Ytterliggare lättnader i tvånget att använda cykelbana för cyklister

Nya lättnader i reglerna som tvingar cyklister att använda cykelbana - efter 1 augusti får cyklist över 15år välja bort cykelbanan på väg med max 50km/h även om det finns cykelbana.

http://www.mestmotor.se/automotorsp...cified&utm_medium=email&utm_source=Newsletter

Jag tror detta är en dum ide - att blanda fordonstyper då det går att separera tror jag tyvärr kommer att leda till fler olyckor. Det finns anledning till att mopeder och traktorer inte får köra på motorväg.

Finns cykelbana och kommer jag då jag cyklar att välja den, minst alla 7 dagar i veckan.

Jag hoppas jag får fel om olyckorna men vi får väl se hur det går i höst.

Kramas i trafiken!

/Patrik, cyklist och bilist
 
Mycket vettigt tycker jag. Man förvånas...

Förhållandena varierar ju, men ofta innebär cykelväg i 50-område ett trasslande med små svängar och kanter vid korsningar och utfarter. Betydligt mer riskfyllt att cykla där än på vägen där man ofta kan falla in i trafikrytmen. Cykelvägen är naturligtvis bra för barn och andra cyklister som håller låg fart.
 
Jag välkomnar detta. Beskedet underlättar både för snabbare cyklister och gångtrafikanter och långsammare cyklister.

Bilister bör ta detta med jämnmod. I stadsmiljö måste oskyddade trafikanter prioriteras och skyddas. Och om ett antal bilister ibland tar cykeln är det win win.

Thure
 
Det var på tiden...

Jag är livrädd varje gång jag cyklar på GC-vägar anlagda längs bilvägar i tätbebyggda områden.
 
Blandar gör man ju redan: gångtrafikanter på cykelbanor blandas med racer- och elcyklister, vilket inte är optimalt för någon.

Nu blandar man istället bilar med snabba cyklar, vilket IMHO verkar rimligare mtp hastighetsskillnader. De långsammaste trafikanterna (gående) får också en säkrare trafikmiljö. De största riskerna ligger väl i bilister som inte kan bete sig som folk.
 
Vad är det som skrämmer på GCvägar längs bilvägar?
Dålig sikt på GC-väg är väldigt vanligt och cyklisterna måste gå ner till gå-fart för att passera tunnlar och korsande vägar riskfritt. Bilvägar har bra sikt.

Rullgrus och krossat glas ligger kvar länge på GC-vägar. Högre risk för punktering på GCV än bilväg.

Zombiegångare/cyklister som vinglar över vägen med öronproppar och ögonen på mobilen riskerar att krascha med dig.

Att ständigt behöva korsa påfarter med trottoarer samt sicksacka över bilvägen pga att GC inte fick plats på en sida utan förlagts där det finns plats.

Något som blir mindre skrämmande med den nya lagen?
/Patrik

Ja, nu kan vi cykla på bilvägar utan att självutnämnda trafikpoliser skall tala om eller visa vem som äger vägen.
 
Pröva att cykla på "cykelbanan" längs Götgatan och Hornsgatan i Stockholm så förstår du varför man inte vill cykla där.
 
Nej, de största riskerna utgör cyklister som inte kan bete sig som de ska.
Det vet varenda människa som haft med cyklister i Uppsala att göra!

Lika illa i flera städer. Cyklister som far ikring utan hänsyn till någon eller något.
Det är ju rätt enkelt.
Cyklister ska visa hänsyn till långsammare och mer oskyddade trafikanter, alltså fotgängare.
Dessutom gäller ju vanliga trafikregler även i förhållandet mellan cyklister.
Bilister håller undan för cyklister och så länge det fungerar så är det problemfritt.
Problemen uppstår när någon av grupperna sätter reglerna ur spel, tyvärr är det oftast cyklisten som gör det.
Jag tycker det är skönt att hålla till på GC-vägen, då är en fara minimerad och jag cyklar så erbarmligt sakta så återstående risk är att jag vippar ikull.

QUOTE=Arneri;806778]
Ja, nu kan vi cykla på bilvägar utan att självutnämnda trafikpoliser skall tala om eller visa vem som äger vägen.[/QUOTE]

Nu får vi cyklister som ska hävda sin nya rätt istället, vet inte om det är så stor skillnad.
 
Dålig sikt på GC-väg är väldigt vanligt och cyklisterna måste gå ner till gå-fart för att passera tunnlar och korsande vägar riskfritt. Bilvägar har bra sikt.

Rullgrus och krossat glas ligger kvar länge på GC-vägar. Högre risk för punktering på GCV än bilväg.

Zombiegångare/cyklister som vinglar över vägen med öronproppar och ögonen på mobilen riskerar att krascha med dig.

Att ständigt behöva korsa påfarter med trottoarer samt sicksacka över bilvägen pga att GC inte fick plats på en sida utan förlagts där det finns plats.



Ja, nu kan vi cykla på bilvägar utan att självutnämnda trafikpoliser skall tala om eller visa vem som äger vägen.


Om du tar alla argument du nämner och låtsas vara bilförare för ett ögonblick - hur tror du bilförare uppfattar cyklister som vobblar omkring på vägen där det finns en cykelbana, kan en bilist välja att köra på cykelbanan där det är stora potthål i vägen och cykelbanan har ny fin sopad asfalt medan det är grus och glas på körbanan för bilar eller där sikten är bättre från cykelbanan? Ska bilister skippa att lämna företräde där det finns korsande gångvägar eller cykelöverfarter? Att det är grus på cykelbanan på höst och vinter tycker jag är ett naturligt steg i halkbekämpningen och har man inte fordon som klarar lite grus får man kanske göra andra val. Bilister med en låg sportbil kan inte ge sig ut och köra högsta tillåtna hastighet då snön ligger djup. Man får anpassa fart och fordon efter omständigheterna.

Jag tycker mig tyvärr ana en attityd med dragning åt att jag vill fram med minsta motstånd och andra får lämna företräde för just mej, och det må gälla bilister såväl som cyklister och det tycker jag är tråkigt.
Det som gör något enklare för en grupp blir ofta en liten begränsning/inskränkning för en annan grupp och det gäller även trafikantslag.

Av samhället utnämnda poliser ska se till att lagar efterlevs och det gäller även vilka körfält olika fordonsslag får färdas i. Bryter någon mot lagen på ett sätt så det blir en inskränkning för mej tycker jag inte om det.
Längs min cykelväg till jobbet ser jag inte sällan cyklister som redan nu otillåtet undlåter att cykla på cykelbanan, bilister får köra långsamt bakom (cyklist 25km/h och bilist utan cykel framför 50km/h) och blir irriterade och visar sedan agg mot cyklister i allmänhet, inklusive mej på cykel. Det känns orättvist och onödigt.

/Patrik
 
Nu utvidgades diskussionen till att handla om cyklisters klandervärda uppförande i största allmänhet och som diskuterats till leda i tidigare tråd. Jag tar inte ansvar för hur andra cyklar, allra minst i Uppsala.

Den kommande regeländringen kommer på ett väldigt konkret sätt att underlätta för oss cyklister och öka säkerheten. Ja, som bilist kommer man att behöva ta hänsyn till cyklister i högre grad. Klarar man inte det kan man låta bilen stå.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...