlänger hållbarheten.
 
Jag håller inte noggrann uppsikt hela tiden - bara nån timme eller två tills jag vet att temperaturen ligger där jag vill ha den, dvs strax under 50 grader.

Men en specialbyggd tork är ju utmärkt det med.


Har "roat" mig med att läsa igenom större delen av tråden, och en sak som jag inte brukar göra, men ser att många andra gör, är att krydda livsmedlen när jag torkar, och inte heller blandar jag olika torkade livsmedel hemma, utan förvarar dem i olika påsar. Vet inte om det är nödvändigt, men tror att det förlänger hållbarheten.

Det är bara att stoppa i frysen efter torkningen.
 
Det är bara att stoppa i frysen efter torkningen.
Jo det är klart att man kan, men då har man ju liksom tappat en stor del av vitsen med att torka mat, tycker jag.

Och som jag skrivit i ett tidigare inlägg så har jag testat min torkade köttförs efter tre månader i rumstemperatur och icke-sterila förhållanden, så jag är inte rädd att den inte är tjänlig.

Förresten tror jag att det blir smakrikare att blanda ingredienserna och krydda i fält. Fast om det stämmer har jag (ännu) inte testat.
 
Vitsen med att frysa är att förlänga hållbarheten utan förvaringen hemma.

Men jag tycker inte frysning är så vettigt där, bättre att förvara i täta glasburkar. Vid frysningen finns alltid risken att man får fukt från frosten.

Visst, den fukten fanns redan i luften, men när den blir frost och sen tinar så blir den mer koncentrerad och blöter upp "punktvis", märks t.ex. när man fryser in bröd. Vi brukar köpa såna här "rågtuben" och frysa in och så tar man upp en trave vid behov. Men det sista som är kvar i påsen är oftast alldeles degigt i kanterna just på grund av frost som tinat och blött upp.
 
Det är bara att stoppa i frysen efter torkningen.

Stoppar man det i frysen så får man kondens när man tar ut det och detta måste i så fall få avdunsta innan man packar ned det igen. Annars ruttnar det.
Jag fryser själv ned min torkade mat om jag inte skall använda det inom en snar framtid men jag låter det också ligga och avdunsta ca 2 dagar innan jag packar ned det i plastpåsar. Då har jag aldrig haft några problem med det.
//Peter
 
Torkning i rumstemperatur

Grönsaker tycker jag fungerar bra att torka i rumstemperatur om de är tillräckligt tunt skivade. Det tar naturligtvis längre tid än i ugnen. Purjolök fungerar exempelvis alltid bra, men för t.ex paprika underlättar det om det är extra varmt på grund av utetemperaturen eller att man torkar i ett rum med mycket sol. Jag brukar alltid sluttorka någon timme i ugnen för säkerhets skull. Jag har byggt platta (2 cm) lådor med hönsnät som botten och några cm ben. Dessa är skräddarsydda för min ugn och kan staplas i varandra. De är även bra att torka i utan ugn eftersom luften kommer åt underifrån också och man kan stapla dem när man behöver tillfälligt stuva undan torkprojektet.
 
Jo det är klart att man kan, men då har man ju liksom tappat en stor del av vitsen med att torka mat, tycker jag.

Och som jag skrivit i ett tidigare inlägg så har jag testat min torkade köttförs efter tre månader i rumstemperatur och icke-sterila förhållanden, så jag är inte rädd att den inte är tjänlig.

Förresten tror jag att det blir smakrikare att blanda ingredienserna och krydda i fält. Fast om det stämmer har jag (ännu) inte testat.
Jag måste hålla med dig om att frysa in det torkade inte alls behövs. Mig veterligen så fryser man aldrig in några andra torkade livsmedel överhuvudtaget!
Tycker också att det är bäst att förvara de olika torkade ingredienserna för sig, för att sedan komponera ihop det ute i fält.
Jag brukar dock peppra och salta köttfärsen, när jag bryner den före torkningsprocessen, kryddsmaken tappar dock stinget under torkningen, men jag brukar ändå alltid bättra på kryddningen vid tillagningen.

God tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...