Hur får man sitt kokkaffe godast?

Förslag

Jag håller fortfarande på att utveckla mitt kaffekokande över öppen eld. Letade efter beskrivningar hur man kokar kaffe dels i Vår Kokboks näst senaste upplaga dels i Svensk Uppslagsbok från 1950-talet.

Vår kokbok föreslår 3 uppkok vilket Svensk uppslagsbok förkastar med hänsyn till garvsyra och hänvisar till amerikanska studier från 30-talet. Jag tror Svensk Uppslagsbok ligger närmare ett lyckat resultat.

I min kaffepetter har 1 dl kokkaffe och knappt 1 liter vatten fungerat bra.

Uppkok av vattnet, ned med kaffet rör om. Ös upp några kåsor och häll tillbaka i pannan för klarning. Vänta ett par minuter.

Målsättning starkt och gott kaffe med obetydligt sump i kåsan.

Zoegas Presso skall jag prova.

Thure
 
Re: Förslag

thureb; sa:
Uppkok av vattnet, ned med kaffet rör om. Ös upp några kåsor och häll tillbaka i pannan för klarning. Vänta ett par minuter.

Målsättning starkt och gott kaffe med obetydligt sump i kåsan.
Exakt så har jag gjort så länge jag druckit kaffe. Håller med om att flera uppkok ger surkaffe, men detta kan bli en avvägningsfråga de gånger kaffet smygkallnar medan det klarnar, när det är kallt ute. Då kan det krävas en kort uppvärmning innan man häller upp.

Och den målsättningen delar vi väl alla, den skulle kunna bli en lyckönskning; "Må ditt kaffe alltid..."
 
Som vardagskaffekokare kan jag ju delge mina erfarenheter...
Jag kokar alltid kaffet hemma eller på tur. Därmed inte sagt att min smak är förfinad - men den håller i längden.

Anledningen till att man först kan koka upp vattnet, och sedan tillsätta kaffet, är ju främst för att slippa att det kokar över. Över öppen eld är detta möjligen en praktisk finess. Att kaffet annars ligger i vattnet under den successiva temperaturökning under ett par minuter tror jag annars snarara är en fördel än nackdel.

Jag är inte rädd att låta kaffet koka, man hör annars ibland att vattnet i själva verket aldrig riktigt får koka upp p g a garvsyran. Jag låter kaffet koka upp så att det vänder, d v s så att skummet försvinner och ytan blir blank när man tar pannan från värmen. Att låta det bubbla ett tag är nog däremot ingen fördel. Att göra det tre gånger betyder säkert att kaffet sjunker snabbare, men det kan nog tänkas försämra smaken.

Jag är själv förvisso otålig och låter inte kaffet sjunka tillräckligt i pannan, men det sjunker ju ändå i koppen... Lite sump i botten är för mig inget problem, men risken är ju att den som är van vid filterkaffe får sumpen i munnen. Det är ett handhavandefel av den som dricker tycker jag, även om jag brukar anstränga mig och låta kaffet sjunka ordentligt innan servering åt gäster. Kaffet hinner egentligen inte bli för kallt även om man låter det sjunka ordentligt. De som är vana vid annat kaffe tycker ändå alltid att kokkaffe är för hett.

Det som mest av allt påverkar om kaffet blir gott är doseringen tycker jag. Eftersom svagt kaffe inte GÅR att dricka, ligger jag kanske lite åt det för starka hållet som regel - trots vana - men lagom är faktiskt bäst. Experimentera en aning. Blir kaffet för svagt går det rätt bra att koka om med mera kaffe i.

Jag tycker inte om konstiga sorter, utan tycker att kokkaffe i sig har så mycket mer karaktär än annat kaffe att vanlig mellanrost är bäst. Detta må för all del vara en smaksak.
Dock tycker jag, när jag dricker annat än kokkaffe, (blir bjuden, eller på lokal) att andra "sorter" än mellanrost kan vara goda och lite spännande*.

M a o, köp ordinärt mellanrost av Gevalia, Blå Mocca eller nåt och prova med en viss dosering, koka upp rätt ordentligt EN gång, låt sjunka (mer än jag brukar), låt kaffet anta en behaglig men inte FÖR låg temperatur och se om det blev bra...



*man är ju lite adrenalinjunkie...

ED: håller med om att det funkar bra att slå tillbaka en kopp två ggr för att påskynda klarningen. Två ggr brukar behövas för att få sumpen ur koppen.
[Ändrat av Mezzner 2005-11-26 kl 11:01]
 
Men det blir ju nån slags paradox! Ju mer kaffe man bär med sig, desto mer kaffe orkar man bära? (Jämför med UV-katastrofen för den i fysik bevandrade.)

Sommarens turer är inställda tills kaffefrågan är löst. :p

:) Kul tråd!

Håller precis på att lära mig koka kaffe och experimenterar en del. I min Bonniers stora kokbok står det att kaffet inte ska koka för att coffeolet(som innehåller kaffets arom) avdunstar och bitterämnen fälls ut. Men många här pratar om upp till 3 uppkok, så jag ska testa lite.

Har dock kommit fram till att jag måste skaffa fasta mått för vattenmängd och kaffe för att få rättvisa jämförande test.

Har börjat med Gevalia Mellanrost kok och ska sen prova Zoegas Press enligt tidigare tips!
 
Salt i kaffet fungerar ypperligt. Det gör smaken mjukare, man känner inte av garvämnen (eller vad det heter). Max ett halvt kryddmått i en kanna.

Vatten skall inte koka, då förändras smaken på vattnet.

