Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos?

Hej! Jag ska köpa en mattermos, och vid research har jag nått ett par fabrikat som jag inte hört om tidigare.
Någon som har erfarenhet av dem här?
Det ena är Urberg, exempelvis "Urberg Vacuum Food Jar".
Det andra är HydroFlask, och då i synnerhet modellerna "Food Flask".

Jag har även givetvis läst om produkterna från Thermos,
och likaså sållat bort Primus då deras mattermosar är snarare färg än funktion.
Men det hade varit intressant att veta hur Urberg och Hydroflask mäter sig mot Thermos - eller om de rentav är likvärdiga med primus.

Mitt önskemål är en termos på ca 0,5-0,7 liter som varken är djupare än 15 cm eller kostar mer än 350 kr.
Sedan får den ju gärna hålla värmen bra också ;)

Sedan har jag även läst att det till skillnad från en vanlig mattermos finns "lunchtermos", som ska vara grundare och bredare likt en vanlig matlåda. I mina öron låter det som att de inte lär hålla värme så bra då eftersom locket blir större.
 
har du soppa eller tunn gryta så funkar det med vanlig termos lika bra. använder inte min mattermos så jätteofta, men häller man i på morgonen så håller det väl sig rätt varmt till lunch iaf. kommer inte ihåg vilket märke det va.
 
Hej

Jag har använt primus mattermos vid ett flertal tillfällen på fjällturer både sommar och vinter. Använder den för att tillaga egen torkad mat i. Häller på varmvatten på morgonen och får varm mat till lunch utan att plocka fram köket. Tycker att primus termosen håller värmen bra och fungerar bra att äta ur.

Jimmy
 
Hej

Jag har använt primus mattermos vid ett flertal tillfällen på fjällturer både sommar och vinter. Använder den för att tillaga egen torkad mat i. Häller på varmvatten på morgonen och får varm mat till lunch utan att plocka fram köket. Tycker att primus termosen håller värmen bra och fungerar bra att äta ur.

Jimmy

Samma användningsområde här, samma erfarenhet att Primus har en bra produkt.
 
Med "Primus mattermosar" syftade jag på Primus Trailbreak. Kan ha varit otydligt, för även "Food Vacuum Bottle" finns ju och den sägs vara bland de bästa på marknaden i flera tester. Men eftersom den är mycket större än 7dl är den inget för mig. Primus Trailbreak har överlag fått dåliga recensioner på webbutiker, i tester (ex. Testfakta), i forumet här på Utsidan och i andra forum: att den läcker "för" mycket värme.

I mitt fall kommer jag främst använda termosen för grytor.
 
Jag har en liten Urberg själv och är mycket nöjd med den. Jag har å andra sidan ingen annan att jämföra med (och har aldrig haft), men tycker storleken är behhändig och att den håller värmen bra.
 
En fördel med en bred mattermos är att den är enklare att diska.
Choklad gjord med mjölk i en vanlig termos är svår att göra ren men i en mattermos blir det enklare. Är den tillräckligt hög / stor så funkar det med hela kokkorvar. Själv har jag Gastromax 1.2 liter från XXL / 199kr. som jag är nöjd med men den är större än ditt önskemål. Finns några tester på nätet, googla tester mattermos.
 
Jag har en liten Urberg själv och är mycket nöjd med den. Jag har å andra sidan ingen annan att jämföra med (och har aldrig haft), men tycker storleken är behhändig och att den håller värmen bra.

Låter bra! Får jag gissa att det är en Urberg Food&Soup 480ml du har?


Thermos Stainless King och Urberg Food&Soup ser misstänkt lika ut. Någon som vet om Urberg är ett nordiskt systerbolag eller kanske en kopia?
 
Jag köpte Urbergs vanliga termos 1 liter med skruvkork och är imponerad av hur den höll värmen. Efter ett dygn var vattnet riktigt varmt. Hällde det över fingrarna, och behövde väl inte dra undan dem, men inte så väldigt långt ifrån.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ritron Erfarenheter av kök! Friluftsmat 6
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
thureb Primus kaffepress eller Mokabryggare? Friluftsmat 19
seobserver Svält eller ej? Friluftsmat 29
niklaz Bränna plastförpackningar - bra eller ....? Friluftsmat 23
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
oskarlin Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd) Friluftsmat 64
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
Sjöberg Snabbris eller Snabbpasta? Friluftsmat 19
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...