Eftersom jag bara druckit kaffe i ett år är jag väldigt känslig för dåligt kaffe...
 
Kaffe är en vidunderlig dryck, ökar ämnesomsättningen, piggar upp, vederkvicka och lugnar ner. Vattnet är av största betydelse. Gott rent, klart källvaten ger oftast bäst kaffe. De malda bönornas pulver måste vara tillräckligt för rejäl färg och smak, snålt kaffe är en vederstyggelse.
Kryddning med kanel, ingefära, brun rom eller en aning brandy förstärker den vederkvickande egenskapen betydligt.
Gammalt omkokt kaffe med garvsyra är en styggelse och den som serverar dylikt bör få gå ensam i skam....
Arabiskt uppkokt kaffe med brunt socker och kanel-ingefära av rätt styrka kan smälta Uri Geller skedar...
Kaffe Sueco med brun rom förstärker historietraditionen kring lägerelden. Irish coffe kan vara besvärligt på färden medan Scotskt kaffe närmar sig den Mellan Americanska varianten.
Njut och lär av varandra!
//J
 
...

I min kaffepetter har 1 dl kokkaffe och knappt 1 liter vatten fungerat bra.
..

Thure

Låter svagt. Jag kör med minst 1.5 dl till 1 liter vatten (eller 7 dl vatten till en dl kaffe..) Tycker inte heller att det skall busa runt i pannan. Det blir klarare och mindre beskt om det bara får sjuda upp.
 
Godaste kaffet...

Mitt godaste kaffe är kanske inte tilllagningen utan efter en jäkligt dålig dag...

Hade bara en liten rygga med regnkläder, frukost och lunch paket med smörgåsar. Jag var ute på svamp jakt, morgonen var fin vid 5 snåret när jag åkte ut. Sedan gick det utför, regn vid 8 tiden, spöregn vid 10. Hade hunnit cykla ut ca 2 mil utanför Eskilstuna och gått in i skogen innan det började bli dålig väder...

Hittade en hel del svamp, karl johan till största delen, tänkte koka kaffe och äta ute. Inget kök var medtaget, elden, som jag tänkt använda, borde ha vara lätt att få igång med lite ris man vrider ihop lätt och så värmer man kaffepannan.som tillhör trangiaköket, (men sotas mest över öppen eld)... när jag huttrande åt frukost vid en liten eld under en gran var det famåt 14 tiden... då smakade kaffet jättegott, kan inte matchas ens av ett topp fik i Stockholm!
 
Salt i kaffet fungerar ypperligt. Det gör smaken mjukare, man känner inte av garvämnen (eller vad det heter). Max ett halvt kryddmått i en kanna.

I färskbryggt/-kokat kaffe är jag inte så glad i salt. Men det händer ju att man ibland får tag i kaffe som stått på bryggaren eller i en kanna för länge och blivit beskt. Då hjälper det att strö i några korn i koppen för att få en bättre smak. (Fast det kanske bara är placebo?)

Något recept på hur man kokar kaffe ute har jag inte, brukar bara höfta till. Men en grundregel är ju "bättre för starkt än för svagt".
När det gäller hur länge kaffet ska koka tycker jag att det är bättre om kaffet får bubbla runt i vattnet ett tag, eller ett par gånger om man så vill. Tycker det blir kraftigare smak då.

Om nektar var gudarnas dryck ... Vad är då inte kaffet?


/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mathew Vart får man tag på Anita Forsells böcker??? Friluftsmat 2
rydstedt Var får man tag på billigt äggpulver? Friluftsmat 5
greendanger Vem får äta? Friluftsmat 7
hsp Potatismos dosering samt hur man ´piffar ´upp Friluftsmat 22
Bondmoran Banta det kök man har? Friluftsmat 39
salvion Fråga/råd: Hur tar man med sig och förvara vatten? Friluftsmat 32
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
Naturfantast Bra mat när man ska vandra i Australien? Friluftsmat 8
såg Påsar att hälla varmt vatten i. Typ frystorkade maten som man bara häller i vatten. Friluftsmat 9
salgo601 Torrfoder där man kan elda upp påsen Friluftsmat 10
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
labbman Vad kan man äta från naturen? Friluftsmat 12
alaskaaa Måste man ha kök/varm mat? Friluftsmat 91
cake Hur tillagar man REAL Turmat? Friluftsmat 34
William The Bear Hur många kalorier förbränner man egentligen? Friluftsmat 54
desireman Törs man dricka vattnet i jockar kring kebnekaise? Friluftsmat 6
Virrhönan Hur mycket sojafärs äter man? Friluftsmat 4
avslutad120523 När ska man äta ? Friluftsmat 9
grodanbolle Vilket lätta kök steker man bäst med? Friluftsmat 13
andy69 Hur maxar man kcal för 550g(mat)? Friluftsmat 45
sb_stefan Hur mycket äter man om dagen när man paddlar? Friluftsmat 6
Havskatten Äta det man ser.. Friluftsmat 2
horten Hur många kalorier behöver man per dag? Friluftsmat 30
Mickexxx Hur länge kan man äta Kassler ?. Friluftsmat 0
thomas.gbg Var köper man friluftsmat på nätet? Friluftsmat 1
Vandrare Hur många kalorier gör man av med? Friluftsmat 7
såg om mat och kök som man skulle ha med sig. Friluftsmat 0
Nyman Var hittar man torkad frukt/grönsaker/kött Friluftsmat 4
Men hur gör man då ??? Friluftsmat 7
Var köper man frystorkad mat billigast? Friluftsmat 0
Torkning av mat hur gör man? Friluftsmat 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...